طلا در حال حاضر ششمین ماه نزولی خود را می گذراند و هر چه چشم انداز سیاست های انقباضی و افزایش نرخ بهره گسترش می یابد، ترازوی بازار به سمت دلار و به ضرر طلا سنگین تر می شود.

کاهش جذابیت طلا در بین سرمایه گذاران

رفتار قیمت طلا در چند ماه اخیر نشان می دهد که رابطه ی بسیار حساسی بین چشم انداز تورمی و بهای اونس وجود دارد. از سیزده سپتامبر و اعلام تورم مصرف کننده در ماه آگوست، که بالاتر از انتظارات محقق شد، دور جدیدی از ریزش قیمت در بازار طلا آغاز شد و سطح 1734 دلار بعنوان یک مقاومت معتبر نقش خود را ایفا کرد تا فروشندگان فرصت را برای کنترل بازار مغتنم بشمرند. پس از آن طلا طی معاملات نزولی هفته گذشته موفق شد حمایت بسیار مهم 1688 دلار را بشکند، زیرا گمانه زنی ها در خصوص تقویت بیشتر دلار در اثر افزایش بیشتر نرخ بهره افزایش یافته است. شاخص دلار در حال حاضر در سطح بالاترین رکورد خود طی بیست و دو سال اخیر قرار دارد. فدرال رزرو تلاش می کند تا بتواند با افزایش نرخ بهره و نرخ های شبانه بین بانکی افزایش مداوم قیمت ها را کنترل نماید. ولی اثر دیگری که این اقدام بر بازارها می گذارد، افزایش هزینه فرصت دلار و به عبارتی گران تر شدن طلای غیر مولد برای ارزهای غیر دلاری است که به زبان ساده به معنای کاهش جذابیت این فلز گرانبها است.

رشد انتظارات برای تشدید رشد نرخ بهره

شاخص های تورمی بالاتر از انتظار نشان می دهد حتی پس از 2 افزایش متوالی 75 واحدی نرخ بهره در نشست های قبلی، هنوز سرعت تورم به کاهش محسوسی نرسیده است، به این معنا که بانک های مرکزی همچنان باید با شدت بیشتری به سیاست های انقباضی ادامه دهند. همین موضوع احتمال افزایش یک درصدی کامل نرخ بهره در نشست روز چهارشنبه فدرال رزرو را به حدود 20 درصد رسانده است. بالا گرفتن احتمال تشدید و تداوم سیاست های انقباضی می تواند موجب تقویت شاخص دلار در میان مدت شود که واکنش منفی سرمایه گذاران طلا را در پی خواهد داشت.

نشست های بانک های مرکزی

پیش از داده های شاخص مدیران خرید روز جمعه برای اقتصادهای بزرگی نظیر آلمان، بریتانیا و اتحادیه اروپا، نشست های بانک های مرکزی در میان مهم ترین رویدادهای این هفته قرار دارد که می تواند بر طلا اثر بگذارد.در میان نشست های بانک های مرکزی، بجز فدرال رزرو در روز چهارشنبه، نشست بانک مرکزی ژاپن هم بسیار حایز اهمیت است، زیرا سیاست های حمایتی ژاپن این بانک مرکزی را نه تنها از دایره بانک های مرکزی انقباضی بیرون انداخته بلکه آن را کاملا در نقطه مقابل آن ها قرار داده است. این سیاست های حمایتی موجب شده تا ارزش ین در برابر دلار به سطح تاریخی 145.00 سقوط کند. علاوه بر این با اعلام نگرانی مقامات بانک مرکزی ژاپن از ادامه تضعیف ین، این احتمال وجود دارد که این بانک با مداخله در بازار از سقوط بیشتر این ارز جلوگیری کند. هرگونه چرخش سیاستی از طرف بانک مرکزی ژاپن می تواند ترمز دلار را قدری بکشد تا فروشندگان طلا نفسی تازه کنند.

چشم انداز طلا

بر همین اساس، کاهش های هفته قبل قیمت هر اونس را به سطح حمایتی مهم 1660 دلار رسانده است. معاملات دوشنبه در حالی پیش می رود که قیمت همچنان در کانال نزولی قرار دارد و فروشندگان با احتیاط حمایت مهم 1660 دلار را طی سه روز اخیر زیر نظر داشته اند. حتی اگر یک اصلاح قیمتی در کوتاه مدت بتواند قیمت را به تست دوباره حمایت شکسته شده ی 1688 دلار برگرداند ولی کماکان چشم انداز قیمت نزولی برآورد می شود. چنانچه فدرال رزرو با یک موضع گیری انقباضی شدیدتر بازاها را غافلگیر نماید، ممکن است حمایت 1660 دلار هم نتواند در برابر فشار فروش تاب بیاورد و با ملحق شدن فروشندگان بیشتر به بازار 1642 دلار در کانون توجه قرار بگیرد.