به گزارش اکوایران، چین با اشاره به حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه و پاسخ تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل گفت که معتقد است ایران می‌تواند «ضمن حفظ حاکمیت و کرامت خود، به خوبی اوضاع را مدیریت کند و از آشفتگی بیشتر منطقه خودداری کند.»

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری رسمی شینهوا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود گفت که چین از تاکید ایران بر هدف قرار ندادن کشورهای منطقه و همسایه قدردانی می‌کند.

به گزارش رویترز، وانگ همچنین گفت که او خاطرنشان کرده است که جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را محدود و برای دفاع از خود انجام داده است. وانگ گفت، چین به شدت حمله به کنسولگری را محکوم کرده و قاطعانه مخالفت خود را با آن اعلام کرده و این حادثه را «غیرقابل قبول» می‌داند.

امیرعبداللهیان پس از اطلاع رسانی به وانگ در مورد موضع ایران، به او گفت که جمهوری اسلامی ایران از تنش‌های منطقه‌ای آگاه است، مایل به خویشتنداری است و قصد تشدید بیشتر تنش‌ها را ندارد.

در حالی که ارتش اسرائیل ادعا کرده که به اقدام ایران پاسخ دهد، تنش‌ها در خاورمیانه بالا گرفته است و چندین کشور خواستار خویشتن‌داری شده‌اند. 

به گزارش شینهوا، وانگ همچنین در همان روز با وزیر خارجه عربستان سعودی صحبت کرده و اظهار داشت که چین مایل به همکاری با ریاض برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش در خاورمیانه است.

فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه این کشور گفت که عربستان سعودی «به شدت انتظار دارد» چین نقش فعال و مهمی در این زمینه ایفا کند و کشورش مایل است ارتباطات و هماهنگی با چین را برای برقراری آتش بس فوری و بدون قید و شرط در غزه تقویت کند.

به گزارش شینهوا، فیصل گفت که عربستان سعودی «کاملاً» به چین اعتماد دارد و مایل است توسعه پایدار همکاری‌های دوجانبه را پیش ببرد.