به گزارش اکوایران، چهار مقام دولت بایدن گفتند که حمایت «قاطعانه» رئیس‌جمهور از اسرائیل پس از عملیات انتقام‌جویانه ایران، مانع از ادامه فشارهای ایالات متحده بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای محافظت از غیرنظامیان در غزه نمی‌شود.

به نوشته پولتیکو، این مقامات گفتند که ایالات متحده دفاع از اسرائیل در برابر موشک‌ها و پهپادهای ایران را موضوعی کاملاً جداگانه از ادامه مذاکرات بر سر جنگ غزه می‌داند. آن‌ها افزودند که اگر اقدامات بیشتری برای محافظت از مردم غزه انجام نگیرد، واشنگتن همچنان آماده است در حمایت خود از اسرائیل تجدید نظر کند.

یکی از این مقامات خاطرنشان کرد: «این دو موضوع در مسیرهای متفاوتی قرار دارند».

برخی از تحلیلگران اشاره کردند که دفاع بایدن از اسرائیل در برابر ایران، در مذاکرات پرتنش آتی با نتانیاهو به او برتری می‌دهد؛ به ویژه از آنجایی که هنوز در مورد چگونگی پاکسازی شهر مرزی رفح از رزمندگان باقیمانده حماس، بین آن‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

نِیثِن ساکس، مدیر مرکز سیاست خاورمیانه در مؤسسه بروکینگز گفت: «او یک بار دیگر حسن نیت خود را با ایستادگی در کنار اسرائیل ثابت کرد و برای بسیاری از اسرائیلی‌ها، رهبری او با عدم رهبری نتانیاهو در تضاد است. از نظر سیاسی، این مسئله به او در مذاکرات با اسرائیل برتری می‌دهد».

تصمیم ارتش آمریکا برای کمک به رهگیری شماری از موشک‌ها و پهپادهای ایرانی نشان‌دهنده پیچیدگی‌ها و تناقضاتی در قلب سیاست بایدن در قبال اسرائیل تلقی می‌شود. او می‌خواهد در عین ابراز همبستگی با اسرائیل در جنگ غزه، آن را از خطر ایران نیروهای مقاومت در امان نگه دارد و در عین حال، با هشدارهای علنی و خصوصی اسرائیل را از حمله به شهر رفح منصرف ساخته تا جان ۱.۴ میلیون فلسطینی ساکن این شهر به خطر نیافتد.

APIsrael1-2-1100x733

در شش ماه گذشته، بایدن مجبور بوده تعادلی بین تشویق و تنبیه برقرار ساخته که اغلب به ترکیبی عجیب‌و‌غریب منجر شده است.

یک مقام ارشد دیگر دولت بایدن تأکید کرد که دفاع آمریکا از اسرائیل در برابر اقدام بی‌سابقه ایران، حرکتی در یک بازی پیچیده سیاسی نبود. «ما کار درستی را انجام دادیم چون کار درستی بود که باید انجام می‌شد».

با این حل، مسئله واکنش در برابر اقدام ایران بر سر دیدار این هفته هیئتی اسرائیلی از واشنگتن سایه خواهد افکند. در این دیدار، ایالات متحده فشار بیشتری بر اسرائیلی‌ها وارد خواهد کرد تا غیرنظامیان، زنان و کودکان بی‌گناه را از رفح تخلیه کنند.

روز دوشنبه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی به خبرنگاران گفت: «تنها یک دوست واقعی برای اسرائیل می‌تواند کاری را که ما شنبه‌شب انجام دادیم انجام دهد و همچنان مایل به گفت‌وگوهای سخت درباره نحوه اجرای عملیات‌هایی باشد که آن‌ها در داخل غزه انجام می‌دهند».

ایالات متحده و اسرائیل همچنان در مورد چگونگی انجام این کار اختلاف نظر جدی دارند. در جریان یک نشست مجازی دو هفته پیش، مقامات ارشد اسرائیلی گفتند که خروج برنامه‌ریزی‌شده از رفح می‌تواند ظرف چهار هفته تکمیل شود. همتایان آمریکایی آن‌ها معتقدند که این کار حداقل چهار ماه طول خواهد کشید.

روز یکشنبه، یک مقام ارشد دیگر دولت شب به خبرنگاران گفت: «این موضوعی است که ما همچنان در حال کار روی آن هستیم». او همچنین افزود که دولت بایدن حتی پس از رد پیشنهاد حماس برای آزادی افراد مسن، مجروح و بیمار در ازای «همه چیزهایی که درخواست کرده بودند»، تمرکز خود را بر مذاکرات آزادی اسرا از دست نداده است».

