به گزارش اکوایران، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده که دولت جو بایدن - رئیس‌جمهور آمریکا - می‌گویند مواضع کنونی که از سوی اسرائیل و حماس ‌ارائه شده است، اجازه می‌دهد که شکاف‌ها در توافق مربوط به اسرا و مذاکرات آتش‌بس بسته شود و همین امر، رسیدن به یک توافق را دسترس قرار دهد.

به نوشته اکسیوس، اهمیت این موضوع در آنجاست که رسیدن به یک توافق در مرحله نخست می‌تواند تا 33 اسیر اسرائیلی را آزاد کند و در مقابل تا 42 روز آتش‌بس و آزادی حدود 800 اسیر فلسطینی را به همراه داشته باشد.

جان کربی اعلام کرده که پس از بررسی دیدگاه‌های دو طرف، دولت بایدن فکر می‌کند که آن‌ها می‌توانند شکاف‌های باقی‌مانده را پر کنند.

برخلاف این خوش‌بینی که از سوی سخنگوی کاخ سفید مطرح می‌شود، اسرائیل می‌گوید که شکاف‌ها بزرگ هستند و «یحیی سِنوار» - رهبر حماس در غزه - انعطاف لازم را به تیم مذاکره‌کننده خود برای دور بعدی مذاکرات غیرمستقیم که در قاهره مصر در حال برگزاری است، نداده است.

مقامات اسرائیلی می‌گویند که هدف اصلی آقای سنوار تغییر نکرده است: رسیدن به توافقی که اسرائیل را مجبور کند به جنگ در غزه خاتمه دهد. بنیامین نتانیاهو - نخست‌وزیر اسرائیل -‌ به‌شدت این موضوع را رد می‌کند.

به نظر می‌رسد بیانیه خوش‌بینانه کربی بخشی از استراتژی کاخ سفید برای ایجاد پویایی در مذاکرات است که می‌تواند منجر به توافق آزادی اسرا و آتش‌بس شود.

حماس در روز دوشنبه (17 اردیبهشت) اعلام کرد پیشنهاد آتش‌بسی را که از سوی قطر و مصر به اطلاع این گروه رسیده، قبول کرده است. این خبر به دنبال چندین روز مذاکرات میان مقامات حماس و میانجی‌گران مصری و قطری طی روزهای شنبه و یکشنبه در قاهره ‌و در روز دوشنبه در دوحه اعلام شده است.

طبق اعلام منابع، «بیل بِرنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در زمان برگزاری مذاکرات، در قاهره و دوحه حضور داشت و با مقامات مصری و قطری گفت‌وگو کرد.

مقامات آمریکایی می‌گویند پس از آنکه حماس پیشنهاد متقابل خود را به پیشنهاد اسرائیل در اواخر آوریل ارائه داد، این گروه بیانیه خود را منتشر کرده است.

مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که پاسخ حماس اساسا یک پیشنهاد جدید بوده که توسط این گروه به همراه مصر و قطر تهیه شده است. این مقامات اسرائیلی همچنین مدعی شده‌‌اند که این پاسخ حماس بسیار فراتر از پیشنهادی است که اسرائیل در پایان آوریل ارائه کرد و از حمایت آمریکا، مصر و قطر برخوردار شد.

مقامات اسرائیلی ادعا کرده‌اند که دولت بایدن در جریان فرآیند مذاکرات، از این تغییرات آگاه بود، اما قبل از اینکه حماس در روز دوشنبه اعلام کند که آن را پذیرفته است، اسرائیل را در جریان قرار نداد.

یک مقام ارشد آمریکایی در این رابطه اعلام کرده: «دیپلمات‌های آمریکایی با همتایان اسرائیلی در ارتباط بوده‌اند و هیچ سورپرایزی وجود نداشته است.»

اسرائیل اعلام کرده که یک هیئت‌ اسرائیلی در روز سه‌شنبه (18 اردیبهشت) وارد قاهره شد تا با میانجی‌گران مصری و قطری به مذاکره بپردازد.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند هیئت حماس نیز وارد قاهره شده تا ادامه مذاکرات را با میانجی‌گران انجام دهد.

جان کربی هم گفته رئیس سیا از دوحه وارد قاهره شده تا مذاکرات را از نزدیک دنبال کند.

مقامات ارشد اسرائیلی اعلام کرده‌اند که با وجود ناامیدی‌ها از روند اجرا شده از سوی آمریکایی‌ها و مصری‌ها در روزهای گذشته، اسرائیل تصمیم گرفت این هیئت را به قاهره بفرستد تا بررسی کند که آیا موضع حماس نهایی است یا مبنایی برای مذاکره است.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که تیم اسرائیلی برای شنیدن صحبت‌های میانجی‌گران‌ مصری و قطری و درخواست شفاف‌سازی درباره فهرست بلندبالایی از موضوعاتی که در پاسخ حماس گنجانده شده است، به قاهره رفته است.