به گزارش اکوایران، دو مقام اسرائیلی گفتند که اسرائیل پیشنهادی از طریق میانجیگران قطری و مصری به حماس داده که شامل توقف دو ماهه در جنگ به عنوان بخشی از یک توافق چند مرحله‌ای است که شامل آزادی همه اسرای باقی مانده در غزه می‌شود.

به نوشته باراک راوید در آکسیوس، در حالی که این پیشنهاد شامل توافقی برای پایان دادن به جنگ نمی‌شود، طولانی‌ترین دوره آتش بسی است که اسرائیل از زمان شروع جنگ به حماس پیشنهاد داده است. گفته می‌شود بیش از 130 اسیر همچنان در غزه نگهداری می‌شوند. 

برت مک گورک، مشاور جو بایدن، روز یکشنبه به مصر سفر کرد و پس از آن به قطر خواهد رفت تا با هدف پیشرفت در مذاکرات برای آزادی اسرای در دست حماس گفتگو کند.

میانجی‌های قطری و مصری هفته‌ها تلاش کرده‌اند که شکاف‌ها را بین طرف‌ها پر کنند تا به سمت توافق پیشرفت کنند.

مقامات آمریکایی به آکسیوس گفتند که دستیابی به چنین توافقی ممکن است تنها راهی باشد که می‌تواند به آتش‌بس در غزه منجر شود.

دو مقام اسرائیلی گفتند کابینه جنگی اسرائیل ده روز پیش پارامترهای پیشنهادی جدید برای معامله اسرا را تصویب کرد که با جنبه‌های گذشته توافق رد شده توسط حماس متفاوت است و بیشتر از پیشنهادات قبلی اسرائیل متمایل به جلو است.

مقامات اسرائیلی گفتند که منتظر پاسخ حماس هستند اما تاکید کردند که نسبت به توانایی پیشرفت در روزهای آینده محتاطانه خوشبین هستند.

بر اساس این پیشنهاد، این معامله شامل آزادی همه اسرای باقی‌مانده که زنده هستند و بازگرداندن اجساد اسرای مرده در چند مرحله خواهد بود. مقامات گفتند که مرحله اول شامل آزادی زنان، مردان بالای 60 سال و اسرایی است که در وضعیت وخیم پزشکی قرار دارند.

مراحل بعدی شامل آزادی سربازان زن، مردان زیر 60 سال غیر سرباز، سربازان مرد اسرائیلی و اجساد اسرا می شود.

مقامات گفتند که اسرائیل پیشنهاد کرده مدت توقف کلی برای تکمیل آزادی همه اسرا در مراحل مختلف تا دو ماه برسد.

جنگ غزه

به گفته مقامات، بر اساس توافق پیشنهادی، اسرائیل و حماس پیشاپیش در مورد تعداد اسیران فلسطینی به ازای هر اسیر اسرائیلی در هر دسته به توافق خواهند رسید و سپس مذاکرات جداگانه در مورد اسامی این اسرا انجام خواهد شد.

مقامات اسرائیلی گفتند که این پیشنهاد شامل استقرار مجدد ارتش اسرائیل است تا برخی از آنها از مراکز اصلی جمعیت در محاصره خارج شوند و امکان بازگشت تدریجی غیرنظامیان فلسطینی به شهر غزه و بخش شمالی نوار غزه در حین اجرای توافق فراهم شود.

مقامات اسرائیلی گفتند این پیشنهاد روشن می‌کند که اسرائیل با پایان دادن به جنگ و با آزادی تمام 6000 اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل موافقت نخواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که جو بایدن از توقف درگیری‌ها برای آزادی اسرا و ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه حمایت می‌کند.

مقامات اسرائیلی اعلام کردند که در صورت موافقت حماس با این پیشنهاد آماده‌اند تعداد قابل توجهی از اسرای فلسطینی را آزاد کنند.

آنها اذعان دارند که در صورت اجرای این توافق، عملیات ارتش اسرائیل در غزه پس از وقفه دو ماهه در جنگ، از نظر دامنه و شدت بسیار کمتر خواهد بود.