به گزارش اکوایران، به گفته مقامات آمریکایی و بریتانیایی، نیروهای روسی در شرق اوکراین پیشروی کرده و در برخی مناطق پیشرفت خود را تسریع کرده‌اند. این در حالی است که نیروهای بدون تجهزات کی‌یف در انتظار تسلیحاتی از آمریکا هستند که به شدت به آن نیاز دارند.

به گفته جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیروهای کرملین در حال حرکت علیه خطوط دفاعی اوکراین در غرب شهر باخموت تحت اشغال روسیه در منطقه دونتسک هستند. اطلاعات ارتش بریتانیا روز جمعه در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که در جنوب اوکراین، نیروهای روسی در حال تسریع پیشروی در غرب شهر آودیوکا هستند، دژی که در ماه فوریه تصرف کردند.

به نوشته بلومبرگ، کربی روز جمعه گفت: «پیشروی کند است، اما آن‌ها در حال عبور از خطوط اوکراینی هستند، اولین، دومین و حتی سومین خط دفاعی، و این خطرناک است.»

سربازان ولادیمیر پوتین در امتداد جبهه 1200 کیلومتری در حال حرکت هستند، در حالی که مقامات آمریکایی گفتند مهمات و موشک‌های دوربرد قادر به حمله به عمق خطوط روسیه «خیلی، خیلی زود» به دست اوکراینی‌ها خواهد رسید و به طور بالقوه جریان جنگی را که اکنون به نفع روسیه است، تغییر خواهد داد.

رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی اذعان کرد که شش ماه انتظار -در حالی که جمهوری‌خواهان ایالات متحده بسته کمکی 61 میلیارد دلاری را تائید نمی‌کردند- به ارتش روسیه اجازه داده است که «ابتکار عمل را به دست گیرد.» اما او گفت که کمک‌های جدید برای متوقف کردن پیشروی روسیه و تغییر روند جنگ کافی است.

1024x662

خوشبینی به آینده جنگ

زلنسکی در جریان نشست گروه موسوم به رامشتاین در روز جمعه به متحدان غربی گفت: «ما اکنون نه تنها می‌توانیم جبهه را تثبیت کنیم، بلکه می‌توانیم با حرکت به جلو به اهداف اوکراینی خود در جنگ دست پیدا کنیم.»

برای بلندمدت، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز جمعه یک تعهد 6 میلیارد دلاری را برای قراردادهایی برای ارائه تسلیحات بیشتر به اوکراین تایید کرد، از قبیل موشک‌های پاتریوت، مهمات توپخانه و هواپیماهای بدون سرنشین.

این 6 میلیارد دلار جدا از بسته‌های تحت اختیار رئیس جمهور است که تجهیزات را از موجودی انبارهای ایالات متحده برای ارسال سریع تامین می‌کند.

آستین به خبرنگاران گفت: «ما با حداکثر سرعتی که می‌توانیم حرکت می‌کنیم، به همان سرعتی که صنعت [تسلیحاتی] بتواند تولید کند.»

فعلاً، نیروهای زمینی روسیه از پیشروی دو ماه پیش خود و تصرف آودیوکا استفاده کرده‌اند. بر اساس اطلاعات ارتش بریتانیا، ارتش روسیه وارد شهر اوچرتینه، در 15 کیلومتری شمال شهر آودیوکا شده است.

تحلیلگران مؤسسه مطالعات جنگ مستقر در ایالات متحده این پیشروی را «نسبتاً سریع» دانستند، و آن را به خروج سریع اوکراین از آودیوکا به موقعیت‌های دفاعی ضعیف‌تر نسبت دادند.

با این حال، این منطقه در مقایسه با چاسیو یار، یک شهرک استراتژیک واقع در غرب باخموت ارزش کمتری دارد، جایی که مسکو در حال انجام تهاجم سهمگینی است.

تحلیلگران مؤسسه مطالعات جنگ با این حدس و گمان که مسکو ممکن است قبل از رسیدن کمک‌های ایالات متحده برای تصرف قلمرو بیشتر تلاش کند، گفتند: «تسخیر این شهر احتمالاً به نیروهای روسیه اجازه می‌دهد تا عملیات‌های تهاجمی بعدی را علیه شهرهایی که کمربند دفاعی مهم اوکراین را در استان دونتسک تشکیل می‌دهند، آغاز کنند.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با اشاره به ورود قریب الوقوع تجهیزات بیشتر از سوی متحدان آمریکایی و اروپایی، ابراز اطمینان کرد که اوکراین می‌تواند آخرین پیشرفت‌های روسیه را دفع کند.

استولتنبرگ روز جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی عمومی آلمان، گفت: «ما شجاعت و شهامت نیروهای مسلح اوکراین را دیده‌ایم. چیزی که آن‌ها اکنون به آن نیاز دارند کمک بیشتر ما است و پس از آن می‌توانند مواضع خود را حفظ کنند.»

در میان نگرانی مقامات غربی مبنی بر اینکه ارتش اوکراین به نقطه شکست نزدیک شده است، روسیه در هفته‌های اخیر حملات موشکی و پهپادی به زیرساخت‌های انرژی اوکراین را تسریع کرده و بمباران خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین را تشدید کرده است.

کارزار علیه لجستیک اوکراین

تغییر رویکرد مسکو در حملات موشکی و پهپادی نشان از تاکید بیشتر بر هدف قرار دادن اهداف نظامی و لجستیکی دارد که احتمالاً تلاشی برای ایجاد اختلال در حرکت تسلیحات آمریکایی است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه این هفته گفت که نیروهایش حملات خود را به مراکز لجستیکی و پایگاه‌های ذخیره سازی تشدید خواهند کرد.

روسیه پنجشنبه شب و صبح جمعه به تاسیسات راه آهن در سه منطقه مختلف در سراسر اوکراین حمله کرد، که نشان می‌دهد به دنبال ایجاد اختلال در شبکه گسترده ریلی اوکراین است که نقش مهمی در تلاش‌های جنگی کیف داشته است.