به گزارش اکوایران، یکی از فرماندهان ارشد نظامی اوکراین روز دوشنبه گفت که روسیه برای گرفتن باخموت از تاکتیک «زمین سوخته» تجربه شده در سوریه استفاده می‌کند. این شهر در شرق اوکراین پس از ماه‌ها نبرد سنگین به ویرانه تبدیل شده است، نبردی که کیف و مسکو باجان‌ها و تجهیزاتشان بهای سنگینی برای آن پرداخته‌اند.

سرهنگ ژنرال اولکساندر سیرسکی، فرمانده نیروهای زمینی اوکراین که بر عملیات باخموت نظارت می‌کند، در بازدید از سربازان گفت: «نبرد از هر دو طرف سخت است. روسیه ساختمان‌ها و مواضع نظامی را با حملات هوایی و آتش توپخانه ویران می‌کند.» سرهنگ ژنرال سیرسکی وضعیت باخموت را -که در آن نیروهای اوکراینی عمدتاً از مرکز شهر بیرون رانده شده‌اند و برای تحویل تسلیحات و پرسنل به مسیرهای تدارکاتی نامطمئن متکی هستند- «دشوار اما تحت کنترل» توصیف کرد.

بنابر گزارش وال‌استریت‌ژورنال، نیروهای مسکو در هفته‌های اخیر به طور پیوسته در نبردهای خانه به خانه همراه با آتش سنگین توپخانه و خمپاره پیشروی کرده‌اند و به دنبال کسب اولین پیروزی نظامی مهم خود در چند ماه اخیر هستند.

صبح روز دوشنبه، رسانه دولتی روسیه یک کلیپ ویدیویی منتشر کرد که در آن دنیس پوشیلین، رهبر منصوب روسیه در بخش‌های اشغالی منطقه دونتسک - که باخموت بخشی از آن است - در میدان مرکزی شهر در کنار ساختمان‌های اداری که به آوار تبدیل شده‌اند، ایستاده است.  آقای پوشیلین گفت: «یگان‌های ما به آزادسازی سرزمین‌های روسیه ادامه دادند.» او اوکراین را مسئول تخریب شهر دانست.

im-760517

مبارزه برای باخموت 10 ماه است که ادامه دارد. مقامات غربی و اوکراینی می‌گویند روسیه -که موج‌های پیاپی نیروهای انسانی خود را به سمت مواضع اوکراین فرستاده- ده‌ها هزار نفر را در راه فتح شهر از دست داده است.

اوکراین به دنبال کم‌اهمیت جلوه دادن تلفات ارضی خود در باخموت است. برخی از مقامات غربی ارزیابی کرده‌اند که این شهر اهمیت استراتژیک کمی دارد و اوکراین باید هفته‌ها پیش برای نجات جان نیروهایش عقب‌نشینی می‌کرد، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با استناد به نظر فرماندهان نظامی -از جمله سرهنگ سیرسکی که در حمایت از دفاع از شهر.صحبت کرده‌اند- از تصمیم برای ادامه مبارزه برای آن دفاع کرده است.

اوکراین گفته است که منطقش برای ادامه جنگ برای باخموت این است که نبرد برای شهر خسارات سنگینی به روسیه وارد می‌کند که بسیار بیشتر از تلفات طرف اوکراینی است.

سرهنگ سیرسکی روز دوشنبه گفت که اوکراین پتانسیل جنگی گروه شبه نظامی واگنر را از بین برده است، گروهی که با استفاده از محکومینی که از زندان‌های روسیه به خدمت گرفته شده بودند، حمله روسیه برای تصرف شهر را رهبری می کردند. او افزود که این امر مسکو را مجبور می‌کند تعداد بیشتری از واحدهای نخبه‌اش را به اوکراین اعزام کند که تعدادشان محدود است.

 از زمانی که روسیه در بهار گذشته از منطقه کیف خارج شد و دامنه جاه‌طلبی‌های نظامی خود را به شرق و جنوب اوکراین محدود کرد، تصرف کل دونتسک به اولویتی برای روسیه تبدیل شده است. در جنوب غربی باخموت، نیروهای روسی حملات خود را به شهرهای آودیوکا و مارینکا تشدید کرده‌اند، جایی که کل مناطق مسکونی از بین رفته است.

وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد، روسیه در هفته گذشته حملات زرهی به مارینکا را افزایش داده و به دنبال کنترل بزرگراه H15 منتهی به شهر دونتسک، مرکزمنطقه است. مبارزه برای باخموت در اوکراین به مدت 10 ماه ادامه داشته است.

در همین حال، اوکراین به تعقیب کسانی که از مناطق تحت کنترل کیف به ارتش روسیه اطلاعات ارسال می‌کنند، ادامه داده است.

روز دوشنبه، آژانس اطلاعات داخلی اوکراین (SBU) اعلام کرد که یک ساکن منطقه میکولایف در جنوب را بازداشت کرده است که به گفته آن‌ها در حال ارسال عکس‌ها و داده‌هایی از موقعیت‌های واحدهای نظامی اوکراین در نیروگاه هسته‌ای اوکراین جنوبی، دومین تاسیسات هسته‌ای بزرگ این کشور، بوده است.

به گفته این آژانس این مرد، که نامش فاش نشد، پس از انتشار پست‌هایی به طرفداری از کرملین در پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی‌اش، توسط روسیه به خدمت گرفته شد و پیش پرداختی به مبلغ 2000 گریونا معادل 54 دلار از مدیران روسی خود برای تامین اطلاعات حساس دریافت کرده است.