به گزارش اکوایران، با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی جنگ اوکراین، شی جین‌پینگ، رهبر چین و الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی او و از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین در دیدار روز چهارشنبه تعهد دادند که روابط دفاعی و امنیتی دوجانبه را تعمیق کنند. آن‌ها نظرات مشترک خود در مورد جنگ اوکراین را در این دیدار بیان کردند.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، لوکاشنکو از موضع پکن مبنی بر حل سیاسی جنگ اوکراین حمایت کرد. با این حال، چین در بیانه خود تلاشی برای ترغیب روسیه به عقب‌نشینی نکرد که باعث بدبینی رهبران غربی نسبت به ابتکار صلح پکن شد.

بر اساس بیانیه مشترک، شی و لوکاشنکو نگرانی عمیق خود درباره درگیری طولانی مدت را ابراز کرده و مشتاقانه منتظر بازگشت صلح به منطقه هستند.

سفر رئیس‌جمهور بلاروس، که به نیروهای مسکو اجازه داد تا از خاک کشورش برای حمله اوکراین استفاده کنند، در حالی انجام شد که تنش‌های بین ایالات متحده و چین در هفته‌های اخیر تشدید شده است. واشنگتن نگران است که چین مشغول بررسی ارسال کمک‌های نظامی مرگبار به روسیه است.

پکن با رد این ادعاها به دنبال این است که خود را بی‌طرف و منادی صلح نشان دهد. چین آمریکا را به آتش‌افروزی در جنگ اوکراین و آسیب‌رساندن به اقتصاد جهانی با تحریم‌های روسیه متهم کرده است.

شی جین‌پینگ در نشست روز چهارشنبه از آمریکا و متحدانش خواست تا استفاده ابزاری و سیاسی از اقتصادی جهانی را متوقف کرده به حل و فصل صلح‌آمیز بحران کمک کنند.

بیانیه مشترک چین و بلاروس بر همسویی مینسک و پکن در مخالفت با آنچه آن را نظم جهانی تحت رهبری غرب نامیدند، از جمله همه اشکال هژمونیسم و سیاست قدرت، تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است که چین و بلاروس نیز که در پی حمله روسیه هدف تحریم‌های شدید غرب قرار گرفتند، همکاری خود را در طیف وسیعی از حوزه‌های اقتصادی تقویت خواهند کرد.

آنها همچنین متعهد شدند که در زمینه آموزش پرسنل نظامی، مبارزه با تروریسم، و جلوگیری از انقلاب رنگی، همکاری عمیقی داشته باشند.

تنش با غرب

رسانه‌های دولتی چین این دیدار را گرم و دوستانه توصیف کردند. پس از اعلام مشارکت راهبردی همه‌جانبه دو کشور در حاشیه سران سازمان همکاری‌های شانگهای، این اولین نشست رودرروی شی و لوکاشنکو بود.

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، شی در این دیدار به لوکاشنکو گفت: امروز چشم‌اندازهای مشترک جدیدی را برای توسعه روابط دوجانبه می‌سازیم. مراودات دوستانه و طولانی مدت، دوستی ما را ناگسستنی نگه می‌دارد.

وی همچنین از بلاروس برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین و روسیه حمایت کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در همان روز با سفر به ازبکستان که یکی از اعضای این سازمان است، گفت: چین نمی‌تواند هم خود را به عنوان منادی صلح نشان داده و هم به آتشی را که ولادیمیر پوتین به راه انداخته، دامن بزند.

بلینکن گفت که در طرح صلح چین برخی نکات مثبت وجود دارد؛ اما چین را متهم کرد که به جای حمایت از صلح در اوکراین، تنها پروپاگاندای روسیه را تکرار می‌کند.

او همچنین با تکرار نگرانی‌های غرب را در مورد احتمال تأمین تجهیزات مرگبار چین به روسیه گفت که هیچ برنامه‌ای برای دیدار با همتایان روس یا چینی خود در نشست گروه ۲۰ ندارد. این نشست قرار است در سطح وزرای خارجه، در دوم مارس و در دهلی نو برگزار شود.

تشدید روابط بین مینسک و پکن با چندین سال کاهش روابط بلاروس با غرب همراه است.

پس از اینکه لوکاشنکو به نیروهای روسیه اجازه داد تا از طریق هزار کیلومتر مرز مشترک با اوکراین به این حمله کنند، این عضو شوروی سابق هدف تحریم‌های گسترده آمریکا و متحدانش قرار گرفت.

اتحادیه اروپا همچنین نتایج پیروزی لوکاشنکو در انتخابات ۲۰۲۰ را به رسمیت نشناخته است. تظاهرات دموکراسی‌خواهانه گسترده‌ای در اعتراض به انتخابات رخ داد که با سرکوب گسترده دولت مواجه شد. ایالات متحده نیز نتایج را تقلبی خواند.

در جنگ اوکراین این نگرانی وجود داشت که بلاروس دوباره به عنوان پایگاهی برای حمله دیگری از سمت روسیه مورد استفاده شده یا حتی نیروهای بلاروس به جنگ بپیوندند. لوکاشنکو قبل از سفر اوایل ماه به مسکو اعلام کرد که به هیچ وجه نیروهای خود را به اوکراین نمی‌فرستد مگر اینکه کشورش مورد حمله قرار گیرد.

لوکاشنکو با تکرار ادعاهای چین گفته است که آمریکا نمی‌خواهد پایان جنگ را ببیند. او با متهم‌کردن واشنگتن گفت که آمریکایی‌ها جلوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهور اوکراین برای مذاکره را گرفته است.