به گزارش اکوایران، بر اساس فرمانی که در وب سایت دفتر ریاست جمهوری منتشر شده است، رئیس جمهور این کشور، ولودیمیر زلنسکی، در 26 آوریل اولکساندر یاکووتس را از سمت فرماندهی نیروهای پشتیبانی نیروهای مسلح اوکراین برکنار کرد.

به نوشته کی‌یف ایندپندنت، یاکوتس در 4 مارس به عنوان فرمانده نیروهای پشتیبانی منصوب شد و جایگزین دمیترو هرها شد. یاکووتس قبلاً یک سمت اداری در نیروهای پشتیبانی داشت.

زلنسکی در 26 آوریل فرمان دیگری را در مورد یاکووتس امضا کرد و او را به عنوان رئیس سرویس حمل و نقل ویژه اوکراین منصوب کرد. رئیس جمهور همچنین بوهدان بوندار را که از مارس 2022 رهبری این واحد را بر عهده داشت، برکنار کرد.

سرویس حمل و نقل ویژه دولتی یکی از واحدهای وزارت دفاع است. مسئولیت‌های آن شامل ساخت، تعمیر و حفاظت از تاسیسات سیستم حمل و نقل ملی است.

یاکووتس فعالیت نظامی خود را در سال 1992 آغاز کرد، در عملیات ضد تروریستی اوکراین علیه شبه نظامیان مورد حمایت روسیه در دونباس شرکت کرد و چندین جایزه دولتی دریافت کرد.

زلنسکی در ماه فوریه شروع به تغییر فرماندهی نظامی اوکراین کرد و والری زالوژنی، فرمانده ارشد نظامی اوکراین را برکنار کرد.

در ماه آوریل، تغییرات بیشتری در فرماندهی نظامی در سطح بالا اعلام شد، از جمله انتصابات جدید در فرماندهی عملیات جنوب، شرق و غرب.