به گزارش اکوایران، چند مقام آمریکایی مطلع به سی‌ان‌ان گفتند که آمریکا اخیراً روندهای «نگران کننده»ای در حمایت چین از ارتش روسیه مشاهده کرده است و نشانه‌هایی وجود دارد که پکن قصد دارد به طور مخفیانه به مسکو کمک‌های مرگبار ارائه کند.

این مقامات دقیقاً توضیح ندادند که آمریکا چه شواهدی دیده است که نشان‌دهنده تغییر در موضع چین است، اما گفتند که طی چند روز گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ، آمریکا اطلاعات خود را با متحدان و شرکای خود در میان گذاشته است.

به گفته این مقامات، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، این موضوع را روز شنبه هنگام دیدار با هم‌تای چینی سابق خود، وانگ‌یی در حاشیه کنفرانس نیز مطرح کرده است. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت: «آقای بلینکن در هشدار درباره پیامدها و عواقب حمایت مادی چین از روسیه یا کمک به روسیه در دور زدن سیستماتیک تحریم‌ها، کاملاً صریح بوده است.»

کامالا هریس معاون رئیس جمهور نیز در سخنرانی خود در مونیخ به حمایت چین از روسیه اشاره کرد. هریس روز شنبه گفت: «ما هم‌چنین نگران هستیم که پکن از زمان آغاز جنگ روابط خود را با مسکو عمیق‌تر کرده است. هر گامی از سوی چین برای ارائه کمک‌های مرگبار به روسیه تنها به تجاوزگری پاداش می دهد، کشتار را ادامه می دهد و نظم جهانی مبتنی بر قوانین را تضعیف می‌کند».

105443700-1536666056646gettyimag

این مقامات گفتند که ما چین را می‌بینیم که در صحنه عمومی تلاش می کند خود را به عنوان حامی صلح معرفی کند - وانگ روز شنبه در مونیخ گفت که پکن یک «طرح صلح» برای اوکراین و روسیه ارائه خواهد کرد - و می‌خواهد روابط خود را با اروپا حفظ کند؛ اما همزمان به طور بی سر و صدا به تلاش‌های جنگی روسیه کمک می‌کند و در نظر دارد کمک‌های مرگبار نیز به مسکو ارائه دهد. وانگ در کنفرانس گفت: «این جنگ نمی‌تواند همین‌طور ادامه پیدا کند. ما باید به این فکر کنیم که چه تلاش‌هایی می‌توانیم برای پایان دادن به این جنگ انجام دهیم.»

سی ان ان روز شنبه از اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا پرسید که پس از شنیدن سخنرانی وانگ، آیا معتقد است که چین به پیام اروپا برای عدم حمایت از روسیه گوش می‌دهد یا خیر. او گفت: «برعکس این موضوع تا کنون دیده شده است.»

بلینکن نیز روز شنبه در  مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت که ایالات متحده از نزدیک حمایت احتمالی چین از روسیه را زیر نظر دارد و عواقب ارائه تسلیحات یا مهمات به کرملین را به طور «بسیار روشن» به پکن اعلام کرده است. بلینکن گفت: «تا به امروز، ما شرکت‌های چینی را دیده‌ایم - و البته در چین واقعاً هیچ تمایزی بین شرکت‌های خصوصی و دولت وجود ندارد - که به روسیه برای استفاده در اوکراین کمک‌های غیرکشنده می‌کنند. نگرانی که در حال حاضر داریم بر اساس اطلاعاتی است مبنی بر اینکه آنها در حال بررسی ارائه کمک‌های مرگبار هستند. و ما برای آنها کاملاً روشن کرده‌ایم که چنین کاری مشکلی جدی برای ما و روابطمان ایجاد خواهد کرد.»

دولت بایدن ماه گذشته نگرانی‌های خود را در مورد شرکت‌های چینی که تجهیزات نظامی غیر کشنده را برای استفاده در اوکراین به روسیه فروخته اند، ابراز کرد.

منابع متعددی به سی ان ان گفتند که این تجهیزات شامل اقلامی مانند جلیقه ضد گلوله و کلاه ایمنی است. اما به گفته این منابع، چین از ارائه کمک‌های نظامی قوی‌تر که روسیه درخواست کرده است، مانند سیستم‌های تسلیحاتی مرگبار برای استفاده در در اوکراین، کوتاهی کرده است چرا که نمی خواسته در صحنه جهانی منزوی شود.

به گفته همین منابع اماّ، اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که پکن در حال بررسی این کار است، و مقامات دولت بایدن به طور علنی و خصوصی هشدار داده اند که آمریکا به دقت هرگونه نقض تحریم‌های غرب که حمایت نظامی از روسیه را ممنوع می‌کند را زیر نظر دارد.

چین و روسیه درست قبل از حمله پوتین به اوکراین در سال گذشته، یک قرارداد دوستی «بدون محدودیت» را اعلام کردند و وانگ قرار است این ماه از روسیه بازدید کند.