به گزارش اکوایران، یک سال پس از شروع جنگ روسیه علیه اوکراین، چین پیشنهادی 12 ماده‌ای برای پایان دادن به جنگ ارائه داده است.

این پیشنهاد پس از آن ارائه شد که چین اعلام کرد که در تلاش است که در این جنگ نقش میانجی ایفا کند، جنگی که به اتحادهای غربی که پکن و مسکو رقیب خود می‌دانند، نیرویی دوباره بخشیده است. دیپلمات ارشد چین گفته بود که این طرح در کنفرانس امنیتی این هفته در مونیخ آلمان ارائه می شود.

بنابر گزارشی از آسوشیتدپرس، در این طرح صلح دولت شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، ادعای بی‌طرفی چین را تکرار کرده است، با وجودی که پکن مانع از تلاش‌های سازمان ملل برای محکوم کردن این تهاجم شده است. این سند ادعاهای روسیه مبنی بر مقصر بودن دولت‌های غربی در حمله 24 فوریه 2022 را تکرار و از تحریم‌ها علیه روسیه انتقاد می‌کند.

در نشست مونیخ، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، قبل از انتشار این طرح نسبت به موضع پکن ابراز تردید کرد. او گفت که چین کمک‌های غیرکشنده‌ای به روسیه ارائه کرده است که به تلاش‌های جنگی ولادیمیر پوتین کمک می‌کند و گفت که ایالات متحده اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه پکن در حال بررسی ارائه کمک‌های مرگبار است. چین این ادعا را تلاشی برای بدنام کردن خوانده و گفته است که فاقد شواهد است.

چین چه پیشنهاداتی کرده است؟

پیشنهاد چین شامل آتش بس و مذاکرات صلح و پایان تحریم‌ها علیه روسیه است.

چین بدون نام بردن، برخی «کشورهای مرتبط» را مقصر تحریم‌ها دانست. این کشورها باید «سوء استفاده از تحریم‌های یکجانبه» را متوقف کنند و «به نقش خود در تنش‌زدایی از بحران اوکراین عمل کنند.»

بیشتر این 12 اصل بسیار کلی بودند و پیشنهاد خاصی را ارائه نمی‌کردند.

75892af2-52d7-4cd2-b252-f4df1f54

این طرح پیشنهادی بدون اشاره به روسیه یا اوکراین، می‌گوید که حاکمیت همه کشورها باید حفظ شود امّا مشخص نکرده است که این چه معنایی برای اوکراین و سرزمین‌هایی دارد که روسیه از زمان تصرف کریمه در سال 2014 از آن‌ها گرفته است.

این طرح همچنین «تفکر جنگ سردی» را محکوم می کند، اصطلاحی که اغلب به آمریکا و اتحاد نظامی آمریکایی-اروپایی ناتو اشاره دارد. در این پیشنهاد آمده است: «امنیت یک منطقه نباید با تقویت یا گسترش بلوک‌های نظامی به دست آید». ولادیمیر پوتین پیش از شروع جنگ، خواسته بود که رهبران اروپایی تعهد دهند که اوکراین به این بلوک نمی‌پیوندد.

بندهای دیگر این طرح خواستار آتش بس، گفتگوهای صلح، حفاظت از اسیران جنگی، توقف حملات به غیرنظامیان بدون ذکر جزئیات، و همچنین ایمن نگه داشتن نیروگاه های هسته ای و تسهیل صادرات غلات بود.

لی مینگ جیانگ، استاد سیاست خارجی چین و امنیت بین‌الملل در دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور، گفت: «لحن کلی و پیام کلی در این طرح پیشنهادی کاملاً طرفدار روسیه است.»

آیا چین در جنگ با اوکراین از روسیه حمایت می کند؟

چین در مورد موضع خود اظهارات متناقضی ارائه کرده است. پیش از حمله روسیه، شی و پوتین در افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی سال گذشته در پکن شرکت و بیانیه‌ای صادر کردند که دولت‌هایشان دوستی «بدون محدودیت» دارند. از آن زمان چین انتقادات غرب را نادیده گرفته و بر این تعهد تاکید کرده است.

پوتین گفته است که انتظار دارد شی در چند ماه آینده به روسیه سفر کند. چین هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

بلینکن یکشنبه در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی گفت که چین «سعی می‌کند هر دو طرف را برای خودش نگه دارد.»

به طور علنی، آنها خود را به عنوان کشوری معرفی می‌کنند که برای صلح در اوکراین تلاش می‌کند، اما به طور خصوصی، همانطور که گفتم، ما طی ماه های گذشته شاهد ارائه کمک‌های نظامی غیر‌کشنده بوده‌ایم که مستقیماً با هدف حمایت و کمک به تلاش‌های جنگی روسیه انجام می‌شود.»

9da0c75_1676881751521-717849

آیا چین به روسیه کمک ارسال کرده است؟

حمایت چین از روسیه عمدتاً روایی و سیاسی بوده است. پکن به جلوگیری از تلاش‌ها برای محکوم کردن مسکو در سازمان ملل کمک کرده است. هیچ مدرک عمومی مبنی بر اینکه چین در حال حاضر به روسیه تسلیحات ارائه می‌دهد وجود ندارد، اما ایالات متحده گفته است که چین در حال حاضر کمک غیرکشنده‌ به مسکو می‌دهد و ممکن است حیطه‌ی کمک‌های خود را گسترده‌تر کند.

دبیر ‌کل ناتو نیز روز چهارشنبه گفت که نشانه‌هایی از آمادگی چین برای ارائه تسلیحات به روسیه مشاهده کرده است و هشدار داد که چنین کاری نقض قوانین بین المللی است.

نیروهای روسیه و چین از زمان تهاجم مانورهای مشترکی برگزار کرده‌اند که آخرین آن‌ها با نیروی دریایی آفریقای جنوبی در یک مسیر کشتیرانی در سواحل آفریقای جنوبی برگزار شد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین درباره تمایل چین برای ارسال کمک های مرگبار به روسیه ابراز تردید کرد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین درباره تمایل چین برای ارسال کمک‌های مرگبار به روسیه ابراز تردید کرد.

رزنیکوف روز دوشنبه در کیف گفت:«من فکر می‌کنم که اگر چین به آنها کمک کند ... این کمک سلاح نخواهد بود بلکه اقلامی مانند لباس برای سربازان خواهد بود.»