به گزارش اکوایران، در حاشیه جلسه هیات دولت، بهادری جهرمی از موافقت دولت با افزایش حقوق بازنشستگان خبر داد، وزیر کشور درباره طرح حجاب و عفاف توضیح داد و وزیر میراث فرهنگی واگذاری ابیانه را تکذیب کرد. 

توضیحات وزیر کشور درباره طرح حجاب و عفاف

احمد وحیدی، وزیر کشور: همه مسئولانی که در حوزه حجاب دستاندرکار هستند موضوع را دنبال می کنند. مردم ما مطالبات زیادی در این حوزه دارند. مسئله حجاب امروز در جامعه مطرح است. قبلا هم اشاره شده  و الان هم باید تاکید کنم که عمده و قاطبه بانوان ما خودشان را در زمینه حجاب متعهد دانسته و هم به عنوان یک ارزش اسلامی و هم به عنوان یک ارزش عرفی و یک قانون حجاب را رعایت می کنند.

دسته اندکی هستند که حجاب را رعایت نمی کنند. تعداد این افراد نیز بسیار کم است. این افراد هم باتوجه به اینکه توصیه هایی که شده و کارهایی که در حال انجام است امیدوار هستیم که آن ها هم حجاب را رعایت کنند. دستگاه هایی که  طبق قانون در این حوزه وظیفه دارند اعم از قوه قضاییه و فراجا باید کار خود را انجام دهند. البته این مسئولیت مربوط به دستگاه های دیگر نیز می شود. همه بخش ها باید وظایف خود را انجام دهند. حجاب به عنوان یک ارزش عرفی، قانونی و الهی باید مدنظر قرار گیرد.

هستند کسانی که تلاش می کنند که این ارزش مهم را نادیده بگیرند. ما این را کاملا رد می کنیم و توصیه می کنیم که تلاش برای ترویج بی قانونی و عدم رعایت قانون به هر زبان و هر گفته ای مردود است. این حرف ها از دیدگاه مسئولان مربوطه دور نخواهد ماند. معنایی ندارد که عده ای تلاش کنند که یک امر قانونی و ارزشی را که برای صیانت از خانواده، تحکیم خانواده و صیانت از هویت بانوان ما حائز اهمیت است را کنار بزنند. افراد باید در رفتار و گفته های خود دقت کنند در غری اینصورت به عنوان مروج بی قانونی باید با آنها برخورد شود.

مذاکرات برای میزان غرامت ایران از آمریکا آغاز شد؟

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهوری: دعوایی از سال ۹۵ علیه آمریکا در دادگاه لاهه مطرح شد و جنگ تمام عیار حقوقی با آمریکا وجود داشت و در فروردین امسال رای بسیار مهمی صادر شد و آمریکا به نقض عهد محکوم شد.

البته بخش‌هایی از خواست ما تامین نشد. دادگاه لاهه رای داده ایران و آمریکا در مذاکره‌ای ظرف مدت دو سال مبلغ غرامت را مشخص کنند. مذاکرات هنوز شروع نشده است، اگر نتوانیم با آمریکا توافق کنیم آن را به دادگاه لاهه ارجاع می‌دهیم تا خودشان مبلغ را تعیین کنند.

سال گذشته ۸۹۵ هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند

حمید سجادی، وزیر ورزش:  بر اساس گزارش بانک مرکزی بیش از ۸۹۵ هزار نفر به مبلغ بیش از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱  توانسته‌اند وام ازدواج دریافت کنند که این میزان ۸۳ درصد درخواست کنندگان وام بوده است.

نسبت به مبلغ پرداخت وام ازدواج نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد در مبلغ رشد داشتیم اما نسبت به نفرات دریافت کننده وام ازدواج ۴ درصد کاهش داشتیم که باید دلایل آن بررسی شود.

خبری مهم برای بازنشستگان

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: هیئت وزیران با هر چهار پیشنهاد شورای عالی استان‌ها به منظور حمایت بخش‌های غیرمتمرکز دولت در استان‌ها از این شوراها موافقت کرد.

(در واکنش به اظهارات یکی از مدیران وزارت رفاه درباره فروش جزایر قشم و کیش): شهدا جان خود را فدای یک وجب خاک این کشور کردند و ما در خانه‌ها، خانواده‌ها، مدارس و هیئت‌ها یاد گرفتیم که بگوییم جانم فدای یک وجب خاک وطنم.  همه ما افتخار می‌کنیم که جانمان را فدای یک وجب خاک کشورمان در کیش و قشم و هرجای دیگر کنیم. هرکس مشکل اقتصادی یا مسئله‌ای دارد لطفاً از جیبش برای حل مشکل هزینه کند.

