به گزارش اکوایران، یک مقام آمریکایی روز سه شنبه در گفتگو با المانیتور تایید کرد که دومین کشتی نیروی دریایی ایالات متحده که به سواحل دریای سرخ سودان اعزام شده بود، به مقصد رسید. همچنین پنتاگون آماده تسهیل خروج اتباع آمریکایی از سودان است.

روز دوشنبه و پیش از ورود ناو «یواس‌اس بی. پولِر» به بندر سودان، ناو «یواس‌اس تراکستون» در همان منطقه مستقر شد. ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده نیز ناو «یواس‌ان‌اس برانزویک» را به سمت دریای سرخ اعزام کرد.

پس بروز درگیری‌های گسترده در سودان، اتباع آمریکایی برای فرار از جنگ به شهر ساحلی پناه برده تا از طریق آن از کشور خارج شوند. پنتاگون نیز با پیش‌بینی دستور احتمالی دولت بایدن برای کمک به تخلیه این غیرنظامیان، ناوهای خود را در منطقه مستقر کرده است.

دولت بایدن یکی از اولین دولت‌هایی بود که پرسنل دیپلماتیک خود را از خارطوم به آمریکا بازگرداند.

با این حال تا به امروز، آمریکا یکی از معدود کشورهایی است که عملیات خروج شهروندان غیرنظامی خود از سودان را آغاز نکرده است.

تاکنون فرانسه، آلمان، هلند، ایتالیا، ژاپن، اسپانیا، کره جنوبی، عربستان سعودی، اردن، ترکیه و سایر کشورها عملیات‌هایی نظامی جهت انتقال شهروندان خود به محلی امن را آغاز کرده‌اند.

دولت بریتانیا آخرین کشوری بود که روز سه‌شنبه اقدام کرد و با استفاده از آتش‌بس ۷۲ ساعته که از نیمه‌شب دوشنبه آغاز شد، برای تخلیه ۴ هزار شهروند بریتانیایی از فرودگاهی نزدیک خارطوم، نیروی هوایی سلطنتی را به کار گرفت.

سخنگوی دفتر ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که نیروهای کشور می‌توانند در صورت نیاز کنترل فرودگاه را به دست بگیرند.

پایگاه نیروی دریایی ایالات متحده در کمپ لمونیِر جیبوتی به مرکز بین‌المللی تخلیه اتباع خارجی از سودان تبدیل شده است.

با این حال، با گذشت روز از آتش‌بس، وزارت خارجه آمریکا از پنتاگون درخواستی برای خروج شهروندان این کشور نکرده است.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: ما با شهروندان آمریکایی و افراد وابسته به دولت ایالات متحده در ارتباطیم تا اطلاعات لازم در مورد مسیرهای خروجی موجود را به آن‌ها بدهیم.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت در حالی که هنوز تعداد آمریکایی‌هایی که به بندر سودان رسیده‌اند، مشخص نیست، از حدود ۱۶ هزار آمریکایی باقی‌مانده در این کشور، تنها چند ده نفر مایل به خروج هستند. هر کدام از ناوهای یو‌اس‌اس پولر و یواس‌اس تراکستون، فضای کافی برای این تعداد را دارند.

مایکل مولروی، مقام ارشد سابق سیاست خاورمیانه پنتاگون گفت: جامعه بین‌المللی باید تلاش کند تا فرودگاه خارطوم منطقه‌ای غیرنظامی اعلام شده تا هم اتباع خارجی بدون نیاز به حضور در بندر سودان بتوانند خارج شوند و هم برای کمک‌های بشردوستانه، مواد غذایی حیاتی و سوختی به دست مردم جنگ‌زده برسد.

با زنده‌شدن خاطره خروج آشفته‌بار آمریکا از افغانستان که به کشته‌شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و ۱۷۰ غیرنظامی منجر شد، بعید است تا روز سه‌شنبه اقدامی صورت بگیرد.

یک مقام آمریکایی گفت که یکی از دلائل استقرار ناوشکن تراکستون کلاس «آرلی‌برک»، بازدارندگی در برابر نیروهایی است که به دنبال آسیب‌رساندن به آمریکایی‌ها یا غیرنظامیان هستند.

روز دوشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: این یک رویه استاندارد که ارتش آمریکا برای تخلیه اتباع آمریکایی از مناطق درگیری اعزام شود. ما این کار را نه در لیبی، نه در سوریه، نه در یمن و نه در اوکراین انجام ندادیم.

او گفت: افغانستان یک مورد خاص بود و آمریکا در مرکز این جنگ ۲۰ ساله قرار داشت.

درگیری‌های سودان از ۱۵ آوریل بین نیروهای وفادار به ژنرال البرهان، رئیس ارتش سودان و محمد دقلو، معروف به حمیدتی، که رهبری گروه شبه‌نظامیان ۱۰۰ هزار نفری نیروهای پشتیبانی سریع (آراس‌اف) را بر عهده داشته و با گروه مزدور واگنر نیز در ارتباط است، به یک باره آغاز شد.

زمانی درگیری‌ها روی داد که مذاکرات حمیدتی و البرهان بر سر ادغام آراس‌اف در ارتش به بن‌بست خورد. منابع آگاه به المانیتور گفته‌اند که وزارت خارجه ایالات متحده از نزدیک در میانجیگری این مذاکرات نقش داشت.

روز سه‌شنبه، سالیوان گفت که دولت بایدن در حال بررسی تمام گزینه‌های ممکن برای کمک به فرار شهروندان آمریکایی از سودان است.