به گزارش اکوایران، چهار مقام آمریکایی و اسرائیلی به آکسیوس گفتند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در نظر دارد تا اوایل هفته آینده دو مقام ارشد اسرائیلی را برای گفتگو درباره عملیات نظامی احتمالی در رفح به واشنگتن بفرستد.

این یک تغییر موضع شدید از سوی نتانیاهو است که روز دوشنبه سفر همین افراد را در اعتراض به عدم وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا که خواستار آتش‌بس در غزه و آزادی اسرای حماس بود، لغو کرد.

پیامدهای ناشی از لغو این سفر و بن بست در مذاکرات مربوط به اسرا به تنش در روابط بین نتانیاهو و دولت بایدن افزوده است. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت:«دفتر نخست وزیر موافقت کرده است که زمان جلسه مربوط به رفح را تغییر دهد.» او افزود که بحث در مورد رفح «فوریتی» است.

انتظار می‌رود نتانیاهو دو نفر از افراد نزدیک به خود، ران درمر، وزیر امور استراتژیک و مشاور امنیت ملی، تزاچی هانگبی را به واشنگتن بفرستد.

یک مقام آمریکایی گفت که لغو این سفر و لفاظی‌های پیرامون آن «یک حاشیه‌سازی غیر ضروری از سوی نتانیاهو» بود.

نتانیاهو اخیرا در بیانیه‌ای به دلیل جدیدی برای لغو حضور هیئت اسرائیل در کاخ سفید اشاره کرد. او گفت: «تصمیم من برای عدم اعزام هیئت به واشنگتن در پی آن قطعنامه، پیامی برای حماس بود: روی این فشار شرط بندی نکنید، این کار نتیجه‌ای نخواهد داشت. امیدوارم آنها پیام را دریافت کرده باشند».

دو مقام آمریکایی و اسرائیلی گفتند که روز یکشنبه، قبل از رأی‌گیری در سازمان ملل، درمر با برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه تماس گرفت و نسبت به قصد آمریکا برای وتو نکردن قطعنامه ابراز نگرانی کرد.

به گفته این مقام آمریکایی، این تماس به شدت داغ شد و درمر، دولت بایدن را به خیانت به اسرائیل متهم کرد و تهدید کرد که اسرائیل بر سر این رأی با آمریکا «درگیر خواهد شد».

زمانی که نتانیاهو لغو سفر توسط مشاوران ارشد خود را در اعتراض به رای آمریکا اعلام کرد، کاخ سفید تصمیم گرفت با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، که از قبل در واشنگتن بود، گفت‌وگوهای مشابهی را درباره رفح برگزار کند.

گالانت روز دوشنبه و سه‌شنبه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در کاخ سفید دیدار و همچنین با لوید آستین، وزیر دفاع و بیل برنز، رئیس سیا، گفتگو کرد.