به گزارش اکوایران، در اوایل این ماه، در حالی که جنگ اسرائیل در غزه وارد ششمین هفته خود می‌شد، گروهی متشکل از حدود 20 نفر از کارکنان پریشان کاخ سفید، خواستار ملاقات با مشاوران ارشد جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده شدند.

به نوشته واشنگتن پست، این گروه متنوع از کارکنان سه مسئله اصلی داشتند که می‌خواستند با جف زینتز، رئیس دفتر کاخ سفید، آنیتا دان، مشاور ارشد و جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی، گفتگو کنند: آن‌ها می‌خواستند استراتژی دولت برای مهار تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی، پیامی که آمریکا قصد دارد در مورد مناقشه بفرستد و دیدگاه دولت برای منطقه پس از جنگ را بدانند.

یکی از مقامات کاخ سفید که از این جلسه اطلاع داشت و به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، گفت که زینتز، دان و فاینر به صحبت‌های آن‌ها گوش دادند، اما برخی از شرکت‌کنندگان احساس کردند که جواب‌های قدیمی دریافت می‌کنند. مشاوران گفتند که دولت باید مراقب باشد که اسراییل را در انظار عمومی مورد انتقاد قرار ندهد تا بتواند در خلوت رهبران آن را تحت تاثیر قرار دهد. مقامات آمریکایی به اسرائیل فشار می‌آوردند تا تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند. و رئیس جمهور و دستیاران ارشدش از راه حل دو کشوری پس از پایان مناقشه دفاع می‌کنند.

بزرگ‌ترین بحران سیاست خارجی بایدن

این نشست که قبلاً گزارش نشده بود نشان می‌دهد که مدیریت بایدن درباره آنچه که مسلماً بزرگترین بحران سیاست خارجی دوران ریاست‌جمهوری او است، تا چه حد تفرقه ایجاد کرده است. به گفته دستیاران و متحدان متعدد در داخل و خارج از کاخ سفید، جنگ اسرائیل و غزه بیش از هر موضوع دیگری دولت را در سه سال اول ریاست جمهوری بایدن آزار داده است.

به گفته دستیاران، آغوش تزلزل ناپذیر آمریکا برای اسرائیل که بسیاری از کارکنان آن را ناراحت کننده می‌دانند، تا حد زیادی از دلبستگی مادام العمر شخصی بایدن به دولت یهود نشات می‌گیرد. بایدن اغلب از دیدار خود در سال 1973 با نخست وزیر برجسته گلدا مایر، به عنوان یک رویداد مهم یاد می‌کند که دیدگاه او را درباره اسرائیل به عنوان یک امر حیاتی برای بقای یهودیان متبلور کرد.

در آن زمان، اسرائیل 25 ساله بود، یک اجتماع چپ‌گرا و یک ارتش متوسط داشت. اکنون اسرائیل یک زرادخانه نظامی است که توسط یک ائتلاف راست افراطی رهبری می‌شود و دولت بایدن با یک کمپین نظامی همراه شده است که منجر به کشته شدن بیش از 14،000 فلسطینی، آواره شدن صدها هزار نفر دیگر، ایجاد یک فاجعه انسانی و آسیب رساندن به اقتدار اخلاقی آمریکا برای بسیاری از جهان شده است.

با این حال، ایالات متحده نتوانسته تا حد زیادی بر اقدامات اسرائیل تأثیر بگذارد، با این که تا جای ممکن از انتقاد علنی از آن‌ها خودداری کرده است. ایوو دالدر، سفیر آمریکا در ناتو در زمان باراک اوباما گفت: «من فکر می‌کنم دولت از همان ابتدا متوجه شده بود که در یک تنگنا قرار گرفته است.»

دالدر گفت: «و این فقط به دلیل تمایل خود بایدن نیست، که واقعی، قوی و مهم است، بلکه به دلیل هزینه‌های سیاسی جدایی از اسرائیل است، به ویژه پس از حمله بزرگ حماس در 7 اکتبر.»

شکاف در داخل کاخ سفید تا حدی بین دستیاران ارشد قدیمی بایدن و مجموعه‌ای از کارکنان جوان‌تر با پیشینه‌های مختلف است. اما حتی مشاوران ارشد گفتند که می‌دانند این درگیری به جایگاه جهانی آمریکا آسیب رسانده است. یکی از مقامات ارشد گفت: «ما به نیابت از اسرائیل ضربه زیادی خورده‌ایم».

