به گزارش اکوایران، وزارت بهداشت از ورود واکسن روتاویروس برای ایمن‌سازی کودکان به کشور خبر داده است. 

آنطور که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت خبر داده، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این ویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

شروع برنامه واکسیناسیون از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و برای شیرخواران ٢ ماهه است.

پیش‌تر شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری می‌کند. 

روتاویروس که اصلی‌ترین عامل اسهال‌های ویروسی کودکان است، بیشتر در فصل زمستان دیده می‌شود. هرچند رعایت بهداشت، مانند شستن مرتب دست‌ها می‌تواند برای جلوگیری از دچار شدن به این ویروس موثر باشد، اما واکسیناسیون بهترین راه برای جلوگیری از عفونت روتاویروس ذکر شده است.

سال گذشته در همین روزها بود که رئیس بیمارستان کودکان علی اصغر -فرهاد چوبدار- نسبت به طغیان روتاویروس در تهران هشدار داد.

براساس تاکید چوبدار در سال گذشته، واکسیناسیون روتاویروس در ایران «روتین» نیست و هر خانواده‌ای که توانایی دارد، به صورت آزاد واکسن روتاویروس که دو دوز است و در دو و چهار ماهگی تزریق می‌شود را تزریق کند. 

تولید واکسن ایرانی روتاویروس؟

براساس اظهارات رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، در سال 97 قرار بود با تصویب بودجه 100 میلیون دلاری برای تولید دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس تولید آن در ایران آغاز و این واکسن‌ها به برنامه واکسیناسیون کودکان اضافه شود.

سید محسن زهرایی اظهار کرده بود که با وجود اعلام انیستیتوپاستور ایران برای تولید واکسن در خرداد 1400، تولید این واکسن عملیاتی نشد.  

وعده‌های وزارت بهداشت از تولید تا واردات واکسن 

حسن فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت سال گذشته گفته بود که واکسن تولید داخل روتاویروس تا پایان سال تولید می‌شود، با این حال امروز هشتم اردیبهشت 1403، وزارت بهداشت از واردات این واکسن خبر می‌دهد.

خبر مرتبط
هر آنچه از روتاویروس باید بدانیم

اکوایران: روتاویروس ویروسی شایع در بین کودکان است که در روزهای گذشته نام آن بارها و بارها از زبان مقامات وزارت بهداشت شنیده شده، اما این ویروس چقدر خطرناک است؟

علائم روتاویروس چیست؟

روتاویروس که در بین کودکان زیر 5 سال شیوع زیادی دارد، دو روز قبل از ظاهر شدن علائم و تا 10 روز پس از کاهش علائم در مدفوع فرد آلوده وجود دارد. ویروس از طریق تماس دست به دهان در طول این مدت پخش می‌شود، حتی اگر فرد مبتلا علائمی نداشته باشد.

در صورتی‌که کودک با اسهال بیش از 24 ساعت، استفراغ مکرر، مدفوع سیاه یا قیری رنگ یا مدفوع حاوی خون یا چرک، تب 38.9 درجه سانتیگراد یا بالاتر، خسته، تحریک پذیر، دارای علائم یا نشانه‌های کم آبی بدن، از جمله خشکی دهان، گریه بدون اشک، ادرار کم یا بدون ادرار، خواب آلودگی غیر معمول، یا عدم پاسخگویی مواجه باشد باید به پزشک مراجعه کرد.