به گزارش اکوایران، فرمانده ارشد اوکراین روز یکشنبه گفت که نیروهای کی‌یف به مواضع جدید در غرب سه روستا در جبهه شرقی که روسیه در آن نیروهای قابل توجهی را در چندین مکان متمرکز کرده است، عقب نشینی کرده‌اند.

بیانیه سرهنگ ژنرال الکساندر سیرسکی منعکس‌کننده موقعیت رو به وخامت اوکراین در شرق است که کیف امیدوار است پس از تحویل تسلیحات آمریکایی با بسته کمکی 61 میلیارد دلاری که این هفته تصویب شد، بتواند موقعیت را در آن تثبیت کند.

به گزارش رویترز، سیرسکی در تلگرام نوشت: «وضعیت در جبهه بدتر شده است» و «سخت‌ترین» مناطق را غرب مارینکای اشغالی و شمال غربی آودیوکا، شهری که در ماه فوریه توسط نیروهای روسی تصرف شد، توصیف کرد.

رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی درخواست تازه‌ای از شرکای بین المللی برای سرعت بخشیدن به تحویل تسلیحات صادر کرد تا کیف بتواند مواضع خود را حفظ کند و برنامه‌های روسیه را مختل کند.

او گفت که روز یکشنبه با حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا صحبت کرده و «تاکید کرده که سیستم‌های پاتریوت در اسرع وقت مورد نیاز است.»

سیرسکی گفت که نیروهای کیف مواضع جدیدی را در غرب روستاهای بردیچی و سمنیوکا، هر دو در شمال آودیوکا، و نوومیخایلیوکا، در جنوب نزدیک به شهر مارینکا، اشغال کرده‌اند.

او با بیان اینکه در مجموع، دشمن در این مناطق به برخی موفقیت‌های تاکتیکی دست یافت، اما نتوانست به مزیت‌های عملیاتی دست یابد، گفت: «روسیه چهار تیپ را به این حمله فرستاده است.»

در این بیانیه او به وضعیت نووباخموتیوکا، روستای دیگری در نزدیکی بردیچی که وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد نیروهایش آن را تصرف کرده‌اند، اشاره نکرد.

نیروهای مسکو از زمان تصرف شهر آودیوکا با سوء‌استفاده از کمبود گلوله‌های توپخانه و نیروی انسانی اوکراینی، به آرامی در حال پیشروی هستند.

نقشه‌های میدان جنگ آنلاین که توسط تحلیلگران اطلاعاتی تهیه شده است نشان می‌دهد که آنها از زمان تصرف آودیوکا بیش از 15 کیلومتر (9.5 مایل) در جهت دهکده اوچرتین پیشروی کرده‌اند.

جلوتر، در شهر چاسیو یار تحت کنترل کیف، به دلیل موقعیتش در زمین مرتفع که می‌تواند دروازه‌ای برای ورود به شهرهای کوستیانتینیوکا، اسلوویانسک و کراماتورسک باشد، یک میدان جنگ کلیدی در حال ظهور است.

سیرسکی چاسیو یار و روستای ایوانیوسکه در شمال شرقی آن را به عنوان «حساس‌ترین نقاط» در آن قسمت از جبهه توصیف کرد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ضد حملات اوکراین را در نزدیکی چاسیو یار دفع کرده است.

ظرفیت نظامی خارکف

سیرسکی گفت که در آنچه می‌تواند یک تحول نگران کننده برای اوکراین باشد، نیروهایش از نزدیک افزایش تعداد نیروهای روسی در منطقه خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین را زیر نظر دارند.

این شهر 1.3 میلیونی شمال شرقی که فقط 30 کیلومتر از مرز روسیه فاصله دارد، در ماه‌های اخیر مورد هدف حملات هوایی قرار گرفته است که کیف گفته است تلاشی عمدی از سوی مسکو برای غیرقابل سکونت کردن خارکف است.

سیرسکی گفت نشانه‌هایی وجود دارد که روسیه مستقیماً برای حمله به شمال کشور آماده می‌شود.

او گفت: «در تهدیدآمیزترین جهات، نیروهای ما توسط واحدهای توپخانه و تانک تقویت شده‌اند.»

اوکراین در حال حاضر منتظر محموله‌ای از کمک‌های نظامی ایالات متحده است که به گفته مقامات برای جلوگیری از تهاجم دو ساله روسیه حیاتی است. زلنسکی گفت تیم‌های اوکراینی و ایالات متحده در حال کار بر روی «متن خاصی» از یک توافقنامه امنیتی 10 ساله هستند که شامل تسلیحات و سایر پشتیبانی‌ها می‌شود.

یک منبع اطلاعاتی اوکراینی این هفته به رویترز گفت که روسیه در حال انجام حملات هوایی به خطوط ریلی اوکراین برای مختل کردن تحویل تسلیحات آمریکایی به جبهه و پیچیده‌تر کردن لجستیک نظامی است.