به گزارش اکوایران، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، درباره اینکه چطور یک نفر در استانبول می‌تواند نرخ ارز را در ایران را تغییر دهد و وزارت اقتصاد و مجموعه تیم اقتصادی در داخل کشور نمی‌تواند از همین طریق افزایش نرخ ارز را مدیریت و مهار کند؟ به ایلنا گفته که آن موضوع تنها یک مثال بود و من در آن برنامه تلویزیونی آن مورد را برای مثال عنوان کردم که کانال‌هایی هستند که در ترکیه در نرخ ارز مداخله دارند که یکی از آنها این مورد بوده است. 

اما براساس اظهارات خاندوزی، بطور کلی بانک مرکزی این موضوع را در دستور کار دارد که از طریق یک کانال اطلاع‌رسانی داخلی مرجعیتی برای فعالان بازار و فعالان اقتصادی ایجاد کند و رئیس کل بانک مرکزی به طور ویژه بر روی موضوع کار می‌کند.

به گفته وزیر اقتصاد، در مجموع چند کانال فردایی هم وجود دارد که به طور موثر پیشرو در بازار هستند و فعالیت این کانال‌ها مثل روز برای فعالان اقتصادی روشن است.

آنطور که خاندوزی اظهار کرده آنچه که سازمان برنامه و بودجه به عنوان مفروضات لایحه بودجه سال ١۴٠٢ ارائه داده، آن است که بتواند با نرخ ارزی که به عنوان پایه محاسباتی بودجه است، مجموع درآمد و هزینه دولت را تامین مالی کند. او بر همین اساس می‌گوید دولت برای کسب درآمد خودش هیچ انتظار و استفاده‌ای از افزایش نرخ ارز ندارد.

وزیر اقتصاد درمورد کانال ارزی مورد اشاره توضیح بیشتری نداده و حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا صحبتی که خاندوزی مطرح کرده همان اظهارات محمدرضا فرزین درباره راه‌اندازی بازار ارز و طلا است یا خیر؟ 

مورد دیگر، این‌که دولت برخلاف سال‌های قبل تاثیر کانال‌های بازار غیررسمی ارز در روند قیمتی را نادیده نگرفته، مثبت است اما اینکه دولت به عنوان نهاد حاکمیتی و بازارساز بخواهد همان شیوه بازار غیررسمی را در پیش بگیرد الزاما راهکار درستی نیست و باید دید تاثیر راه‌اندازی کانال دولتی در نرخ ارز چه خواهد بود؟