به گزارش اکوایران، وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه ضمن دفاع از موضع این کشور در قبال جنگ اوکراین و دفاع از روابط نزدیک خود با روسیه گفت: ایالات متحده باید نگرش «تحریف‌شده» خود را نسبت به چین تغییر دهد وگرنه «درگیری و تقابل» اتفاق خواهد افتاد.

بنابر گزارش رویترز، وزیر امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نشست سالانه پارلمان در پکن گفت که ایالات متحده به جای شرکت در رقابت منصفانه و مبتنی بر قوانین، در تلاش برای سرکوب و مهار چین بوده است.

کین، یکی از دستیاران مورد اعتماد رئیس جمهور شی جین پینگ و سفیر پیشین چین در واشنگتن، گفت: «ادراک و دیدگاه ایالات متحده از چین به طور جدی تحریف شده است.»

«آن‌ها چین را رقیب اصلی و مهم‌ترین چالش ژئوپلیتیکی خود می‌داند. این مانند این است که اولین آجر یک ساختمان را کج بگذاریم.»

روابط بین دو ابرقدرت سال‌هاست که بر سر تعدادی از مسائل از جمله تایوان، تجارت و اخیراً جنگ در اوکراین متشنج بوده است، اما از ماه گذشته، پس از سرنگونی بالن نظارتی در سواحل شرقی آمریکا که گفته می‌شود متعلق به چین بوده است، این روابط متشنج‌تر شده است.

ایالات متحده می‌گوید که در حال ایجاد گاردریل برای روابط خود با چین است و به دنبال درگیری نیست، اما کین گفت آنچه در عمل اتفاق می‌افتد این است که چین قرار نیست در پاسخ به تهمت یا حمله از خود واکنش نشان دهد.

کین در اولین کنفرانس خبری خود از زمان تصدی سمت وزیر خارجه در اواخر دسامبر گفت: «چنین چیزی ممکن نیست.»

اظهارات کین با لحن تند سلف وی، وانگ یی، که پس از منصوب شدن به عنوان مدیر دفتر کمیسیون امور خارجه حزب کمونیست در ابتدای سال، اکنون ارشدترین دیپلمات چین است، مطابقت داشت.

«اگر ایالات متحده ترمز نکند و به سرعت به حرکت در مسیر اشتباه ادامه دهد، هیچ گاردریلی نمی‌تواند از خروج آن‌ها از مسیر جلوگیری کند، و این به درگیری و تقابل تبدیل خواهد شد و چه کسی عواقب فاجعه بار را متحمل خواهد شد؟»

مقامات ایالات متحده اغلب از ایجاد نرده‌های محافظ در روابط دوجانبه برای جلوگیری از تبدیل تنش‌ها به بحران صحبت می‌کنند.

کین رقابت چین و آمریکا را به مسابقه بین دو ورزشکار المپیک تشبیه کرد.

او گفت: «اگر یک طرف به جای تمرکز بر ارائه بهترین‌ها، همیشه سعی کند طرف مقابل را از مسابقه خارج کند، این رقابت دیگر منصفانه نیست.»

BQNJAEPFVJJYHPDAVPXSZOQV2Y

 

"شغال و گرگ"

 

در طی یک کنفرانس خبری دو ساعته که در آن به سوالاتی که از قبل ارسال شده بود پاسخ داده شد، کین از «دیپلماسی گرگ جنگجو » خود دفاعی قاطعانه کرد، موضعی قاطعانه و اغلب تهاجمی که دیپلمات‌های چین از سال 2020 اتخاذ کردند.

او گفت: «وقتی شغال‌ها و گرگ‌ها راه را می‌بندند و گرگ‌های گرسنه به ما حمله می‌کنند، دیپلمات‌های چینی باید با گرگ‌ها درگیر شوند و از خانه و کشور ما محافظت و دفاع کنند.»

کین همچنین گفت که یک «دست نامرئی» برای تشدید جنگ در اوکراین «برای خدمت به برنامه‌های ژئوپلیتیکی خاص‌» فشار می‌آورد، بدون اینکه مشخص کند به چه کسی اشاره می‌کند.

وی درخواست چین برای گفتگو برای پایان دادن به جنگ را تکرار کرد.

چین سال گذشته، هفته‌ها قبل از حمله به اوکراین، با روسیه شراکت «بدون محدودیت» آغاز کرد. پکن همچنین با تکرار مواضع روسیه، گسترش ناتو را عامل آغاز جنگ می‌داند.

علیرغم انتقاد غرب از عدم شناسایی روسیه به عنوان متجاوز، چین از محکوم کردن تهاجم سرباز زده است و به شدت از موضع خود در قبال اوکراین دفاع کرده است.

چین همچنین اتهامات آمریکا مبنی بر در نظر گرفتن تامین تسلیحات به روسیه را به شدت رد کرده است.

 

پیشبرد روابط با مسکو

 

آقای کین گفت که در حالی که جهان آشفته‌تر می‌شود و تعاملات نزدیک بین رئیس جمهور چین و همتای روسی‌اش روابط همسایگان را تقویت می‌کند، چین باید روابط خود را با روسیه به جلو ببرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شی پس از جلسه پارلمان چین که یک هفته دیگر ادامه دارد، به روسیه سفر خواهد کرد یا خیر، پاسخ قطعی نداد.

از زمانی که روسیه یک سال پیش به همسایه جنوب غربی خود حمله کرد، شی چندین بار با پوتین گفتگو کرده است، اما با همتای اوکراینی خود خیر. دیپلمات ارشد کیف در پکن ماه گذشته گفت که این موضوع ادعای بی‌طرفی چین در درگیری را تضعیف می‌کند.

کین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است چین و روسیه دلار و یورو را برای تجارت دوجانبه کنار بگذارند، گفت: «کشورها باید از هر ارزی که کارآمد، امن و معتبر است استفاده کنند.»

چین به دنبال بین‌المللی کردن واحد پول خود، یوان، بوده است که از سال گذشته، پس از تحریم‌های غرب علیه بانک‌های روسیه و بسیاری از شرکت‌های این کشور، در روسیه محبوبیت پیدا کرده است.

کین گفت: «ارزها نباید برگ برنده تحریم‌های یکجانبه باشند و استفاده از آن به عنوان پوششی برای قلدری یا اجبار قابل قبول نیست».