به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شرایط چهار منطقه الحاق شده اوکراینی به روسیه را به شدت دشوار اعلام کرد و به سرویس امنیت دستور داد که پیش‌قدم شده و امنیت مرزها را تأمین و خطرات جدید را دفع کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پوتین این سخنان را در روز سرویس امنیت فدرال بیان کرد. در عین حال، بعد از حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین و با نگرانی از پیوستن بلاروس به روسیه، کیف از کشورهای غربی مجدداً درخواست سلاح کرد.

پوتین به سرویس امنیت دستور داد که نظارت از جامعه روسیه و همچنین مرزهای آن را به عهده گرفته تا با خطرات جدید از خارج و خیانت‌کاران داخلی مقابله کند. در اعترافی نادر از نامساعد شرایط در اوکراین، پوتین در مورد مناطق چهارگانه اوکراینی که در سپتامبر به صورت یک‌جانبه به روسیه ملحق شدند، هشدار داد و از سرویس امنیت خواست که از سلامت مردم ساکن آنجا مطمئن شوند. پوتین گفت: «وضعیت مناطق دونتسک، جمهوری خلق لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا به شدت وخیم است».

13

در ماه سپتامبر، پوتین در حرکتی خلاف قوانین بین‌المللی، طی مراسمی در کاخ کرملین، ۱۵ درصد از خاک اوکراین را به روسیه ملحق کرد. اما در اوایل این ماه اعتراف کرد که این یک جنگ طولانی خواهد بود.

کیف و متحدین غربیش، اقدام پوتین را محکوم کردند. در روز دوشنبه نیز پوتین برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۹، به بلاروس سفر کرد. در کنفرانسی خبری، او و همتایش از رابطه بسیار نزدیک دو کشور تمجید کرده؛ اما اشاره‌ای به مسئله اوکراین نکردند.

با این حال، بعد از حمله‌های انتحاری پهپادهای روسیه به مجتمع‌های انرژی اوکراین، کیف از غرب خواست که تسلیحات بیشتری بفرستد. رئیس‌جمهور زلنسکی در سخنرانی بعد از ظهر دوشنبه گفت: سلاح، مهمات سنگین، تجهیزات دفاعی و هر چیزی که به ما کمک می‌کند تا این جنگ را زودتر پایان دهیم.

فرماندهی ارشد ارتش اوکراین نیز اعلام کرد که دفاع هوایی آن‌ها توانسته ۲۳ تا از ۲۸ پهپاد روسی را در نزدیکی پایتخت ساقط کند. این پهپادها جزئی از سومین موج حمله شش‌روزه مسکو بودند. روسیه با هدف قراردادن شبکه برق اوکراین باعث خاموشی گسترده شد. پهپادهای انتحاری استفاده شده در حملات روسیه، پرنده‌های بدون سرنشینی هستند که با هزینه کمی تولید می‌شوند و می‌توان آن‌ها را مستقیماً به سمت هدف پرواز داد و در لحظه برخورد، منفجر کرد.

در شمال غربی اوکراین، ماه‌ها شاهد تحرکات نظامی مستمر توسط روسیه و بلاروس هستیم. بلاروس متحد نزدیک مسکو به شمار رفته که روسیه از خاک آن برای انجام عملیات نافرجام ماه فوریه استفاده کرد. 

3LTCSGLWL5L5XI2LDHVLBXJLQU

سفر پوتین به مینسک باعث نگرانی اوکراین از دخالت بیشتر بلاروس در جنگ شده است. پوتین و لوکاشنکو به طور مختصر در گفتگویی پس از کنفرانس خبری، به مسئله اوکراین اشاره کردند. اما بیش‌تر از همکاری‌های دفاعی و اقتصادی دو کشور صحبت کردند. در حالی که تهاجم مسکو به سختی پیش می‌رود و نیروهای آن به عقب‌نشینی مجبور شدند، لوکاشنکو بارها گفت قصد ارسال نیرو به اوکراین را ندارد.

کرملین همچنین در روز دوشنبه شایعات مربوط به فشار پوتین برای کشاندن بلاروس به جنگ را تکذیب کرده و آن‌ها را بی‌اساس و احمقانه خواند. حتی پوتین و لوکاشنکو نیز مجبور شدند شایعه الحاق بلاروس به روسیه را تکذیب کنند. پوتین گفت: روسیه قصد الحاق هیچ کسی را ندارد.

ند پرایس در واکنش به اظهارات پوتین گفت: مضحک است! این حرف از زبان کسی می‌آید که همین حالا هم به شکل خصمانه و غیرقانونی، مناطقی از کشور همسایه را جذب کرده است.

نبرد طولانی

جنگ ۱۰ماهه در اوکراین، بزرگ‌ترین تقابل از زمان جنگ جهانی دوم است. ده‌ها هزار نفر جان باخته، میلیون‌ها نفر آواره شده و شهرها به ویرانه تبدیل شده‌اند. ستاد کل ارتش اوکراین گفت: توپخانه روسیه ۲۵ شهر و روستا را با خاک یکسان کرده است. نیروی هوایی اوکراین و نیروی توپخانه آن نیز بیش از ۱۰ حمله علیه نیروهای روسیه و تجهیزات نظامی آن از جمله انبار مهمات و دو هلیکوپتر انجام داده‌اند.

11

شهردار منتسب از سمت روسیه در شهر دونتسک اعلام کرد اوکراینی‌ها یک بیمارستان، مهدکودک را هدف قرار داده‌اند. روسیه مدعی است که مشغول انجام عملیات نظامی مخصوصی در خاک اوکراین است تا از شهر ملی‌گراها خلاص شده و از مردم روسی‌زبان آن‌جا حفاظت کند.