روز دوشنبه، بایدن گفت که «ایالات متحده متعهد به آتش‌بسی است که اسیران را به خانه بازگردانده و از گسترش بیشتر درگیری جلوگیری کند». رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی این ماه خود با نتانیاهو قول داد که در صورت عدم بهبود اوضاع در غزه، سیاست آمریکا در قبال اسرائیل را تغییر دهد که به این ترتیب، باب گفتگو برای اعمال شرایط بر کمک‌های نظامی آینده به اسرائیل را باز کرد؛ چیزی که قبلاً غیرقابل‌تصور به نظر می‌رسید.

برخی از حامیان این ایده، از جمله کریس ون هولن، سناتور دموکرات ایالت مریلند می‌گویند که ایالات متحده باید تسلیحات آمریکایی را که اسرائیل برای دفاع از خود در برابر عملیات ایران استفاده کرده را جبران کند.

این قانون‌گذار با حفظ فشار بر بایدن برای عمل به تهدیدش گفت: «همزمان، دولت بایدن باید تمام اهرم‌های نفوذ خود برای جلوگیری از گرسنگی‌کشیدن غیرنظامیان فلسطینی غزه و توقف حمله به رفح را به کار بگیرد».

در حال حاضر، نمایندگان آمریکا و اسرائیل در کارگروه‌هایی مشغول حل‌وفصل اختلافات خود هستند تا به برای نشست رودرروی آتی به اجماع برسند. گمانه‌زنی‌هایی در داخل و خارج از دولت بایدن وجود دارد که مقامات آمریکایی با اشاره به تلاش‌های نظامی خود علیه ایران، به عنوان مدرکی بر این موضوع که واشنگتن همیشه خیر اسرائیل را می‌خواهد، تأکید خواهند کرد.

با این حال، چنین تاکتیکی ممکن است ضروری نباشد؛ زیرا به نظر می‌رسد که پشت‌صحنه، دیپلماسی طاقت‌فرسایی در حال برطرف‌کردن شکاف عمیق بین متحدان در مورد رفح است.

دیوید ماکوفسکی، کارشناس روابط آمریکا و اسرائیل در مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک که ارتباط نزدیکی با مقامات دولت بایدن دارد، گفت: «احساس همگرایی بیشتری وجود دارد.»

یک مقام ارشد آمریکایی با اشاره به افزایش تنش‌ها پس از انتقام موشکی ایران اذعان کرد که دیگر پرسش اصلی این نیست که آیا حمله‌ای به رفح صورت خواهد گرفت، بلکه این است که اقدامات پیشگیرانه تا چه زمانی طول خواهد کشید. او افزود: «طرفین در وضعیتی متفاوت نسبت به یک ماه پیش قرار دارند».

20240420_MEP901

با این حال، اقدامات احتمالی اسرائیل در پاسخ به عملیات تهران که اولین اقدام این‌چنینی از زمان انقلاب ۱۹۷۹ است، می‌تواند وضعیت را حتی بحرانی‌تر کند.

بایدن و تیمش به همتایان اسرائیلی خود توصیه کرده‌اند که باید به ترور فرماندهان ارشد توسط اسرائیل بدون تحمل هرگونه خسارتی از سوی اسرائیل قانع باشند.

یکی از مقام آمریکایی گفت که بایدن و نتانیاهو کمی پس از پایان عملیات ایران به صورت تلفنی در مورد این موضوع گفتگو کرده و رئیس‌جمهور آمریکا از دوست دیرینه خود خواست تا پیامدهای استراتژیک یک پاسخ گسترده را با دقت بررسی کند. به گفته این مقام، اگر اسرائیل بخواهد اقدامی انجام دهد، بهتر است این اقدام محدود باشد و باعث تشدید بیشتر وضعیت متشنج فعلی نشود.

روز یکشنبه، بنی گانتز، عضو کابینه امنیتی اسرائیل و رقیب سیاسی اصلی نتانیاهو متعهد شد که «به روش و در زمانی مناسب، تاوان آن را از ایران می‌گیریم». سرلشکر هرتزل هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نیز گفت که ایران «با پاسخ روبرو خواهد شد».

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه و در واکنش به سخنان هالوی گفت: «این تصمیمی است که اسرائیل باید در مورد چگونگی پاسخش به ایران بگیرد».