به گزارش اکوایران، کشورها از اسرائیل خواسته‌اند تا از دستور دیوان بین المللی دادگستری تبعیت کند و اجازه ارسال بلامانع کمک‌ها به غزه را بدهد، منطقه‌ای که قحطی در آن آغاز شده است. این در حالی است که اسرائیل همچنان به نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس فوری در این منطقه است، ادامه می‌دهد.

به نوشته الجزیره، قضات دادگاه عالی سازمان ملل که در حال بررسی اتهام آفریقای جنوبی مبنی بر ارتکاب نسل کشی توسط اسرائیل است، به اتفاق آرا حکم قانونی الزام آور را در روز پنجشنبه صادر کردند مبنی بر اینکه اسرائیل باید «تمام اقدامات لازم و مؤثر را برای تضمین بدون تأخیر و تأمین بی‌مانع خدمات اولیه و کمک‌های بشردوستانه در غزه اتخاذ کند.»

ریاست جمهوری آفریقای جنوبی از این دستور که اقدامی موقت در پرونده نسل کشی اسرائیل است، استقبال کرد.

در بیانیه‌ای آمده است: «این واقعیت که مرگ و میر فلسطینی‌ها صرفاً ناشی از بمباران و حملات زمینی نیست، بلکه ناشی از بیماری و گرسنگی است، نشان دهنده نیاز به حمایت از حق وجود این گروه است».

با تکرار حکم قضات، ریاست جمهوری گفت که تنها راه اسرائیل برای انجام مسئولیت‌های خود برای جلوگیری از نسل کشی، پایبندی به دستورات دادگاه و توقف عملیات نظامی در غزه خواهد بود.

اوایل هفته، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار آتش‌بس فوری در ماه رمضان و آزادی همه اسیران شد که در حمله حماس به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر دستگیر شده بودند.

بلژیک اقدام دیوان بین‌المللی دادگستری را ستایش کرد و گفت: «اسرائیل باید از گرسنگی دادن به غیرنظامیان و کودکان دست بردارد». کارولین گنز، وزیر همکاری توسعه و سیاست شهری بلژیک، در ایکس پست کرد که استفاده اسرائیل از «گرسنگی به عنوان سلاح جنگ نقض آشکار قوانین بین‌المللی» است.

عفو بین‌الملل با اشاره به تداوم وخامت اوضاع فاجعه‌بار در غزه ، خاطرنشان کرد که این دستور چند روز پس از آن صادر شد که اسرائیل مانع از ورود کاروان‌های کمک‌رسانی آژانس امداد و کار سازمان ملل به آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) به شمال غزه شد.

وزارت امور خارجه اسرائیل مدعی شد که «به قوانین بین‌المللی متعهد است» و «هیچ محدودیتی» برای میزان کمک‌های بشردوستانه مجاز برای ورود به این منطقه قائل نیست.

آژانس‌های امدادرسان و مقامات ارشد سازمان ملل بارها گفته‌اند که اسرائیل عمداً مانع از رسیدن اقلام حیاتی بشردوستانه به غزه شده است، در حالی که این منطقه را بمباران کرده و چند بیمارستان باقی‌مانده آن را محاصره کرده است.

متیو هولینگ‌ورث، مدیر فلسطین در برنامه جهانی غذا، با اشاره به اینکه شهر غزه «مرکز بحران» است، گفت: «هیچ جای دیگری در جهان وجود ندارد که مردم در آن تا این حد با قحطی مواجه باشند.»

به گفته این آژانس، تنها 11 کاروان کمک غذایی برنامه جهانی غذا از آغاز سال جاری به شمال سرزمین فلسطین رسیده است.

«دیگر قوانین بین المللی وجود ندارد»

مارک اوون جونز، تحلیلگر، به الجزیره گفت: دستور دیوان دادگستری به احتمال زیاد میزان کمک‌های ارسالی به غزه را افزایش نمی‌دهد مگر اینکه آتش بس حاصل شود.

کارشناس خاورمیانه در دانشگاه حمد بن خلیفه گفت: «پس از آخرین اقدامات موقت دیوان بین‌المللی دادگستری [در ژانویه]، میزان کمک‌های ورودی به غزه در واقع کاهش یافت. فقط به این دلیل که دیوان بین‌المللی دادگستری این حکم را صادر کرده است، لزوماً به این معنی نیست که اسرائیل به آن عمل خواهد کرد.»

او گفت که فقط آتش بس منجر به افزایش کمک ها می‌شود و افزود: «در غیر این صورت، می‌ترسم پاسخ اسرائیل فقط لفاظی باشد».

وزارت خارجه فلسطین اعلام کرد که حکم دیوان بین‌المللی دادگستری نشان می‌دهد که اسرائیل «جنایت‌های فجیعی را مرتکب شده است». در بیانیه‌ای آمده است: کشورها باید «اسرائیل را مجبور به اجرای اقدامات موقت دادگاه، برای جلوگیری از نسل کشی مردم فلسطین کرده و اسرائیل و مقامات آن را در قبال این جنایت و عواقب آن پاسخگو کنند».

با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به بستگان سربازانی که در غزه اسیر شده‌اند، گفت که تنها فشار نظامی می‌تواند آزادی آنها را تضمین کند و ارتش در حال آماده شدن برای ورود به رفح است.

مصطفی برغوتی، دبیر کل ابتکار ملی فلسطین گفت که اسرائیل تا زمانی که تحریم‌ها علیهش اعمال نشود، دست از تهاجم خود بر نخواهد داشت.

او به الجزیره گفت: «نتانیاهو می‌خواهد این جنگ وحشتناک را ادامه دهد، و او اکنون حتی با حمله به رفح قول قتل عام بزرگ‌تر را می‌دهد. پیامی مبنی بر اینکه "دیگر قانون بین المللی‌ای وجود ندارد.»