کاخ سفید تاکید می‌کند که بر تاکتیک‌های نظامی اسرائیل تأثیر گذاشته است و به این نکته اشاره می‌کند که روزانه بیش از 100 کامیون کمک‌رسانی به طور متوسط وارد غزه می‌شوند و اسرائیل اکنون اجازه ورود مقداری سوخت را می‌دهد. یکی از مقامات ارشد دولت که به شرط ناشناس ماندن در مورد دیپلماسی محرمانه صحبت کرد، گفت که پس از اعزام سه افسر ارشد نظامی ایالات متحده در اواخر اکتبر برای مشاوره استراتژیک به اسرائیلی‌ها، آن‌ها تنها یک سوم تعداد سربازانی را که در ابتدا برنامه ریزی کرده بودند به غزه فرستادند.

برخی کارشناسان می‌گویند اگر بایدن در ماه‌های گذشته حمایت خود از اسرائیل را تعدیل می‌کرد، فضای بیشتری برای مانور داشت. استیون کوک، کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه و آفریقا در این باره می‌گوید: «اگر در ابتدای درگیری رویکرد ظریف تری نسبت به این موضوع داشتیم، دولت می‌توانست به گونه‌ای از آن فاصله بگیرد که از نظر دیپلماتیک و سیاسی برای آن امن‌تر باشد. استراتژی بدون اختلاف برای آن‌ها مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.»

گاهی اوقات به نظر می‌رسد بایدن با احساسات خود در مورد جنگ دست و پنجه نرم می‌کند. در 25 اکتبر، او نسبت به آمار کشته شدگان غزه که توسط وزارت بهداشت، که تحت کنترل حماس است، اعلام می‌شود ابراز تردید کرد. او گفت: «من نمی‌دانم که فلسطینی‌ها در مورد تعداد کشته شدگان حقیقت را می‌گویند.»

روز بعد، بایدن با پنج مسلمان برجسته آمریکایی ملاقات کرد که به حساسیت نشان ندادن او نسبت به غیرنظامیانی که در حال مرگ بودند اعتراض کردند. همه از افرادی صحبت کردند که می‌شناختند و از رنج غزه متاثر شده بودند، از جمله زنی که 100 عضو خانواده‌اش را از دست داده بود.

بایدن به نظر تحت تأثیر اظهارات آن‌ها قرار گرفته بود. به گفته دو نفر مطلع از جلسه، او به این گروه گفت: «متاسفم. من از خودم ناامید هستم. من بهتر عمل خواهم کرد.»

بایدن و نتانیاهو

برخی در حلقه اطرافیان بایدن نگران هستند که او بین تصویر ایده آلیستی خود از اسرائیل و واقعیت کابینه نتانیاهو که شامل چندین نماینده راست افراطی است، تمایز قائل نمی‌شود. یکی از نزدیکان به دولت بایدن گفت: «تعهد تاریخی شخصی رئیس جمهور به اسرائیل با این واقعیت تعدیل نشده است که این اسرائیل اتفاقاً کابینه‌ای دارد که بدترین کابینه‌ای است که تا کنون داشته است. بایدن میزان اختلاف در واکنش اسرائیل به این موضوع و نحوه واکنش کابینه نتانیاهو را دست کم گرفته است.»

مقامات آمریکایی ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی را به‌عنوان عوامل موثر نگران‌کننده‌ای می‌بینند که مهار عناصر افراطی در جامعه اسرائیل را برای نتانیاهو دشوارتر می‌کنند. یکی از مقامات آمریکایی درباره نتانیاهو گفت: «او همیشه نگران پیامدهای سیاسی همه چیز است. بنابراین در زمانی که به کسی نیاز دارید که تصمیم درستی در مورد اجازه ورود سوخت بگیرد تا مردم آب داشته باشند یا خشونت شهرک نشینان کرانه باختری را مهار کند، او مدام به صداهای راست افراطی کابینه‌اش نگاه می کند که می توانند مخالفت کنند. و حکومت او فرو بپاشد.»

یکی از مقامات ارشد دولت به یاد می‌آورد که پنج روز اول پس از حملات حماس نگران کننده بود، زیرا مقامات اسرائیلی در خشم و اندوه غرق شده بودند و متقاعد شده بودند که حزب الله و ایران پشت این حمله هستند. مقامات ایالات متحده به بازدارندگی اسرائیل در برابر حمله حزب الله در لبنان کمک کردند، که می‌توانست جبهه دیگری را در جنگ باز کند.

