به گزارش اکوایران، برخی از مقام‌های آمریکایی و اروپایی بر این باورند که حمله برنامه‌ریزی شده اوکراین می‌تواند راه را برای رایزنی میان کی‌یف و مسکو تا پایان سال هموار کند و همزمان به چین کمک کند تا روسیه را پای میز مذاکره بیاورد.

غرب در برابر خواست پکن عقب‌نشینی کرد؟

تمایل غرب برای رایزنی میان روسیه و اوکراین و تعریف نقشی برای چین در رایزنی‌ها نشان‌دهنده تغییر در فرایند فکری غرب، بویژه ایالات متحده است؛ کشوری که به دلیل حمایت طولانی‌مدت پکن از مسکو به شدت نسبت به مداخله این بازیگر بدبین است. حالا آنتونی بلینکن با لحنی محتاطانه‌تر گفته که معتقد است که پکن می‌تواند به پایان درگیری‌ها کمک کند. به گفته برخی منابع، چنین باوری بدین دلیل است که غرب به این نتیجه رسیده که هیچکدام از طرفین قادر به ادامه این جنگ در بازه زمانی نامحدود نیستند. از طرفی دیگر تمایل پکن برای ایفای نقش در مذاکرات صلح بین‌المللی باید مورد آزمایش قرار بگیرد.

با این همه کشورهای غربی هنوز درباره تمایل روسیه برای برقراری آتش‌بس تردید دارند. تمایل به از سرگیری رایزنی‌ها، واشنگتن را به برخی بازیگران اروپایی نزدیک کرده است؛ بازیگرانی که خواهان درگیری هستند یا حداقل از رویکرد معتدل‌تری پیروی می‌کنند. امانوئل مکرون در میان رهبران غربی شاید نقش خود را عریان‌تر ایفا کرد و صراحتا اوکراین را برای مذاکره با روسیه پس از حمله بهاری تحت فشار قرار داد.

کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا اما موضعی بینابینی را انتخاب کردند و می‌گویند همه جنگ‌ها پشت میز مذاکره پایان می‌یابد، با این همه می گویند که درباره حسن نیت مسکو تردیدهایی جدی دارند.

شکاف در کابینه بایدن

منابع آگاه به وال استریت ژورنال گفتند که مقام های کلیدی ایالات متحده فعال در شورای امنیت ملی حامی رایزنی هستند در حالی که وزارت خارجه و سازمان اطلاعات آمریکا در باب این موضوع تردید دارند و می خواهند بدانند که سیر درگیری به کدام سو خواهد رفت. یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی شکاف در ساختار دولت بایدن را انکار کرده و سایر طرفین در این باره اظهار نظری نکرده اند.همزمان مقام های ارشد مستقر در پاریس و برلین که از مفاد گفتگوهای رهبران خود با جو بایدن، آگاه هستد، می گویند که انتظار دارند کاخ سفید تلاش کند تا رایزنی ها را پس از دستاوردهای پیش بینی شده حمله اوکراین تسهیل کند.

غرب توان تداوم نبرد را ندارد

هدف این است که اوکراین بار دیگر سرزمین هایی که در جنوب از دست داده را بازپس بگیرد؛ پیشرفتی که به سان موفقیت تلقی خواهد شد. در میانه نگرانی های فراآتلانتیکی تلاش ها برای رایزنی میان روسیه و اوکراین افزایش یافته، دلیلش این است که غرب نگران به بن بست رسیدن جنگ است. از طرفی دیگر کشورهای آمریکایی و اروپایی اعتراف کرده اند که تامین مهمات برای اوکراین به یک مشکل کلیدی تبدیل شده بالاخص آن که ظرفیت صنعتی غرب ثابت کرده که بیش از این قادر به تامین خواسته های اوکراین نیست.

با این همه در باب فشار اروپا برای مذاکره اجماع حاصل نشده است. لهستان، کشورهای حوزه بالتیک، سایر بازیگران کوچک تر و برخی از مقام های بریتانیا معتقدند که باید به اوکراین برای دستیابی به دستاوردهایش زمان داد حتی اگر حمله بهاری، آینده میدان را تغییر ندهد.

