به گزارش اکوایران،ساعاتی بعد از انتشار گزارش وال استریت ژورنال در باب اختلاف نظر میان دولت های اروپایی و آمریکا در ارتباط با چگونگی موضع گیری در ارتباط با میزان ادعایی غنی سی سازی 84 درصدی در ایران، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد که ایالات متحده تا پایان رایزنی های رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با مقام های ایران موضع گیری نخواهد کرد و منتظر می ماند.

مالی: در انتظار پاسخ آژانس هستیم

 در همین راستا یکی از مقام های ارشد آمریکایی نیز به العربیه گفت که ما به خوبی می دانیم که رافائل گروسی قرار است با مقالم های رسمی تهران در سطوح بالا دیدار داشته باشد؛ محور رایزنی ها نیز برنامه هسته ای ایران است، از همین رو واشنگتن تا پایان این دیدارها منتظر خواهد ماند. مالی در پاسخ به سوالی در باب رایزنی میان ایالات متحده و اروپا و اختلاف های دو طرف در باب نوع مواضعشان در برابر تهران هم گفت که ما نمی توانیم جزئیات رایزنی های دیپلماتیک میان خود و متحدانمانرا توضیح دهیم. این در حالی است که گروهی از منابع آگاه به نقل از دیپلمات های بریتانیایی، آلمانی و فرانسوی که در فرایند برنامه هسته ای ایران فعالیت داشته اند به العربیه گفتند که اروپا تلاش دارد تا در نشست بعدی شورای حکام که قرار است هفته آینده برگزار شود، موضع به ادعای سختی علیه ایران اتخاذ کند. اما ایالات متحده با تروئیکای اروپا هم صدا نیست و دولت بایدن مخالف اتخاذ چنین رویکردی است.

همزمان یکی از مقام های ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با العربیه و در پاسخ به سوال این خبرگزاری درباره گزارش ها اظهارات مالی را تکرار و تاکید کرد که وزارت خارجه آمریکا منتظر پایان نشست مدیر کل نهاد ناظر اتمی  و گزارش رئیس نهاد ناظر از نشستش با مقام های ایران درباره برنامه هسته ای این کشور می ماند. آژانس بین المللی انرزی اتمی مدعی است که ذرات اورانیوم 84 درصدی را در ایران شناسایی کرده، میزانی که به ادعای این نهاد نشان از نزدیکی ایران به زمان گریز هسته ای دارد. این مقام دستگاه دیپلماسی امریکا پیشتر گفته بود که «نگران عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین تشدید تنش های هسته ای هستیم. از همین رو به حمایت از تلاش های آژانس بین المللی ادامه داده و همزمان از تهران می خواهیم به تعهدات بین المللی خود ذیل توافقنامه پادمان و آژانس پایبند باشد».

سفر در میانه تنش میان متحدان

روز جمعه رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در رأس هیأتی بلند پایه از آژانس به دعوت محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به تهران سفر می‌کند تا با مقام های عالی رتبه ایران در باب ذرات اورانیوم ادعای رایزنی داشته باشد.پیشتر محمد اسلامی گفته بود در دو ماه گذشته رفت و آمدها با آژانس در سطح کارشناسی و معاونان انجام شد و در دو هفته گذشته هیات‌هایی از آژانس در تهران حضور یافتند و تبادل نظر شد. در این تبادل نظرها و رایزنی‌ها مواردی از جمله عدم انطباق بیانیه طراحی چیدمان سانتریفیوژها یا مساله یک ذره، به خوبی مرور شد و بحث و کارشناسی و نهایی شده است و مشخص شده که انحراف خاصی وجود ندارد.

با این همه، آن‌گونه که وال استریت ژورنال طی گزارشی مدعی شده، کشوهای اروپایی تاکید دارند که باید در نشست آینده شورای حکام موضع به ادعای آنها سرسختانه ای در راتباط با ایران اتخاذ شود. تروئیکای اروپایی همچنین با اشاره به رویکرد منفعلانه دولت امریکا این ادعا را مطرح کرده اند که دولت بایدن در خلاء یک تصمیم گیری قرار گرفته و نه خواهان پایان برجام است و نه احیای توافق هسته‌ای. این نشریه همچنین از تلاش آمریکا برای دسترسی به گزارش شورای حکام اژانس خبر داد. این اختلاف نظرها در حالی است که چهارشنبه،  آکسیوس با انتشار گزارشی مدعی شد که در هفته آتی دو مقام ارشد اسرائیلی برای تحت فشار قرار دادن دولت بایدن در ارتباط با برنامه هسته ای ایران به واشنگتن سفر می‌کنند.