به گزارش اکوایران، طلا در اولین روز معاملاتی هفته در بازار جهانی توانست همچنان بالای مرز 1700 دلاری تاب بیاورد. تحلیل گران عامل اصلی مقاومت طلا در برابر افت قیمت را افزایش امیدواری نسبت به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو دانستند. پس از اینکه گزارش بازار کار آمریکا منتشر شد تفاسیر مختلفی از آن و گروهی از معامله گران بر این باورند که این داده ها می تواند سرعت اقدامات انقباضی فدرال رزرو را کاهش دهد.

در حقیقت برداشت بازارها از گزارش کار آمریکا این بود که هر چند باز هم تعداد اشتغال در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان افزایش یافته است اما افزایش ملایم نرخ بیکاری و افزایش کم در دستمزدها نشان دهنده آغاز تضعیف بازار کار این کشور است.

به همین دلیل انتظارات نسبت به قدم بعدی فدرال رزرو اندکی تعدیل شده است اما تحلیل گران مکمل گزارش بازار کار را داده های مناسب تورم می دانند. با این وجود به این دلیل که بانک های مرکزی قصد کوتاه آمدن در برابر تورم را ندارند و اقدامات انقباضی ادامه خواهد داشت فشار نزولی بعدی می تواند طلا را به زیر مرز 1680 دلار ببرد.

همین هفته قرار است نشست بانک مرکزی اروپا برگزار شود و پیش بینی می شود این نهاد برای مبارزه با تورم بالا دست به افزایش 75 صدم نرخ بهره بزند.

همچنین اتفاق مهم دیگر در بازار جهانی افزایش قیمت نفت در پی تصمیم سازمان اوپک بود. کشورهای عضو سازمان اوپک موافقت کردند که برای تثبیت قیمت ها با توجه به احتمال رکود اقتصادی در ماه اکتبر روزانه 100 هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهند.

در نهایت در آخر روز قیمت نفت برنت نزدیک به 2 درصد در روز دوشنبه کاهش یافت هر چند که واکنش اولیه این شاخص نفتی شدیدتر بود.