به گزارش اکوایران، به گفته دو مقام ارشد اسرائیلی، مقامات اسرائیل روز سه‌شنبه به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه خواهند گفت که اگر حماس با آزادی اسرای بیشتری موافقت نکند، اسرائیل به فلسطینیان اجازه بازگشت به شمال غزه را نخواهد داد.

به گفته آکسیوس، پیشرفت در جهت بازگشت فلسطینی‌ها به خانه‌های خود و اطمینان از عدم آوارگی اجباری آنها از غزه یکی از اهداف مذاکرات این هفته بلینکن در اسرائیل است.

دولت بایدن نسبت به اظهارات اخیر برخی از وزرای راست افراطی اسرائیل که خواستار بیرون راندن فلسطینی‌ها از نوار غزه هستند ابراز نگرانی کرده است.

بلینکن روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با نخست وزیر قطر در دوحه گفت: «غیرنظامیان فلسطینی باید بتوانند به محض فراهم شدن شرایط به خانه خود بازگردند». او تاکید کرد: «آنها نمی‌توانند و نباید تحت فشار قرار گیرند تا غزه را ترک کنند.»

منابع اسرائیلی به آکسیوس گفتند که اگرچه اسرائیل اصولاً مخالف بازگشت فلسطینیان به شمال غزه نیست، مقامات به بلینکن خواهند گفت که چنین اقدامی باید بخشی از توافق جدید برای آزادی اسرا باشد.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: «اگر پیشرفتی در زمینه آزادی اسرا حاصل نشود، به فلسطینیان اجازه بازگشت به خانه‌های خود در شمال غزه را نمی‌دهیم.»

یکی دیگر از مقامات اسرائیلی گفت: «مذاکره‌کنندگان اسرائیلی که روی این موضوع کار می‌کنند معتقدند در حالی که اسرائیل می‌کوشد یک توافق جدید را برای آزادی اسرا تضمین کند، بازگشت فلسطینی‌ها به شمال غزه اهرم مهمی است که اسرائیل نمی‌خواهد از آن دست بکشد.»

مقام دوم گفت: «اسرای اسرائیلی و آمریکایی هنوز در غزه نگهداری می‌شوند. ما فکر می‌کنیم ظرف چند هفته آینده می‌دانیم که آیا توافق جدیدی برای آزادی آنها ممکن است یا نه.»

وزارت دفاع اسرائیل از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

جنگ غزه

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل روز دوشنبه گفت که ارتش اسرائیل در حال گذار از عملیات شدید در بیشتر نوار غزه به عملیات‌های کم شدت است. این بدان معناست که نیروهای زمینی کمتری در داخل منطقه و حملات هوایی کمتری به خصوص در شهر غزه و در شمال نوار غزه وجود خواهد داشت.

انتظار می‌رود که نبردهای شدید در شهر جنوبی خان یونس ادامه یابد، جایی که ارتش اسرائیل همچنان در جستجوی رهبران حماس است که اسرائیل معتقد است در تونل‌ها پنهان شده‌اند.

بلینکن روز یکشنبه گفت که انتقال ارتش اسرائیل به مرحله عملیات نظامی با شدت کمتر به سازمان ملل این امکان را می‌دهد که آنچه را که باید انجام شود تا به فلسطینیان آواره اجازه بازگشت به شمال انجام شود، ارزیابی کند.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: «هم اسرائیل و هم ایالات‌متحده می‌دانند که بازگشت به شمال در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد زیرا جنگ در برخی مناطق و به دلیل شرایط ادامه دارد.»

این مقام گفت، اما انتظار می‌رود مقامات اسرائیلی به بلینکن بگویند که آماده هستند روند برنامه‌ریزی را با ایالات متحده و سازمان ملل برای بازگشت فلسطینیان به خانه‌هایشان، در صورت امکان، یا پناهگاه‌هایی که توسط سازمان‌های بین‌المللی ایجاد شده آغاز کنند.

بر اساس گزارش آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد، بیش از 1.9 فلسطینی - 85 درصد از جمعیت - در این منطقه کوچک به دلیل عملیات نظامی اسرائیل که پس از حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل آغاز شد، آواره شده‌اند. 

صدها هزار فلسطینی پس از اخطارهای مکرر تخلیه توسط اسرائیل و شروع حمله زمینی ارتش، از شمال غزه گریختند. بسیاری از آنها خانه‌ای برای بازگشت نخواهند داشت، زیرا ویرانی‌های ناشی از بمباران اسرائیل گسترده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای بین 70 تا 80 درصد ساختمان‌ها در شمال غزه در جنگ ویران شده‌اند. بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های برق، آب و بهداشتی شمال غزه نیز از بین رفته است.

بلینکن روز چهارشنبه با رئیس‌ امارات متحده عربی، شیخ محمد بن زاید در ابوظبی ، قبل از سفر به عربستان سعودی برای دیدار با شاهزاده ولیعهد محمد بن سلمان دیدار کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا گفت که مذاکرات بلینکن با رهبران منطقه‌ای با هدف جلوگیری از گسترش جنگ غزه به لبنان و سایر مناطق خاورمیانه انجام شده است.