به گزارش اکوایران،  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح امروز (دوشنبه- ۱۰ اردیبهشت) صحن مجلس در جریان رسیدگی به جدول شماره ۷ گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول) با عنوان «اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیل دستگاه‌های سیاست‌گذار در سال ۱۴۰۳» با تصویب این جدول مخالفت کردند. به این ترتیب به دلیل مخالفت نمایندگان با این جدول، صحن مجلس وارد بررسی پیشنهادات نمایندگان در خصوص مفاد این جدول شد.

در ادامه بخشی از مهم‌ترین اخبار جلسه امروز مجلس شورای اسلامی آمده است:

جدول مربوط به منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه «جدول شماره ۵ مربوط به درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی‌های مالی» را بررسی کردند.

بر این اساس این جدول مربوط به قانون بودجه با ۱۲۲ رای موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر به تصویب رسید.

داوود منظور: تلاش کردیم که در توزیع اعتبارات عدالت داشته باشیم

  • در توزیع اعتبارات تلاش کردیم که بر اساس تکالیف قانون برنامه هفتم و با توجه به مجموعه انتظارات از دستگاه‌ها این اعتبارات را توزیع کنیم.

  • برای تدوین این جدول نظر همه دستگاه‌ها را در دولت تامین و تلاش کردیم که در توزیع اعتبارات عدالت داشته باشیم؛ توزیع اعتبارات در این جدول کاملاً بر اساس اهداف برنامه، تکالیف دستگاه‌ها و عدالت انجام شده است و کاملا کارشناسی شده است.

  •  بار و فشار مالیاتی امسال نسبت به ۳ سال گذشته سبک‌تر است چون برخی اتفاقات مهم و مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی باعث افزایش درآمدهای مالیاتی شده است.

  •  بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه ما جداول را تدوین کردیم تا براساس منابع، توزیع اعتبارات صورت گیرد. این کار براساس خط مشی‌های قسمت اول بودجه و ارقام کلان در سقف درآمدی و هزینه‌ای صورت گرفت که منجر به تنظیم جداول بود.

  •  بار مالیاتی و فشار مالیاتی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته سبک‌تر است چون با مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرده است یکی از آنها حذف برخی معافیت‌ها است که تبدیل به درآمد مالیاتی شده و فشار به مودیان مالیاتی وارد نمی‌کند.

  •  اگر اتفاق جدیدی نیفتد و اگر ۸۷۰ همت مالیات سال قبل وصول شود و همچنین با در نظر گرفتن حذف معافیت‌های قبلی، امسال درآمد مالیاتی ۹۵۰ همت می‌شود لذا رشد ۳۰ درصدی مالیات متناسب با شرایط اقتصادی یک رشد معمول است. این رشد طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی در بخش اول بودجه اعمال شده است.

روح‌الله نجابت نیز در جریان بررسی جدول شماره هفت لایحه بودجه ۱۴۰۳ مربوط به اعتبارات دستگاه‌های اجرایی با طرح پیشنهادی اظهار کرد:

  • پیشنهادم حذف بودجه هوشمند سازی قوه مقننه و دادن آن برای افزایش بودجه فرماندهی نیروی انتظامی است.

  •  در لایحه بودجه ۳۰۰ میلیارد ریال برای هوشمند سازی قوه مقننه آمده است اما سوال این است که مبنای این رقم کجاست؟ طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بیش از چهار همت برای این موضوع در مجلس شورای اسلامی گذاشته شد اما معلوم نیست کجا و چگونه تخصیص پیدا کرد و هزینه شده است.

حاجی‌بابایی‌: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از اول فروردین لازم‌الاجراست

  •  متناسب سازی حقوق بازنشستگان از اول فروردین‌ماه لازم‌الاجراست منتها بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان در دستور کار قرار می‌گیرد.

  • این جدول مربوط به اعتبارات دستگاه‌ها است، دولت اعتبارات دستگاه‌ها را به صورت تجمیعی آورده است. برای اولین‌بار به دو جدول ۷ و ۱-۷ تقسیم شده که جدول ۷ مربوط به حقوق و مزایا و جدول ۱-۷ مربوط به برنامه‌ها است.

  • درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان لازم است این توضیح را بدهم که از اول فروردین‌ماه لازم‌الاجراست منتها با توجه به این‌که برنامه هفتم همچنان مورد ایراد شورای نگهبان است باید این ایرادات رفع شده تا تبدیل به قانون شود. بعد از آن احکام بازنشستگان زده خواهد شد و بودجه آن هم پیش‌بینی شده است.

  • در جدول شماره ۵ که بحث درآمدها مطرح است پیشنهاد دولت هزار و ۴۸۵ همت بود که ما در کمیسیون هیچگونه اضافه ای بر مالیات ها انجام ندادیم؛ تنها کاری که ما انجام دادیم این بود که سقف مالیات ها  ۱۰۰ همت در مرحله اول را بالا بردیم اما مالیات ها را افزایش ندادیم.

  • در دیگر مصوبه سقف مالیات ها را تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای مناطق کاهش دادیم که قسمتی از آن را در صحن تصحیح خواهیم کرد؛ بنابراین مجلس شورای اسلامی مالیات ها را افزایش نداده است بلکه عین لایحه را مصوب کرده است اما در کمیسیون تلفیق حدود هزار میلیارد تومان از درآمدها به درآمدهای استانی برمی گردد که در این خصوص برخی از این استان ها نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

زارع: جداول بودجه به استان‌ها و مناطق محروم توجه کرده است

  • در جریان بررسی جداول بودجه در کمیسیون تلفیق به استان‌ها و مناطق محروم توجه شده و ردیف‌ها شفاف شده‌ است.

  •  بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن به قانون، بخش دوم لایحه بودجه به مجلس ارائه شد و نمایندگان در کمیسیون تلفیق به بررسی آن پرداختند.

  • در جداول ۷۵ همت اوراق نیاز شده بود که آن را برگرداندیم، همچنین مالیات در برخی از استان‌ها به صورت غیرمتعارف افزایش پیدا کرده بود که آن را تعدیل کردیم.