به گزارش اکوایران، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سابق کشور آفریقای شمالی سودان گفت که اگر هرچه زودتر درگیری سودان متوقف نشود، می‌تواند به یکی از بدترین جنگ‌های داخلی جهان تبدیل شود.

به نوشته پایگاه بلوبمرگ، روز شنبه، حمدوک در رویدادی در نایروبی گفت: خدا نکند سودان به مرحله جنگ داخلی برسد.

وی تأکید کرد که درگیری‌های سوریه، یمن و لیبی در مقایسه با این جنگ کوچک به نظر خواهند رسید.

او گفت که سودان کشوری بزرگ و با گروه‌های قومی و مذهبی متنوع است و یک جنگ تمام‌عیار، کابوسی برای جهان خواهد بود.

علی‌رغم توافق آتش‌بس در خارطوم، پایتخت سودان از سوی ارتش به رهبری عبدالفتاح البرهان و گروه شبه‌نظامی نیروهای پشتیبانی سریع (آراِس‌اِف) به رهبری حمیدتی، درگیر‌ها ادامه دارد.

نخست‌وزیر سابق که نقشی کلیدی برای بازگرداندن سودان به حکومت دموکراتیک ایفا کرد، در ژانویه ۲۰۲۲ استعفا داد که نشان‌دهنده شکست تلاش‌ها برای کنترل ارتش توسط غیرنظامیان پس از سرنگونی عمر البشیر بود.

تعداد کشته‌های درگیری‌های اخیر که وارد هفته سوم می‌شود، به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده است. آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که حدود ۳۳ هزار نفر از جنوب خارطوم به اردوگاه‌هایی در ایالت نیل سفید گریخته‌اند. بیش از ۱۰ هزار نفر نیز به سودان جنوبی و ده‌ها هزار نفر دیگر وارد چاد، جمهوری آفریقای مرکزی و مصر شده‌اند.

حمدوک گفت که تعاملی که باعث تخلیه مردم از سودان شد مثبت است، اما همین رویکرد باید در فشارآوردن به ژنرال‌ها ادامه یابد.

اندرو میچل، وزیر توسعه بین‌الملل بریتانیا به خبرنگاران در نایروبی گفت که بریتانیا صدها شهروند خود را از سودان تخلیه کرده است و در فشارآوردن برای آتش‌بس طولانی‌مدت، بازگشت سربازان به پادگان‌ها و ایجاد فضای سیاسی، شاهد اتفاق اراده طرف‌های جهانی است.

او گفت: اگر نبرد را متوقف نکنیم، به یک فاجعه تبدیل خواهد شد.