بایدن تصمیم گرفت در 18 اکتبر به تل آویو سفر کند تا اسرائیلی‌ها را آرام کند و قبل از شروع تهاجم زمینی ان‌ها به غزه وقت بخرد. در جلسه‌ای با کابینه جنگ نتانیاهو، بایدن در مورد استراتژی آن‌ها صریح بود. به گفته یک مقام ارشد دولت که به شرط ناشناس ماندن در مورد دیپلماسی حساس صحبت کرد، بایدن در مورد امتناع اسرائیل از اجازه ورود کمک به غزه در ابتدا گفت: «من کاملاً با این سیاست مخالفم. رئیس جمهور گفت که ایالات متحده نمی‌تواند از محاصره جامع غزه که در آن اسرائیل دسترسی به غذا، سوخت، آب و برق را قطع کند، حمایت کند.»

بایدن در بیشتر دوران ریاست جمهوری خود، مسئله اسرائیل و فلسطین را در اولویت‌های سیاست خارجی خود قرار نداد و زمان بسیار بیشتری را صرف مسائلی مانند چین و جنگ روسیه و اوکراین کرد. او سال‌ها به تماشای تلاش و شکست روسای جمهور آمریکا برای ایجاد صلح همه جانبه در منطقه پرداخت و به این نتیجه رسید که چنین تلاش‌هایی با شکست مواجه می‌شوند مگر اینکه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها رهبرانی داشته باشند که عمیقاً به این روند متعهد باشند. این بدان معنا بود که زمانی که حملات آغاز شد، ایالات متحده مشارکت قابل توجهی در گفتگوی اسرائیل و فلسطین نداشت.

مناقشه اصلی بین بایدن و نتانیاهو بر سر آتش بس نیست، که هیچکدام از آن حمایت نمی‌کنند، بلکه بر سر دیدگاه واشنگتن است که اسرائیل استانداردهای غیرقابل قبولی برای تناسب حملات دارد. اسرائیل در تلاش ادعایی خود برای از بین بردن حماس، از بمب‌های قدرتمند، صاف کردن محله‌ها و تخریب ساختمان‌های بلند استفاده می‌کند، تاکتیک‌هایی که تعداد زیادی از غیرنظامیان را می‌کشند و بسیاری استدلال می‌کنند که باعث افراط‌گرایی در طرف دیگر بیشتر می‌شود.

مقامات آمریکایی گفتند بایدن در هفته‌های اخیر رویکرد تقابل‌آمیزتری نسبت به اسرائیل به طور علنی و خصوصی در پیش گرفته است. یکی از مقامات گفت: «بایدن به طور خصوصی به شدت بی بی را به خاطر خشونت شهرک نشینان و تلفات غیرنظامیان مواخذه کرده است» بایدن به خبرنگاران گفته است که «مکث‌های بشردوستانه» اسرائیل در کمپین بمباران‌اش باید زودتر اتفاق می‌افتاد و طولانی‌تر می‌شد. بایدن در مقاله ای برای واشنگتن پست گفت که ایالات متحده آماده است تا علیه شهرک نشینان اسرائیلی «افراطی» که به غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری حمله کرده اند، ممنوعیت ویزا صادر کند.

بسیاری از مقامات ارشد بیم دارند که اسرائیل هنگام انتقال عملیات خود به جنوب غزه خویشتن داری نشان ندهد و نگران هستند که هرچه درگیری طولانی‌تر شود، از نظر سیاسی و دیپلماتیک برای بایدن مضرتر خواهد بود.

در حالی که مقامات اسرائیلی گفته‌اند که درگیری ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد، مقامات آمریکایی امیدوارند که این درگیری به قلب کارزار 2024 کشیده نشود، به خصوص به این دلیل که اسرائیل منابع لازم برای ادامه عملیات برای آن مدت را ندارد.

با این حال، مقامات بایدن در وضعیتی قرار دارند که به طور فزاینده‌ای آزاردهنده است. یکی از مشاوران خارجی دولت گفت: «مشکلی که آن‌ها دارند، که مشکلی است که از روز اول داشتند، این است که اسرائیلی‌ها راهبردی برای انجام کاری که می‌خواهند انجام دهند ندارند، به صورتی که بسیاری از فلسطینی‌ها را نکشد و آن‌‌ها را از غزه اخراج نکند. آن‌ها می‌خواهند به جنوب بروند و همین کار را انجام دهند. من نمی‌دانم چگونه می‌خواهید با بیش از 2 میلیون نفر در جنوب چنین کاری را انجام دهید.»