اکوایران، ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی رقیب در روز یکشنبه اعلام کردند که آتش‌بس بشردوستانه را برای ۷۲ ساعت دیگر تمدید خواهند کرد. این تصمیم پس از فشارهای بین‌المللی برای عبور امن غیرنظامیان و کمک‌ها گرفته شد؛ اما این آتش‌بس تاکنون درگیری‌ها را متوقف نکرده است.

به نوشته پایگاه آسوشیتدپرس، در بیانیه‌هایی هر دو طرف یکدیگر را به تخلف از آتش‌بس متهم کردند. این توافق باعث کاهش تنش در برخی مناطق شده است، اما خشونت‌ها همچنان غیرنظامیان را مجبور به فرار کرده است. گروه‌های امدادی نیز برای رساندن آذوقه‌ها به مردم در تلاش هستند.

درگیری‌ها در ۱۵ آوریل بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع (آراِس‌اِف) آغاز شد و سودان را به یک جنگ داخلی کشانده است.

مارتین گریفیث، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: مقیاس و سرعت اوضاع جاری سودان بی‌سابقه است.

او گفت که یافتن آب و غذا به ویژه در خارطوم، سخت‌تر شده و نبود مراقبت‌های اولیه پزشکی باعث شده است که بسیاری به دلایل قابل پیشگیری، جان خود را از دست بدهند. گریفیث گفت که غارت گسترده منابع مانع از کمک به غیرنظامیان شده است.

به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که محموله‌های کمکی را سازماندهی می‌کند، اوایل روز یکشنبه، یک هواپیمای حامل هشت تن کمک‌های پزشکی اضطراری در سودان فرود آمد تا بیمارستان‌های ویران شده در جنگ را تأمین کند.

یک انجمن ملی پزشکان با اشاره به کمبود تجهیزات پزشکی، کارکنان بهداشتی، آب و برق اعلام کرده است که بیش از دو سوم بیمارستان‌ها در مناطق جنگی، از دسترس خارج هستند.

سندیکای پزشکان سودان که تلفات را رصد می‌کند، روز یکشنبه گفت که در دو هفته گذشته، ۴۲۵ غیرنظامی کشته و ۲۰۹۱ نفر زخمی شده‌اند. وزارت بهداشت سودان تعداد کل کشته‌شدگان و زخمی‌ها از جمله نیروهای نظامی را ۵۲۸ و ۴۵۰۰ نفر اعلام کرد.

شدیدترین درگیری‌ها در خارطوم رخ داده است. در این جنگ، ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش سودان در مقابل ژنرال حمیدتی، فرمانده آراِس‌اِف قرار دارد.

ژنرال‌ها، هر دو با حامیان قدرتمند خارجی در کودتای اکتبر ۲۰۲۱ متحد بودند، اما از آن زمان، با هم دشمن شده‌اند.

مردم سودان گرفتار این جنگ شده و ده‌ها هزار نفر به کشورهای همسایه از جمله چاد و مصر گریخته‌اند. هزاران نفر از اتباع خارجی نیز با حمل‌ونقل هوایی و کاروان‌های از سودان خارج شده‌اند.

روز یکشنبه، درگیری‌ها در مناطق مختلف پایتخت ادامه داشت. ساکنان گزارش دادند که صدای شلیک توپخانه شنیدند. با وجود تلاش‌های مکرر میانجی‌های بین‌المللی، آتش‌بس کاملاً رعایت نشده است.

در آخر هفته، ساکنان گزارش دادند که مغازه‌ها در حال بازگشایی بوده و وضعیت عادی به برخی مناطق خارطوم بازگشته است؛ زیرا علی‌رغم نقض جزئی آتش‌بس در برخی نقاط، میزان درگیری‌ها کاهش یافته است.

سیستم مراقبت‌های بهداشتی سودان به دلیل از کار افتادن ده‌ها بیمارستان در آستانه فروپاشی است. چندین آژانس کمک‌رسانی مجبور به تعلیق عملیات و تخلیه کارکنان شده‌اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که روز شنبه، دومین کاروان آمریکایی وارد شهر بندر سودان شد. وی گفت که ایالات متحده به شهروندان آمریکایی و سایر افراد واجد شرایط کمک می‌کند تا به عربستان سعودی بروند. هیچ جزئیاتی در مورد تعداد افراد کاروان یا کمک‌های ارائه‌شده توسط آمریکا وجود ندارد.

اکثر ۱۶ هزار تبعه آمریکایی که در حال حاضر در سودان حضور دارند، دارای تابعیت دوگانه آمریکا و سودانی هستند. پنتاگون روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال انتقال نیروها و شناورهای خود به سمت سواحل سودان برای کمک به عملیات تخلیه است.

در همین حال، بریتانیا اعلام کرده است که روز دوشنبه یک عملیات تخلیه دیگر از شهر بندر سودان انجام خواهد شد که ادامه بزرگ‌ترین اقدام یک کشور غربی برای خارج‌کردن اتباع خود از سودان خواهد بود.

دولت از بریتانیایی‌هایی که مایل به ترک سودان هستند خواست تا قبل از ساعت ۱۲ به وقت سودان به فرودگاه بین‌المللی بندر سودان بروند.