به گزارش اکوایران، در هفته جاری پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی در عربستان سعودی با حضور ۴۷ کشور برگزار می‌شود. جمعی از مقامات ایرانی از جمله رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد قرار است در این جشن شرکت کنند. 

بنا به اعلام مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل ‎بانک مرکزی به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

 

12367325_722

پیش از این فرزین در دی‌ماه 1402، به منظور افزایش همکاری‌های پولی و بانکی با روسیه به مسکو سفر کرد و پیش از این نیز در آذرماه، به جهت افزایش همکاری‌های پولی و بانکی به قطر، امارات متحده عربی و عمان سفر کرده بود. او در بهمن ماه سال گذشته به ترکیه سفر کرد و در این سفر، هشتمین نشست شورای‌ عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست روسای جمهور دو کشور و با حضور مقامات اقتصادی و سیاسی برگزار شد.

وی در  مهر ماه سال گذشته نیز، به منظور تقویت و توسعه همکاری‌های پولی و بانکی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک اقتصادی با همسایگان، به دوحه پایتخت قطر سفر کرد. رئیس‌کل بانک مرکزی در خرداد ماه سال گذشته نیز، به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های صندوق بین‌المللی پول، تهران را به مقصد واشنگتن ترک کرد.

خاندوزی هم به ریاض می‌رود

حالا به گفته روابط عمومی بانک مرکزی، فرزین راهی عربستان شده است تا مناسبات پولی و بانکی ایران را با این کشور توسعه دهد. قرار است احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز به جمع مقامات ایرانی در ریاض برای شرکت در جشن 50 سالگی بانک توسعه اسلامی بپیوندد.

اردیبهشت سال گذشته نیز خاندوزی در رأس هیأتی اقتصادی به کشور عربستان سفر کرد. این نخستین سفر مقامات رسمی ایران به عربستان بعد از توافق این دو کشور با میانجی‌گری چین بود.

اهمیت بانک توسعه اسلامی برای ایران

در روزهای اخیر احسان خاندوزی درباره سفر خود به ریاض و اهمیت بانک توسعه اسلامی گفت: «یکی از مهم‌ترین مراجع بین‌المللی که برای تأمین مالی پروژه‌ها استفاده می‌شود، بانک توسعه اسلامی است.»

او توضیح داد: «متأسفانه در سال‌های گذشته تأمین مالی از سوی این بانک صورت نمی‌گرفت و یکی از اولویت‌های ما رفع موانع پرداخت اقساط کشور بود تا کاری کنیم این بانک برای ۱۱ پروژه عمرانی ما تأمین مالی کند. این اتفاق رخ داده و ما مسیر دور زدن تحریم در پرداخت بدهی ایران به این بانک را پشت سر گذاشتیم و بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم و فرآیند بازپرداخت اقساط ۱۱ پروژه عمرانی آغاز شده است.»

خاندوزی گفت:«بیش از ۴۰ میلیون یورو بازپرداخت جدید برای تکمیل پروژه‌هامان از بانک توسعه اسلامی دریافت شده است. امیدواریم در نشستی که در ریاض برگزار می‌شود، مجوز پرداخت‌های بیشتری را دریافت کنیم و برای سه پروژه جدید دیگری که معرفی کردیم و رئیس بانک توسعه اسلامی هم این سه پروژه را تعریف کردند، برای امسال خبررسانی کنیم.»