به گزارش اکوایران؛ سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز جمعه گزارش داد که شاخص قیمت‌ جهانی مواد غذایی در ماه آوریل افزایش یافته است، زیرا افزایش قیمت گوشت و افزایش اندک روغن‌های نباتی و غلات بیش از کاهش قیمت شکر و محصولات لبنی بوده است‌.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو، که تغییرات ماهانه قیمت‌های جهانی مجموعه‌ای از مواد غذایی در سطح جهان را دنبال می‌کند، در ماه آوریل به‌طور متوسط 119.1 واحد بوده است که 0.3 درصد نسبت به ماه مارس افزایش داشته است، درحالی که 9.6 درصد نسبت به سطح سال قبل کاهش یافته است.

شاخص قیمت غلات فائو نسبت به ماه مارس 0.3 درصد افزایش یافت و به این ترتیب به سیر نزولی سه ماهه خود پایان داد. قیمت‌های صادراتی گندم در ماه آوریل تثبیت شد. زیرا رقابت شدید بین صادرکنندگان عمده توانست نگرانی‌ها در مورد شرایط نامطلوب محصول در بخش‌هایی از اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا را خنثی کند.

قیمت‌های صادراتی ذرت در این دوره افزایش داشته است، که تحت تأثیر تقاضای بالا در بحبوحه اختلال‌های لجستیکی فزاینده در نتیجه آسیب‌های زیرساختی در اوکراین و نگرانی‌ها در مورد تولید در برزیل قبل از برداشت اصلی بود.

افت قیمت برنج

طبق گزارش فائو، شاخص قیمت انواع برنج 1.8 درصد در ماه آوریل کاهش یافت، که عمدتاً به دلیل کاهش قیمت‌های اندیکا بوده است. 

صعود نرخ روغن نباتی

شاخص قیمت روغن نباتی فائو نیز نسبت به ماه مارس 0.3 درصد افزایش یافت و به بالاترین حد در 13 ماه گذشته رسید، چراکه افزایبش قیمت در روغن آفتابگردان و کلزا، کاهش قیمت اندک در روغن پالم و سویا را جبران کرد.

شاخص قیمت گوشت فائو نیز در ماه آوریل نسبت به ماه قبل 1.6 درصد افزایش یافت، چراکه قیمت‌های جهانی گوشت طیور، گاو و گوسفند با افزایش مواجه بود. 

شاخص قیمت شکر فائو نسبت به ماه مارس 4.4 درصد کاهش یافت و به 14.7 درصد زیر سطح آوریل 2023 رسید. این کاهش بیشتر به بهبود چشم انداز عرضه جهانی مربوط می‌شود، به ویژه به دلیل تولیدات بیشتر از پیش بینی‌های قبلی در هند و تایلند و بهبود شرایط آب‌وهوایی در برزیل. 

شاخص قیمت لبنیات فائو نیز در ماه آوریل 0.3 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت و به افزایش شش ماهه متوالی پایان داد. علت عمده این کاهش قیمت کاهش تقاضای وارداتی برای شیر خشک بدون چربی و کاهش قیمت جهانی پنیر، تحت تأثیر تقویت دلار آمریکا بود. در مقابل، قیمت جهانی کره در بحبوحه تقاضای واردات افزایش یافت.