به گزارش اکوایران، در روزی که گذشت قیمت هر اونس طلا نزدیک به 0.8 درصد از ارزش خود را از دست داد تا در آستانه از دست دادن کانال 1700 دلاری قرار بگیرد. همچنین روزی که گذشت آخرین روز ماه آگوست به حساب می آید و طلا در ماهی که گذشت نیز عملکرد ماهانه منفی 3.14 درصد داشت تا این ماه به پنجمین ماه متوالی نزولی این فلز ارزشمند تبدیل شود.

این طولانی‌ترین افت پیاپی ماهانه طلا از سال 2018 تاکنون است. در آن مقطه طلا شش ماه متوای روندی نرولی به خود گرفته بود. چشم انداز افزایش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی مهم جهان فشار نزولی شدیدی بر قیمت طلا وارد کرده است.

بسیاری از بانک های مرکزی تصمیم گرفتند که در مقابله با تورم بالای حال حاضر دست به اقدامات تهاجمی انقباضی بزنند؛ موضوعی که به هیچ وجه خبر خوبی برای طلا به حساب نمی آید و هزینه فرصت نگهداری این فلز با افزایش نرخ بهره افزایش پیدا می کند و در نتیجه تقاضای آن کاهش می یابد.

برخی از تحلیل گران پیش بینی می کنند فدرال رزرو تا ابتدای سال آینده میلادی نرخ بهره را تا بالای 4 درصد افزایش خواهد داد. بانک مرکزی آمریکا در دو نشست اخیر خود هر مرتبه نرخ بهره را 75 صدم درصد ارتقا داده است تا با تورم بالای اقتصاد آمریکا مقابله کند و آن را به محدوده 2 درصد بازگرداند.

نرخ تورم اروپا نیز رکوردی جدید را جابه جا کرد و به 9.1 درصد رسید در حالی که تحلیل گران نرخ تورم پایین تری را برای ماه آگوست پیش بینی می کردند. با توجه به وضعیت تورمی موجود و اینکه پیش بینی می شود تورم این ناحیه وارد محدوده دو رقمی شود می توان انتظار داشت که بانک مرکزی اروپا نیز دست به افزایش شدید نرخ بهره بزند.