به گزارش اکوایران، امانوئل مکرون در جریان سفرش به پکن مصم است تا نقشی برجسته و متمایزی را در قامت نماینده اروپا ایفا کرده و از رویارویی احتمالی آمریکا با چین اجتناب کند.

مکرون چه در سر دارد؟

مکرون شاید متقاعد شده که چین قادر است برای پایان دادن به نبرد در اوکراین گامی جدی بردارد. راجر کوهن با انتشار یادداشتی در این باب ضمن اشاره به تلاش های مکرون برای پایان دادن به جنگ در اوکراین نوشت در شرایطی که رئیس جمهوری فرالنسه در داخل کشورش به واسطه حمایت از طرح افزایش سن بازنشستگی هدف حمله های تندی قرار دارد، در بیرون از مرزهای این کشور در صدد است تا پوتین را به پایان این نبرد وادارد از همین رو او به چین به عنوان تنها بازیگری که قادر به تحقق چنین فعلی است، روی آورده است.

کوهن به نقل از یکی از مقام های دیپلماتیک نوشت مکرون باور دارد که پکن می تواند محاسبات مسکو در ارتباط با اوکراین را تغییر دهد.این مقام سیاسی که نخواسته نامش فاش شود در این باره به نیویورک تایمز گفت صرفا چین می تواند نتیجه این بازی را تغییر دهد، از همین رو مکرون تلاش دارد تا با حمایت پکن ورق را به نفع اوکراینی ها تغییر دهد.

این که رئیس جمهوری فرانسه دقیقا چه در ذهن دارد، مشخص نیست بالاخص ان که چین تا به امروز نه تنها از عبارت جنگ در باب حمله روسیه به اوکراین استاده نکرده، بلکه از شراکت بدون محدودیت با مسکو و از عصر تازه در روابط دو کشور می گوید؛ دو کشوری که رودروی ایالات متحده تعریف شدند. با این همه رهبر فرانسه تمایل درد سوزن هایی را نخ کند که برای دیگران نامرئی است.

ناظران بر این باورند که مکرون به اندازه کافی و با تکیه بر نبوغ دیپلماتیکش نگرانی چینی ها از جنگ در اوکراین را تشخیص داده است.«شی» برخلاف پوتین علاقه ای به شمشیر بازی هسته ای ندارد و درها را به روی اوکراین برای پایان دادن به این نبرد، نبسته است.

یارگیری در میانه تنش ها

اما ایالات متحده نقش چین در تحقق صلح در اوکراین را نادیده گرفته  با این همه مکرون پیش از سفر به چین با بایدن رایزنی داشت.  تفاوت های واضحی در باب رویکردهای چین در ارتباط با نبرد اوکراین وجود دارد. با این همه مکرون تلاش می کند تا در ارتباط با این گزاره موضعی مستقل اتخاذ کند چرا که به باورش استقلال رای به او جذابیت سیاسی می دهد.او از موضع تند دولت بایدن در ارتباط با چین انتقاد کرده و بر این باور است که قطع هرگونه پیوندی میان طرفین  برای منافع اقتصادی اروپا خوب نیست.

چین نیز در شرایطی که پر تنش ترین رابطه را با آمریکا تجربه می کند، تمایل دارد تا متحدانش در اروپا را کنار خود داشته باشد، متحدانی چون فرانسه و آلمان که منافع اقتصادی و استراتژیک قابل توجهی برای پکن دارند.بی دلیل نیست که سفیر چین در اتحادیه اروپا پیش از سفر مکرون از کشورهای قاره سبز خواسته بود تا مستقل از واشنگتن عمل کنند. در چنین شرایطی طبیعتا سفر مکرون برای چین با اهمیت است بالاخص آن که دولت بایدن با هدف قطع دسترسی چین به فن آوری های حیاتی، پکن را هدف محدودیت های بسیاری قرار داده است.

هدف مکرون از نمایش قدرت

یکی از مقام های فرانسوی از تقویت پیوندها بر پایه های بهتر میان پکن و اروپا گفته، حتی رئیس کمسیون اتحادیه اروپا نیز در نمایش قدرت مکرون سهمی به خود اختصاص داده و هفته گذشته در جریان یک سخنرانی گفت که جدا شدن از چین نه عملی است و نه به نفع اروپا. از همین رو اروپا باید روی ریسک زدایی متمرکز شود تا جدایی.

حزب کمونیست چین هم که با کاهش 3 درصدی رشد اقتصادی دست به گریبان است به مشارکت اروپا نیاز دارد.در این میان مکرون به دنبال آن است که ضمن لحاظ کردن تهدید هایی که ارزش های غربی و دموکراسی را هدف قرار دادند، گفت و گو را تنها راه برای خروج از بحران قلمداد کند. هرچند فعلا راهکار مکرون با لحاظ کردن موضع پوتین بی نتیجه خواهد بود.

مکرون باور دارد که تعامل با چین بیش از هر رویکردی قابل قبول است، چرا که پکن خواه به واسطه حمایت از روسیه یا تنگ تر کردن حلقه محاصره تایوان، می تواند تهدیدی بالقوه باشد. اما موضعرهبر فرانسه با موضع دولت بایدن متفاوت است. با این همه مکرون و دیگر رهبران اروپا که از ادبیات انتقادی آمریکا از اوکراین حمایت می کنند، در ارتباط با چین نمی خواهند وارد بازی شوند که حاصل آن به خطر افتادن حیات قاره سبز است.