پوتین به دنبال خرید زمان است؟

روسیه برای حراست از دستاوردهایش با چالش های جدی روبرو است؛ چالش هایی که به باور برخی از ناظران می تواند این کشور را پای میز مذاکره بیاورد. آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا 4 می در کاپیتول هیل شهادت داد و گفت که براساس ارزیابی های سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده، پوتین تمایل چندانی برای مذاکره و حل و فصل این مناقشه را ندارد و همچنان بر این باور است که اراده غرب جهت حمایت از اوکراین به مرور از میان خواهد رفت.

او در ادامه تاکید کرد که پوتین باور دارد که زمان به نفعش است. هاینز افزود: رهبر روسیه احتمالا اهداف کوتاه مدتش در اوکراین را برای تحکیم کنترل در شرق و جنوب این کشور و اطمینان از این که کی یف هرگز به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نپیوندد، کم رنگ تر کرده است.به گفته او اگر پوتین تاخیر در رایزنی ها را بپذیرد، هدفش استفاده از زمان برای بازسازی ساختار نظامی روسیه برای عملیات نظامی در آینده است.

وقتی غرب دست به دامان پکن می شود

فعلا چشم انداز رایزنی ها مشخص نیست با این همه مقام های فرانسوی و آلمانی گفتند که تمایل دارند به یک توافق آتش بس گسترده دست یابند؛ توافقی که چین به شکلی بالقوه ضامنش باشد. فوریه، چین خواستار گفتگوهای صلح برای پایان دادن به جنگ در اوکراین شد و در این باره طرحی ارائه کرد؛ سندی 12 ماده ای. در همان بازه زمانی، مکرون به طور خصوصی به زلنسکی گفت که حاضر است میزبانی صلح در پاریس را عهده دار شود، اما رئیس جمهوری اوکراین گفته بود که تنها در صورتی در این نشست شرکت خواهد کرد که بایدن و «شی» نیز حضور داشته باشند.در همان بازه زمانی مکرون و مقام های اروپایی چین را برای نقش آفرینی دیپلماتیک در این حوزه تشویق کردند. با اوج گرفتن فشارها، «شی» ماه آوریل برای اولین بار از زمان اغاز جنگ اوکراین با زلنسکی تماس گرفت، هرچند مقام هایی که در جریان این گفتگو بودند گفتند که این تماس امیدها مبنی بر پایان حمایت چین از روسیه را کاهش داد و در جریانش تعهدی در باب تامین خواسته های اوکراین ارائه نشد.

فعلا مقام های اوکراین می گویند که کی یف منتظر فرستاده چین هستند.همزمان چند مقام اروپایی هم تاکید کردند که بسیاری از کشورهای اروپایی مطمئن اند که چین مشتاق است که در مذاکرات های جهت تحقق اتش بس شرکت کند.این خواسته توسط بلینکن با ادبیاتی محتاطانه تکرار شد. تا چندی پیش، بسیاری از مقام های آمریکایی و حتی اروپایی می گفتند که چین به واسطه حمایت از روسیه در جنگ اوکراین، شریک و متحد خوبی برای پایان دادن به جنگ قلمداد نمی شود. حتی سفیر اوکراین در ایالات متحده نیز چنین باوری داشت.

با این همه امروز آنگونه که فیونا هیل، یکی از مقام های پیشین فعال در شورای امنیت ملی که فعلا در بروکینگز فعالیت دارد، گفته، رهبران غربی به آرامی به سوی اجماع هدایت می شوند چرا که به این نتیجه رسیدند، توقف درگیری بهترین گزینه است. او در ادامه تاکید کرد که در نهایت اگر قرار بر آن باشد که نتیجه رایزنی ها بادوام باشد، می بایست اوکراین اشغال سرزمین هایش توسط روسیه را بپذیرد. هرچند او در این باب تردید دارد.