به گزارش اکوایران، امروز ۲۸ آوریل، در تقویم جهانی روز روانشناس و مشاور است، افرادی که نقش زیادی در بهبود سلامت روان جامعه امروز بر عهده دارند. 

با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلاتی که مردم با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، روز به روز نیاز به مشاوره و روانکاو در بین افراد بیشتر احساس می‌شود. 

از آنجایی که حداقل زمان برای دریافت مشاوره 45 دقیقه است که تا یک ساعت نیز افزایش پیدا می‌کند، تعرفه‌های خدمات مشاوره و روان‌درمانی نیز بر همین اساس تعیین می‌شود. با این حال طبق پرس‌و‌جو از مراکز ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره مشخص است که به‌طور معمول رقم‌های بالاتری -‌به‌طور مشخص‌تر بین 500 تا 800 هزار تومان- برای هر جلسه دریافت می‌شود. این در حالیست که در برخی موارد -مخصوصا برای چهره‌های مطرح و شناخته‌شده- یک ساعت مشاوره رقمی حدود 2 میلیون تومان برای بیمار تمام می‌شود.

گفتنی است که تعرفه‌های مشاوره و روانشناسی در سال جاری ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به باور بسیاری از روانشناسان و مشاوران، تعرفه‌های تعیین شده تناسبی با گرانی اجاره مطب، حقوق پرسنل و هزینه‌های جانبی ندارد. از طرفی برخی از این افراد همزمان آموزش‌های زیادی برای به روز بودن می‌بینند که آن هم هزینه مضاعفی بر دوش آنها تحمیل می کند. 

یکی از مشکلات بیماران برای مراجعه به روانشناسان و مشاوران تحت پوشش بیمه قرار نداشتن خدمات آنها به بیماران است. نبود بیمه باعث شده که خدمات روانشناسی به کالایی لوکس تبدیل شود و مردم به راحتی قید آن را بزنند. 

حداقل هزینه برای 45 دقیقه مشاوره چقدر است؟

دولت، پنجم فروردین 1403 تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره را برای کارشناسان ارشد و دکتری تخصصی در صورت داشتن پروانه صلاحیت حرفه‌ای تعیین کرد. 

براساس مصوبه دولت، هزینه مشاوره در مقطع کارشناسان ارشد در بخش دولتی 108 هزار تومان، در بخش عمومی غیردولتی 142 هزار و 800 تومان، در بخش خیریه و موقوفه 222 هزار تومان و در بخش خصوصی 321 هزار تومان برای 45 دقیقه تعیین شده است. 

تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره در مقطع دکتری در بخش دولتی 127 هزار تومان، در بخش عمومی غیردولتی 168 هزار تومان، در بخش خیریه و موقوفه 261 هزار تومان و در بخش خصوصی 378 هزار تومان تعیین شده است. 

طبق مصوبه هیات دولت، برای افراد با سابقه کار بالای 15 سال، 15 درصد به مبلغ پایه اضافه می‌شود. 

مساله بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای

علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در اظهاراتی به ایسنا گفته که این تعرفه پاسخگوی مخارج دفاتر و مراکز مشاوره نیست، از طرفی به دلیل اینکه حل مشکلات روانشناختی نیازمند جلسات زیادی است، خانواده‌ها با فشار اقتصادی مواجه هستند. 

براساس اظهارات رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، تنها راه‌حل برای رفع این مشکل تحت پوشش قرار گرفتن خدمات مشاوره و روانشناسی است. 

فتحی آشتیانی اظهار کرده که در حال پیگیری برای تحت پوشش قرار گرفتن همه خدمات روانشناسی و مشاوره هستیم و امیدواریم این موضوع در آینده نزدیک تحقق پیدا کند، در همین زمینه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به دنبال این است که ۱۶ گرایش روانشناسی و مشاوره تحت پوشش بیمه قرار گیرد و در همین رابطه جلساتی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته‌ایم و طرح مسئله شده است.