به گزارش اکوایران، پیام اصلی دولت بایدن برای اسرائیل پس از عملیات شبانه ایران در این جمله خلاصه می‌شود: صبر پیشه کرده و تامل کنید.

به نوشته  پولیتیکو، مقامات ایالات متحده انتظار دارند که اسرائیل به گونه‌ای به عملیات شنبه ایران پاسخ دهد، اما در هر دو سطح عمومی و خصوصی اقداماتی را انجام می‌دهند که امیدوارند اسرائیل را متقاعد کند که به جای یک حمله نظامی همه‌جانبه، یک پاسخ محدود را انتخاب کند.

آن‌ها می‌ترسند که گزینه اول منطقه را وارد یک جنگ بزرگ کند. جو بایدن به طور خاص می‌خواهد از هر گونه جنگی که می‌تواند نیروهای آمریکایی را درگیر کند، اجتناب و او این را برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روشن کرده است.

یک مقام آمریکایی آشنا به خاورمیانه به پولیتیکو گفت: «ما به آنها توصیه می‌کنیم قبل از پاسخ دادن یک نفس بکشند. اگر اسرائیل پاسخ دهد، باید متناسب باشد و این چرخه را به پایان برساند.»

انگیزه حمایت حداکثری واشنگتن

نیروهای نظامی ایالات متحده در رهگیری دسته‌ای از موشک و پهپادهایی که به سمت اسرائیل پرتاب شد، به اسرائیل کمک کردند. یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت: «برنامه همیشه این بود که به آن‌ها به شکل حداکثری کمک کنیم تا از خود دفاع کنند و آسیب را محدود کنیم تا آن‌ها احساس نکنند که مجبور به دادن یک پاسخ شدید دیگر هستند و ما بتوانیم تنش را کاهش دهیم و تمام کنیم.»

این هفته، بایدن و دستیارانش علناً بر حمایت «آهنین» آمریکا از اسرائیل تأکید کرده‌اند. بایدن در بیانیه شنبه شب خود درباره حملات ایران به اختلافات شدید او و نتانیاهو در مورد جنگ غزه اشاره نکرد. او همچنین به ناامیدی برخی از مقامات آمریکایی از تل‌آویو اشاره نکرد که با هدف قرار دادن افسران نظامی ایران در یک مرکز دیپلماتیک، هنجارهای بین‌المللی را به شکل بسیار غیرمعمولی نقض کردند.

یک مقام آمریکایی دیگر گفت: «هر کاری که اسرائیل اکنون انجام می‌دهد، باید محدود باشد، و با توجه به میزان ریسکی که ما متحمل می‌شویم، انتظار داریم قبل از انجام هر کاری به ما اطلاع دهند.»

بایدن در ادامه روز یکشنبه با رهبران گروه هفت برای هماهنگ کردن پاسخ دیپلماتیک واحد به ایران صحبت کرد. این نشانه‌ای بود که ایالات متحده ترجیح می‌دهد اقدامات بعدی شامل تحریم‌ها یا سایر اقدامات غیرنظامی باشد، از جمله احتمال اینکه برخی کشورهای اروپایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار دهند.

image (9)

«پاسخی بی سابقه»

رهبران اسرائیل در مورد آنچه در آینده انجام خواهند داد مبهم بوده‌اند.برخی از رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که یک مقام ناشناس گفته است که «پاسخی بی‌سابقه» وجود خواهد داشت، در حالی که نتانیاهو در پستی در شبکه‌های اجتماعی وعده داد «ما پیروز خواهیم شد».

از آن‌جایی که حمله ایران از قبل تلگراف شده بود، مقامات آمریکایی بیش‌تر هفته گذشته را صرف مشاوره خصوصی به اسرائیلی‌ها کردند تا قبل از واکنش به دقت فکر کنند.

در تماسی پس از پاسخ ایران، بایدن به نتانیاهو گفت که ایالات متحده به یک حمله متقابل تهاجمی علیه ایران نمی‌پیوندد، اگرچه به گفته دو نفر از افراد، او نگفت که ایالات متحده با آن مخالفت خواهد کرد.

ایران و اسرائیل هرکدام یک حمله بزرگ علیه دیگری انجام داده‌اند، اما اقدام ایران فراتر از آن چیزی بود که بسیاری انتظار داشتند. بنابراین، اگرچه اسراییل می‌گوید خسارت کمی دیده، اما ممکن است احساس کند مجبور است به نحوی به آتش پاسخ دهد.

این مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که مقامات اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود اطلاع دادند که «به دنبال تشدید قابل توجه تنش با ایران نیستند». این مقام در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده نمی‌خواهد که اسرائیل پاسخ دهد، گفت: «این یک تصمیم برای آن‌ها است».

مقامات ایران گفتند که اقدامات تلافی جویانه تهران علیه اسرائیل پایان یافته است - مگر اینکه اسراییل پاسخ دهد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در این مقطع قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، اما در صورت لزوم در حفظ منافع مشروع خود در برابر هرگونه تجاوز جدید تردید نخواهد کرد.

سناتور دموکرات، کریس کونز، یکی از متحدان نزدیک بایدن، یکشنبه در سی‌ان‌ان گفت که اسرائیل باید فعلاً مکث کند، با متحدان و شرکای نزدیک خود مشورت کند، آسیب و فعالیت را ارزیابی کند و سپس تصمیم بگیرید که مناسب ترین واکنش چیست.»

حمله به اسراییل گنبد آهنین  صحرای نقب

اما اصرار بایدن به احتیاط ممکن است منجر به ضعیف دیده شدن او شود -و جمهوری‌خواهان می‌توانند این انتقاد را در سال انتخابات علیه او استفاده کنند.

نتانیاهو مدت‌هاست درباره اقدام علیه تهران صحبت می‌کند. او و بسیاری دیگر از اسرائیلی‌ها حمایت ایران از حماس را تا حدی دلیل جنگ غزه می‌دانند. اما نتانیاهو همچنین می‌خواهد در مقابله با دشمنی مانند ایران محتاط باشد و اغلب روش‌های پنهان‌تری را ترجیح می‌دهد.

با این حال، بسیاری از مقامات دولت بایدن و همچنین بسیاری از اسرائیلی‌ها مشکوک هستند که نتانیاهو – که اغلب با نام مستعار بی‌بی از او یاد می‌شود – می‌خواهد اسرائیل را در شرایط جنگی نگه دارد تا مدت زمان حضورش در قدرت را تمدید کند. بسیاری از اسرائیلی‌ها او را مقصر حمله حماس در 7 اکتبر می‌دانند. انتخابات جدیدی که متحدان اسرائیل در ایالات متحده و یکی از اعضای کابینه جنگی اسرائیل خواستار آن شده‌اند، احتمالاً منجر به شکست فاحش نتانیاهو خواهد شد. یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «هیچ کس به جز شاید بی بی نمی‌خواهد که این موضوع از کنترل خارج شود».