پیش‌بینی دولت درباره نمایشگاه کتاب

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد: هفته آینده سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را خواهیم داشت که پیش بینی می‌کنیم، بین پنج تا هفت میلیون بازدید از این نمایشگاه داشته باشیم و این نمایشگاه بزرگترین جشنواره فرهنگی در ایران و منطقه است.

اصلاح برنامه درسی در آموزش و پرورش در دستور کار است

رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش: مهمترین دستوری که امروز در آموزش و پرورش داریم طراحی نقشه راه برای سند تحول بنیادین است و البته توجه به بیانات روز گذشته رهبری انقلاب از جمله در این زمینه که چرا دانش‌آموزان باید ۱۲ سال درس بخوانند اما مهارتی هم یاد نگیرند؟ که حتماً این کار را دنبال خواهیم کرد.

موضوع اصلاح برنامه درسی، کاهش زمان در بخش آموزش و دانش محض و افزایش زمان در بخش مهارتی و عملی مورد توجه قرار دارد. دستوری به دبیر قرارگاه تحول و اجرایی‌شدن سند تحول بنیادین داده شده که فوراً کارگروه طراحی نقشه و تبیین شاخص‌ها را انجام دهند.

اجرای درج پاداش صرفه‌جویی در قبوض برق از ابتدای خرداد

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو: بر اساس برنامه‌ریزی که برای تابستان ۱۴۰۲ شده تولید حداکثر برق در بخش خانگی و صنعتی را داریم تا بتوانیم با کمترین مشکل از آن عبور کنیم، ان‌شاءالله با همکاری مردم قادر خواهیم بود رضایت نسبی را جلب کنیم.

در بخش خانگی عمده برنامه ما موضوع پاداش صرفه جویی است که ابتدای خردادماه این موضوع اجرا می شود. این برنامه برای همه اقشار مردم است و نرخ این پاداش تا دو هزار تومان به ازای هر کیلووات است. نرخ خرید برق صد تومن در مناطق عادی است در حالی که در مناطق گرمسیر ۲۵ تومن است، یعنی بیش از بیست برابر نرخ برق، پاداش پرداخت می شود. هم‌چنین این پاداش در قبوض درج می‌شود.

ما به زودی روش‌های کاهش مصرف را به نحوی که به رفاه مردم آسیب نرسد معرفی می کنیم، ولی مهم‌ترین وسیله‌ای که می‌تواند با آن شاهد کاهش مصرف باشیم، سیستم‌های سرمایشی است که در ساعت هایی که نیاز نیست باید از این وسایل استفاده نکنند.

برخی از بناهای تاریخی ما تبدیل به سگدانی شده است

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث و فرهنگی: بحث واگذاری برخی ابنیه تاریخی به هیچ وجه مطرح نیست و آن را تکذیب می‌کنیم، بلکه همکاری بخش خصوصی برای مرمت، نگهداری، مدیریت و استفاده بهینه از برخی ابینه تاریخی مطرح است. من از ادبیاتی که در مورد خرسواری مطرح کردند نمی‌خواهم استفاده کنم ولی بعضی از این بناها تبدیل به سگدانی شده است. من در صفحه خودم جاهایی را نشان دادم که یک بنایی ۱۰۰ ساله است و یک زمانی کاروانسرا بوده یا محلی بوده در کوچه پس کوچه‌های شهرهای مختلف، درب را که باز کرده‌ایم سگها پارس کرده‌اند و مجبور شدیم برویم پشت بام همسایه و از آنجا محل را ببینیم. نباید اینطور باشد مدیران ما نباید صرفاً شرایط را توصیف کنند، مدیران ما باید راه حل بدهند.

معاون اجرایی رئیسی، وزیر می‌شود؟

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور: (درباره معرفی وزرای پیشنهادی سه وزرات خانه به مجلس شورای اسلامی): وزرایی که اکنون باید معرفی شوند، وزیر جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و صمت هستند. البته درباره وزارت بازرگانی نیز امید است پس از این‌که دوفوریت آن در جلسات گذشته تصویب شد، هفته آینده جزییات و بررسی‌های لازم در مجلس انجام شود تا وزیر این وزارت‌خانه نیز معرفی شود.

(در پاسخ به این سوال که آیا همه وزرا همزمان معرفی خواهند شد؟): الزامی ندارد که همه وزرا با هم معرفی شوند اما بهتر است هرچه زودتر معرفی این چهار وزیر صورت بگیرد تا کابینه تکمیل شود.

(درخصوص گمانه‌زنی‌های صورت گرفته مبنی بر جابجایی افراد در دولت و احتمال انتخاب معاون اجرایی رییس‌جمهور به عنوان یکی از وزرای جدید): خیر؛ این‌ها شایعات و گمانه‌زنی‌های افراد است و هیچ‌چیز هنوز قطعیت ندارد؛ امید است بعد از بازگشت رییس‌جمهور از سفر سوریه، معرفی وزرا انجام شود.