به گزارش اکوایران، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، برای اولین بار پس از آغاز جنگ در اوکراین، با ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور تماس برقرار کرد. 

به نوشته وال‌استریت ژورنال، این گفت‌وگو پس از دیدار رهبر چین با ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، انجام می شود و به نظر می‌رسد پکن به دنبال نقش فعال‌تری در تلاش‌ها برای برقرار صلح ایفا کند.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این کشور منتشر شد، اعلام کرد که یک نماینده ویژه برای امور اوراسیا به اوکراین و سایر کشورها «برای ارتباط گسترده با همه طرف‌ها در مورد حل‌وفصل سیاسی بحران اوکراین» اعزام می‌کند.

این خبر توسط آقای زلنسکی در توییتر تایید شد و گفت که او «تماس تلفنی طولانی و معنی‌داری» با رهبر چین داشته است. او نوشت: «معتقدم که این تماس و همچنین انتصاب سفیر اوکراین در چین، انگیزه قدرتمندی به توسعه روابط دوجانبه ما خواهد داد». سرهی نیکیفوروف، سخنگوی آقای زلنسکی گفت که رهبران نزدیک به یک ساعت صحبت کردند.

رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه طی حکمی پاولو ریابیکین را به عنوان سفیر اوکراین در چین منصوب کرد. آقای ریابیکین قبلا وزیر صنایع استراتژیک بود. در دو سال گذشته، اوکراین توسط یک کاردار در چین نمایندگی شده است.

بر اساس گزارش وزارت خارجه چین از این گفت‌وگو، شی به زلنسکی گفت: «اکنون که تعداد اذهان و صداهای منطقی در حال افزایش است، همه طرف‌ها باید از این فرصت استفاده کنند و شرایط مساعدی را برای راه‌حل سیاسی بحران بیابند . ما امیدواریم که همه طرف‌ها عمیقاً در مورد بحران اوکراین فکر کنند و از طریق گفت‌وگو به دنبال راهی مشترک برای ثبات بلندمدت اروپا باشند.»

این تماس پس از سفر سه روزه شی به روسیه در ماه گذشته صورت گرفت، جایی که او و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در چهلمین دیدار خود به عنوان رهبران دو کشور، روابط سیاسی و اقتصادی کشور خود و هم‌چنین دوستی شخصی دیرینه خود را تعمیق کردند. در این دیدار پوتین از ابتکار صلح چین ستایش کرد و پس از دیدار با شی گفت که بسیاری از بخش‌های آن با رویکردهای روسیه هم‌خوانی دارد.

ابتکار چین که در یک بیانیه 12 ماده‌ای تشریح شده، توسط ایالات متحده و اروپا به طور کلی رد شده و مقامات غربی می‌گویند که چین به شدت از موضع روسیه حمایت می‌کند. به طور متقابل، پکن آمریکا را متهم کرده که با ارائه تسلیحات به اوکراین و رد تلاش‌های چین برای حل‌وفصل این مناقشه، به درگیری دامن می زند.

با این حال مقامات اوکراینی محتاطانه عمل کرده و از بند اول ابتکار چین استقبال کرده‌اند که خواستار حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها است، اما در اظهارات خود به باقی بندها اشاره نمی‌کنند.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، ماه گذشته طی تماس تلفنی با هم‌تای چینی خود، «کین گانگ» بر پیشنهاد صلح اوکراین تأکید کرد. این طرح شامل درخواست‌هایی برای احیای مرزهای اوکراین و خروج تمام نیروهای روسی است -نکاتی که در ابتکار چینی به آن اشاره نشده است.

برخی از نکات دیگر ابتکار چینی، مانند این دیدگاه که تلاش‌های امنیتی هیچ کشوری نباید به ضرر همسایگانش تمام شود و انتقاد از اتکا به بلوک‌های امنیتی، استدلال‌های کرملین برای تهاجم این کشور به اوکراین را منعکس می‌کند. این ابتکار هم‌چنین از تحریم‌های یک‌جانبه‌ای انتقاد می کند که ایالات متحده، اروپا و سایر کشورها از آن‌ها برای مجازات روسیه استفاده کرده‌اند.

تلاش چین برای جا انداختن خود به عنوان میانجی در اوکراین پس از موفقیت ماه گذشته این کشور در حمایت از توافق بین ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک پس از هفت سال بیگانگی، تقویت شد.

نحوه مصالحه در اوکراین امری بسیار پیچیده به نظر می‌رسد. برخی از تحلیل‌گران پیشنهاد چینی صلح در اوکراین را پوششی برای تعمیق روابط این کشور با روسیه توصیف کرده‌اند. شی و پوتین مدت کوتاهی قبل از آغاز جنگ اوکراین در سال گذشته، اعلام کردند که کشورهایشان دوستی «بدون محدودیت» دارند. ماه گذشته در مسکو، آن‌ها 10 توافق‌نامه را در مورد روابط اقتصادی تا سال 2030 امضا کردند.

تلاش‌های شی در مورد اوکراین احتمالاً در جهان در حال توسعه حمایت بیش‌تری خواهد داشت، جایی که دیدگاه‌ها در مورد جنگ و نحوه برخورد غرب با روسیه متفاوت‌ است.