به گزارش اکوایران، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، قصد دارد از روز دوشنبه تا چهارشنبه به روسیه سفر کند تا ظاهراً حمایت خود از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را در بحبوحه تشدید تنش‌های شرق و غرب بر سر جنگ در اوکراین نشان دهد.

بنابر گزارش اسوشیتدپرس، انتظار می‌رود موضوع تهاجم جاری روسیه به اوکراین بر گفتگوهای پوتین و شی غالب باشد. چین از محکوم کردن تجاوز مسکو امتناع کرده و سعی کرده است خود را در این درگیری بی طرف جلوه دهد، در حالی که پکن سال گذشته اعلام کرد که با روسیه دوستی "بدون محدودیت" دارد.

برنامه دیدار سران دو کشور روز جمعه اعلام شد.

چین می‌گوید حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید رعایت شود، اما در عین حال تحریم‌های غرب را محکوم می‌کند و ناتو و آمریکا به تحریک روسیه به اقدام نظامی متهم می‌کند.

روز پنجشنبه، وزیر امور خارجه چین، «کین گانگ» به همتای اوکراینی خود «دمیترو کوله‌با» گفت که پکن نگران خارج شدن این درگیری یک ساله از کنترل است و خواستار مذاکره درباره راه‌حل سیاسی با مسکو شد.

کین گفت: «چین همیشه موضعی بی‌طرف و منصفانه در مورد مسئله اوکراین داشته است، خود را متعهد به پیشبرد صلح و تسهیل مذاکره می‌داند و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا شرایط را برای گفتگوهای صلح فراهم کند.»

کوله‌با بعداً در توییتی نوشت که او و کین «درباره اهمیت اصل تمامیت ارضی بحث کردند.»

کوله‌با که در همان روز به صورت تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا صحبت کرد، نوشت: «من بر اهمیت فرمول صلح رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی برای پایان دادن به تجاوز و بازگرداندن صلح عادلانه در اوکراین تأکید کردم.»

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز جمعه در یک نشست خبری روزانه گفت که شی جین‌پینگ با ولادیمر پوتین «درباره روابط دوجانبه و موضوعات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای مورد علاقه مشترک، تبادل نظر عمیقی خواهد داشت و همکاری‌های راهبردی و عملی بین دو کشور را ارتقا خواهند داد.»

او افزود: «در حال حاضر، جهان در حال ورود به دوره جدیدی از تلاطم ها و اصلاحات همزمان با تحول شتابان قرن است. به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای مهم ، اهمیت و تاثیر روابط چین و روسیه بسیار فراتر از مسائل دوجانبه است.»

این سفر پس از انهدام یک پهپاد آمریکایی بر فراز دریای سیاه به دنبال رویارویی با جنگنده‌های روسی اعلام شد، اتفاقی که روسیه و آمریکا را از زمان تهاجم یک سال پیش مسکو به اوکراین به درگیری مستقیم نزدیک‌تر کرد.

کرملین نیز روز جمعه از سفر شی جین‌پینگ خبر داد و گفت که این سفر "به دعوت ولادیمیر پوتین" انجام خواهد شد.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد شی و پوتین درباره «توسعه بیشتر مشارکت جامع و تعامل استراتژیک بین روسیه و چین» و همچنین تبادل نظر «در زمینه تعمیق همکاری روسیه و چین در عرصه بین‌المللی» گفتگو خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است که دو رهبر همچنین "قراردادهای مهم دوجانبه" را امضا خواهند کرد.

پوتین طی یک تماس ویدئویی که این دو در اواخر دسامبر برگزار شد، از شی برای دیدار از روسیه دعوت کرد. پوتین گفت که این سفر می تواند «استحکام روابط روسیه و چین را به تمام جهان نشان دهد» و «به رویداد سیاسی اصلی سال در روابط دو کشور تبدیل شود.»