به گزارش اکوایران، علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی و احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، صبح یکشنبه (4 دی) به مجلس رفتند تا درباره نوسانات ارزی کشور در روزهای اخیر پاسخگو باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات خود گفته تا آذر 1401 در حدود 33.5 میلیار دلار در سامانه نیما ارز عرضه و خریداری شده و در مجموع 71 درصد عرضه و معاملات ارز در سامانه نیما نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

به گفته صالح‌آبادی در بازار متشکل ارزی 2.1 میلیارد دلار معامله شده؛ بنابراین او معتقد است که بازارهای رسمی کشور کاملا متعادل است و هیچ کمبودی در این سامانه‌ها وجود ندارد و آن چیزی که در بازار غیررسمی ارز وجود دارد، نسبت به بازار رسمی آن بسیار کوچکتر است.

صالح‌آبادی اظهار کرده که یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی که با همکاری وزارت صمت دنبال می‌شود، هماهنگی سیاست‌های ارزی با سیاست‌های تجاری است. او می‌گوید کمبود ارز نداریم و مهم این است که یک واردکننده ارز مورد نیاز خود را از کشور دیگری تأمین نکند به گونه‌ای که تراکم ارز در یک جا زیاد شود و در یک جای دیگر ارز مازاد داشته باشیم؛ بنابراین تطبیق سیاست ارزی و تجاری بسیار مهم است که با وزارت صمت این موضوع به طور جدی دنبال می‌شود.

برنامه‌های بانک مرکزی برای نرخ سود بانکی

رئیس کل بانک مرکزی به مساله نرخ سود بانکی هم اشاره کرده و با یادآوری اینکه روسیه در زمان آغاز جنگ اوکراین و تلاطم نرخ ارز در این کشور نرخ سود بانکی خود را از 9.5 درصد به 20 درصد افزایش داد، تاکید کرد: «موضوع نرخ سود بانکی که موضوع مهمی است، مدت‌ها است توسط بانک مرکزی دنبال می‌شود و اکنون نیز در شورای پول و اعتبار مطرح است و باید از این سیاست پولی که بانک‌های مرکزی در دنیا از آن استفاده می‌کنند در کشور ما نیز مورد استفاده قرار گیرد.»

صالح‌آبادی درمورد رمزارزها هم گفته مجلس و دولت باید با هم رمزارزها را تعیین تکلیف کنندبودجه سال آینده نیز طوری برنامه‌ریزی شود که کسری بودجه به وجود نیاید.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، نرخ‌ها در سامانه نیما به هیچ وجه دستوری نیست و صادرکنندگان مختلف ارزهای خود را به نرخ‌های مختلف در این سامانه عرضه می‌کنند و خروجی نرخ در وقع میانگین عرضه‌ها و معاملات است، ضمن اینکه نرخ نیما نیز در طول زمان و متناسب با شرایط تعدیل شده است.

صالح‌آبادی همچنین اظهار کرده که تاکید رئیس‌جمهور بر لزوم هماهنگی تقاضا‌های ارزی وزارتخانه‌های مختلف با بانک مرکزی است؛ بنابراین بانک مرکزی در بازار ارز باید قدرت بالایی داشته باشند و همه دستگاه‌ها مکلف هستند که همراهی کنند و با بانک مرکزی هماهنگ باشند.

رئیس کل بانک مرکزی گفته، تدابیری اندیشیده شد که صادرکنندگان غیرنفتی در بخش‌های خشکبار، صنایع دستی و دانش‌بنیان وضعیت بهتری داشته باشند. بر این اساس بانک مرکزی حواله ارزی صادرکنندگان از محل صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و محصولات دانش‌بنیان را با ارز اسکناس، مبادله می‌کند و معادل حواله دریافتی، اسکناس در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهد.

صالح‌آبادی بیان کرده که مالیات بر سود سپرده‌های اشخاص حقوقی موجب سیالیت پول می‌شود و بر بازارها اثرگذار است که این موضوع باید اصلاح شود و اصلاحیه آن توسط دولت به مجلس ارائه شده است. او از مجلس خواست تا تصویب این موضوع را با قید فوریت انجام دهد تا به ثبات بازارها کمک شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرده که «هر کالایی که صادر می‌شود، ارز آن هم باید به اشکال مختلف برگردد و این مهم است که در ازای آن ارز، کالایی هم وارد کشور شود. در مجموع برای ایجاد ثبات در بازار ارز چه در سیاست‌های پولی و چه ثبات اقتصاد کلان و کنترل نقدینگی و تورم برنامه‌های متنوعی داریم که ثبات و ساماندهی بازار ارز را رقم خواهد زد.»

استقراض از بانک مرکزی به صفر رسید

همچنین سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در جلسه امروز مجلس حضور یافته و گفته در ابتدای دی سال گذشته بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه استفاده شده از تنخواه از استقراض بانک مرکزی صورت گرفته بود، اما اول دی ۱۴۰۱ استقراض دولت بابت تنخواه به صفر رسید و امروز مسأله کسری بودجه و استقراض از مرکزی به کمترین عدد ممکن نزول پیدا کرده است.

خاندوزی مدعی شده که اگر شفافیت رخ نمی‌داد و موضوع ابربدهکاران بانکی هم شفاف نشده بود، این افراد و شرکت‌های اقتصادی در همین آب گل‌آلود افزایش قیمت سکه و طلا پشت صف می‌ایستادند و خود آنها عامل افزایش قیمت این کالاها می‌شدند.

خاندوزی همچنین بخشی از مشکل ارزی را به گردن اعتراضات اخیر انداخته و گفته بانک مرکزی تدابیری در نظر گرفته بود و تا یک‌سالگی دولت موفق به انجام سیاست‌های خود در حواله و بازار متشکل ارزی شده بود و وزارت اقتصاد با کمترین میزان افزایش ارزی کار را پیش برد و در آبان هم در حوادث مربوط به بستن اصناف و کسبه و بازارها تیر دشمنان به سنگ خورده و در آذر دشمنان حرکت کردند که ناآرامی‌ها را به بانک‌ها و بازار ارز کشور انتقال دهند.

وزیر اقتصاد در پایان گفته «با تدابیری که بانک مرکزی در پیش خواهد گرفت، در همین هفته‌ها و یکی دو ماه پیش رو شاهد ساماندهی و بازگشت ثبات ارز خواهیم بود. دغدغه نمایندگان در موضوع بی‌ثباتی ارز به‌حق است و دولت هم به همین اندازه نگران نوسان در بازار ارز است و اراده برای بازگشت ثبات به بازار ارز را دارد.»

صحبت‌های مسئولان اقتصادی و ارزی کشور در حالی مطرح با تکرار اظهارات و ادعاهای گذشته مطرح شد که نمایندگان مجلس نسبت به اظهارات خاندوزی و صالح‌آبادی به شدت انتقاد کردند و رئیس مجلس نیز در جمع‌بندی جلسه امروز گفته وضعیت ارز کشور قابل قبول نیست.