به گزارش اکوایران، در حالی که دیپلمات ارشد پکن برای سفر به مسکو و احتمالا دیدار با ولادیمیر پوتین برای گفتگو درباره ایده‌های صلح در اوکراین آماده می‌شود .چین روز دوشنبه به آمریکا گفت که در روابط چین و روسیه دخالت نکند.

همزمان که واشنگتن و پکن بر سر سرنگونی بالون جاسوسی با هم درگیر هستند و آمریکا ادعا می‌کند که چین ممکن است به مسکو تسلیحات ارسال کند، پکن در حال آماده شدن برای مشخص کردن موضع خود با یک «قرارداد سیاسی» احتمالی برای جنگ اوکراین است.

حمله 24 فوریه روسیه به اوکراین یکی از مرگبارترین درگیری های اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم و بزرگترین رویارویی بین مسکو و غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 بوده است.

بنابر گزارش رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، سفر برنامه ریزی شده دیپلمات ارشد چین، وانگ یی، به مسکو را تایید کرد اما تاریخ این سفر را اعلام نکرد.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «ما دیدار آقای وانگ و رئیس جمهور (پوتین) را رد نمی‌کنیم. دستور کار ما روشن و بسیار گسترده است، بنابراین صحبت‌های زیادی با هم داریم.»

یک منبع دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود، پیشتر به رویترز گفت که انتظار می رود وانگ به زودی در مسکو حضور یابد و در مورد ایده‌های چین برای حل و فصل سیاسی مناقشه اوکراین و همچنین مسائل دوجانبه بحث کند.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین حمایت خود از پوتین را حفظ کرده است و در برابر فشار غرب برای منزوی کردن روسیه مقاومت می‌کند. تجارت چین و روسیه از زمان حمله به اوکراین افزایش یافته است و روسیه به قدرت‌های آسیایی از جمله چین حجم بیشتری نفت می‌فروشد.

وانگ هفته گذشته گفت که پکن «موضع چین در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین» را مطرح خواهد کرد. وی گفت که پکن همچنان به دنبال صلح و امنیت است.

پوتین و شی

آمریکا چین و روسیه را دو تهدید بزرگ برای امنیت خود می‌داند. واشنگتن از چین به عنوان بزرگ‌ترین «رقیب راهبردی» درازمدت و روسیه به‌عنوان «تهدید حاد» یاد می‌کند.

پوتین و شی یک جهان‌بینی کلی مشابه با یکدیگر دارند که غرب را منحط و رو به زوال می‌بیند و چین برتری ایالات متحده را در همه زمینه‌ها از فناوری گرفته تا جاسوسی و قدرت نظامی به چالش می‌کشد.

1280px-Vladimir_Putin_and_Xi_Jin

چین از محکوم کردن حمله مسکو به اوکراین یا "تهاجم" نامیدن آن خودداری کرده است، درحالی که کرملین جنگ را یک "عملیات نظامی ویژه" توصیف می‌کند که هدفش حفاظت از امنیت روسیه است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه درباره عواقب حمایت مادی چین از تهاجم روسیه به وانگ هشدار داد و افزود که واشنگتن نگران است که پکن در حال بررسی ارسال سلاح به مسکو است.

چین روز دوشنبه واکنش نشان داد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در نشست روزانه در پکن، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بلینکن گفت: «ایالات متحده در موقعیتی نیست که از چین چیزی بخواهد.»

وانگ ونبین گفت: «شراکت جامع مشترک چین با روسیه مبتنی بر عدم تعهد، عدم رویارویی و عدم هدف قرار دادن طرف ثالث است و موضوعی است که در حوزه حاکمیت دو کشور مستقل است.»

زمانی که پوتین و شی، درست پیش از آغاز درگیری اوکراین با یکدیگر ملاقات کردند، این دو رهبر شراکت «بدون محدودیت» را میان کشورهایشان امضا کردند که موجب تشویش غرب شد.

در کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ، وانگ یی آمریکا را به نقض هنجارهای بین المللی با رفتار "هیستریک" متهم کرد.

وانگ همچنین گفت «برخی نیروها هستند که ظاهراً نمی خواهند مذاکرات به نتیجه برسد یا جنگ به زودی پایان یابد» بدون اینکه مشخص کند به چه کسی اشاره می کند.