به گزارش اکوایران، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال گزارش ادعایی درباره یافتن ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی وارد ایران شد؛ گزارشی ادعایی که جبهه غرب را به شدت نگران کرده و ادعاها در باب قرار گرفتن ایران در آستانه گریز هسته ای را افزایش داد.

گزارش سرنوشت ساز!

به نوشته المانیتور، سفر گروسی به تهران در آستانه برگزاری شورای حکام انجام شد؛ نشستی که با به واسطه چند صدایی ایجاد شده در جبهه غب به نظر می رسد نشستی پر تنش باشد. هرچند گروهی از ناظران مدعی اند که اختلاف نظر نسبی فراآتلانتیکی حاکم موقت است و ایالات متحده و متحدانش درصددند تا قطعنامه دیگری درباره ایران تصویب کنند؛ قطعنامه ای که تصویب آن حداقل از منظر واشنگتن منوط است به گزارش رئیس نهاد ناظر اتمی.در همین راستا رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به لارا روزن گفته که ایالات متحده پیش از هرگونه اظهار نظری منتظر گزارش گروسی خواهد ماند.از همین رو انتظار می رود که روزهای آینده رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی سفری به واشنگتن داشته باشد.

یکی از مقام های بلندپایه اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با المانیتور گفت که اندک امیدی به سفر گروسی وجود دارد هرچند مشخص نیست که آیا این سفر زمینه را برای احیای همکاری میان تهران و نهاد ناظر اتمی هموار خواهد کرد یا نه. المانیتور در ادامه گزارش خود مدعی شد؛ دولت بایدن خط قرمز را روشن کرده و مدعی شده که اجازه نخواهد داد تا ایران در آستانه گریز هسته ای قرار بگیرد. همزمان مقام های اسرائیلی نیز مدعی اند که در غیاب رویکرد دیپلماتیک، گزینه های نظامی را در اختیار دارند. سفر ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل به ایالات متحده در روزهای آتی با محور رایزنی با مقام های واشنگتن در ارتباط با برنامه هسته ای ایران انجام خواهد شد.

تهران؛ موضوعی فراتر از فعل افراط گرایان اسرائیل

از منظر درمر و بنیامین نتانیاهو، انجام سفر به آمریکا در این بازه زمانی حداقل موجب خواهد شد تا تنش ها میان تل اویو و واشنگتن در باب رفتار رادیکال های کابینه اسرائیل و شهرک نشین ها با مردمان روستایی فلسطین ساکن در کرانه باختری به حاشیه کشیده شود. با این همه گروهی می گویند چنین تحلیل قابل قبول نیست. به باور آنها زمانی که بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل از محو روستای هووارا گفت، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این اظهار نظر را نفرت آمیز قلمداد کرد. از همین رو بعید نیست که مقام های آمریکایی از دیدن اسموتریچ که قرار است طی چند روز آینده راهی واشنگتن شود، خودداری کنند. بن کاسپیت نوشته در این باره که اختلاف نظر ها در باب فعالیت های جناح راست کابینه اسرائیل موجب شده تا دعوت واشنگتن از نتانیاهو «فعلی خیالی» محسوب شود.

اما ایران موضوع میراث نتانیاهو است؛ بازیگری که فعل و انفعالش برای «بی بی» با اهمیت است. از همین رو امریکا و اسرائیل تلاش دارند تا در باب تهران نقاط مشترک بیشتری بیابند. المانتیور مدعی است، اسرائیل بارها آمادگی ادعایی اش برای حمله به زیرساخت های ایران را افزایش داده و انتظار می رود مقام های تل آویو در هفته پیش رو در باب گزینه های نظامی بیشتری با همتایان امریکایی شان رایزنی داشته باشند. به ادعای این وبگاه خبری، تهران و برنامه هسته ای اش هم برای واشنگتن و هم برای تل اویو، موضوع جدا از اختلاف دو بازیگر در باب اظهار نظرهای کینه توزانه اسموتریچ افراطی است.

