به گزارش اکوایران، در میان نگرانی‌های آمریکا در مورد حمایت تسلیحاتی بلقوه پکن از تهاجم روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه گفت که رئیس‌جمهور چین از روسیه دیدار خواهد کرد و اینکه روابط دو کشور به "مرزهای جدیدی" رسیده است.

بنابر گزارش رویترز، ارسال تسلیحات چین به روسیه تهدیدی برای تبدیل شدن جنگ اوکراین به رویارویی بین روسیه و چین از یک طرف و اوکراین و ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آمریکا از سوی دیگر است.

پوتین در کرملین از وانگ یی، دیپلمات ارشد چین استقبال کرد و به او گفت که تجارت دوجانبه بیش از حد انتظار است و به زودی می‌تواند به 200 میلیارد دلار در سال برسد، در حالی که در سال 2022، 185 میلیارد دلار بود.

پوتین به وانگ گفت: «ما منتظر سفر رئیس جمهوری خلق چین به روسیه هستیم، در این مورد به توافق رسیده‌ایم.»

پوتین گفت: «همه چیز در حال پیشرفت و توسعه است. ما در حال رسیدن به مرزهای جدیدی هستیم.»

وانگ به پوتین گفت که روابط بین دو کشور در برابر فشارهای ناشی از یک موقعیت بی‌ثبات بین المللی مقاومت کرده است و بحران‌ها فرصت‌های به خصوصی را ایجاد کرده‌اند.

وانگ در اشاره‌ای آشکار به آمریکا گفت که رابطه بین چین و روسیه علیه هیچ طرف ثالثی نشانه نرفته است، اما به همان اندازه «تسلیم فشار طرف‌های ثالث نمی‌شود».

وانگ به پوتین گفت: «ما با هم از چند قطبی شدن و دموکراتیزه شدن روابط بین‌الملل حمایت می‌کنیم. این به طور کامل با سیر تاریخ مطابقت دارد و همچنین منافع اکثر کشورها را برآورده می کند.»

OEIT67N7JRKC3HV5Q3ALCM6CUY

وانگ پیش از این با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ملاقات کرد و گفت که مشتاقانه منتظر است تا در طول سفر خود به مسکو توافقات جدیدی را منعقد کند. تا کنون جزئیاتی در مورد این توافقات اعلام نشده است.

زمانی که شی جین پینگ درست قبل از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین، رو در رو با پوتین ملاقات کرد، آنها یک شراکت "بدون محدودیت" را امضا کردند که باعث ایجاد نگرانی در غرب شد.

چین بزرگترین خریدار نفت روسیه است که یکی از منابع کلیدی درآمد خزانه دولتی مسکو است.

شی و پوتین

برای پوتین، حمایت چین به عنوان یک قدرت بزرگ در بحبوحه بزرگ‌ترین رویارویی با غرب از زمان اوج جنگ سرد، به او این امکان را می‌دهد که انزوای روسیه در غرب را به عنوان یک چرخش به سمت آسیا قلمداد کند.

برای شی، روسیه اکنون بیش از هر زمان دیگری به چین وابسته است. روسیه که زمانی رهبر جهانی کمونیسم بود، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، اکنون شریک کوچکتری برای چین در حال ظهور است که در بسیاری از فناوری‌های قرن بیست و یکم پیشرو است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در دیدار با وانگ، درباره عواقب حمایت مادی احتمالی چین از حمله روسیه به اوکراین هشدار داد و در مصاحبه‌ای پس از دیدار این دو گفت که واشنگتن نگران است که پکن در حال بررسی ارائه سلاح به مسکو باشد.

پکن حمایت نظامی از روسیه را رد کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به سوالی درباره موضوع کمک نظامی چین، گفت که نمایندگان پکن قبلا به این موضوع پرداخته‌اند.

«آنها قبلاً به این سؤال پاسخ داده‌اند و در واقع به شدت آن را رد کرده‌اند. در این مورد چیزی برای اضافه کردن وجود ندارد.»

پس از هشدارهای بلینکن، که وی مدرکی برای آن ارائه نکرد، چین گفت که آمریکا در موقعیتی نیست که از چین تقاضایی داشته باشد.

FTFT2RYQ3ZJXPNZEWSILZ3CM5Y

وانگ به لاوروف گفت: «مهم نیست که شرایط بین‌المللی چگونه تغییر می‌کند، چین به همراه روسیه متعهد است تا برای حفظ روند مثبت در توسعه روابط بین قدرت‌های بزرگ تلاش کند.»

وانگ گفت که برای "تقویت و تعمیق" روابط بین مسکو و پکن تلاش خواهد کرد.

شی در طول درگیری اوکراین در کنار پوتین ایستاده و در برابر فشار غرب برای منزوی کردن مسکو مقاومت کرده است. تجارت چین و روسیه از زمان حمله به اوکراین افزایش یافته است و روسیه صادرات نفت به کشورهای آسیایی از جمله چین را افزایش داده است.