چالش دیپلماتیک در جبهه هسته ای

المانتیور مدعی شده که ایران در مسیر دیپلماسی سیگنال های متفاوتی ارسال می کند. ایران با غنی سازی اورانیوم به نوعی ضمن یادآوری توان بازدارندگی اش به قدرت های جهانی اعلام می کند که توان گریز هسته ای را دارد اما نمی خواهد از این مرز عبور کند. با این همه گروهی مدعی اند که سیگنال های ارسالی ایران دوپهلو به نظر می رسد و این احتمال وجود دارد که به واسطه اختلاف نظرهای داخلی درباره توافق هسته ای، استراتژی نزدیکی به شرق، یعنی برقراری رابطه ای عمیق تر با چین و روسیه وزنه سنگین تری پیدا کند. پس در این میان چالش دشوار پیش رو، یافتن مسیری دیپلماتیک در جبهه هسته ای است.

طبیعتا در این مسیر مقوله ها و گزاره هایی چون تبادل زندانی ها و آزادی 7 میلیارد از اموال بلوکه شده ایران در خارج از کشور به همراه تفاهم در باب بازرسی های نهاد ناظر اتمی؛ یعنی تحقق گزینه حداقل در برابر حداقل، بتواند مسیر تفاهم را اندکی هموار تر کند.المانتیور به نقل از یک مقام بلندپایه ایرانی که نخواست نامش فاش شود نوشت که بهترین مسیر دیپلماتیک از منظر ایران از سرگیری رایزنی 1+4  است، یعنی ایران و طرفین برجام بدون حضور نماینده های ایالات متحده. هرچند چنین گزینه ای به واسطه حمله روسیه به اوکراین پیچیده است. این مقام ایرانی همچنین گفته، تهران آماده است تا مسائل باقیمانده در پرونده پادمانی آژانس را از طریق همکاری فنی و با تکیه بر حسن نیت سیاسی حل کرده و بدین طریق پرونده را ببندد.

هفته گذشته نیز یک مقام ایرانی به المانیتور گفت که ایران به عنوان یکی از امضا کنندگان معاهده«ان پی تی» به بازرسی های پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند است و این آمادگی را دارد تا در رایزنی های جداگاه مرتبط با اوکراین نیز مشارکت داشته باشد.

عبور از گسل های ژئوپلیتیک

 در ارتباط با مسائل مرتبط با منطقه نیز گروهی از تحلیلگران مدعی اند که فعل و انفعال ها مرتبط با برنامه هسته ای ایران می تواند معادلات خاورمیانه را تحت تاثیر قرار دهد. در شرایطی که متحدان واشنگتن در خلیج فارس در حوزه بازدارندگی مشارکتی فعال دارند، در ظاهر به تشدید تنش های نظامی تمایلی اندکی نشان می دهند. این در حالی است که ایران تلاشی برای تعمیق گسل های منطقه ای ندارد. به عنوان نمونه، توافق مرزی دریایی میان اسرائیل و لبنان که سال گذشته محقق شد در واقع توافقی بود که ایران با آن مخالفت نکرد. یک منبع ایرانی هفته گذشته در این باب به المانیتور گفت که ایران توافق با حزب الله را توافقی خوب می داند چرا که در خدمت مردم لبنان است.

در غزه نیز علیرغم تنش ها در کرانه باختری شاهد آرامش نسبی هستیم. این بدین معنا است که حماس و جهاد اسلامی که به تهران نزدیک هستند قصد افزایش درگیری را ندارند. در سوی دیگر، سوریه قرار دارد، بازیگری که امروز اتحادیه عرب می خواهد این بازیگر را با خود هم صدا کند. امروز دولت سوریه به واسطه استقبال اعراب از این کشور کارت های بسیاری برای بازی در سیاست منطقه دارد. بازیگران عرب تلاش می کنند تا نفوذ ایران را در سوریه کاهش دهند با این همه بعید است در مسیر تحقق چنین سناریویی موفق شوند. در عراق نیز علیرغم سکوت محمد شیاع السودانی، واقعیتی که وجود دارد آن است که نخست وزیر عراق از حمایت چارچوب هماهنگی شیعیان که ائتلافی نزدیک به تهران است برخوردار است. از همین رو یکی از مقام های ایرانی هفته گذشته به المانیتور گفت که ایران نگرانی حادی درباب روابط آمریکا و عراق و شورای همکاری خلیج فارس ندارد.