به گزارش اکوایران، نماینده ایالات متحده، آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل را به مماشات با روسیه متهم کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، در نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحدد به منظور بررسی اجرای قطعنامه 2231، ایالات متحده آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را متهم کرد که «ظاهراً در برابر تهدیدهای روسیه تسلیم شده» و مقاماتی را به اوکراین برای بررسی پهپادهای مورد استفاده روسیه -که واشنگتن و متحدان غربی اش مدعی اند توسط ایران تأمین می‌شوند- به اوکراین نفرستاده است.

روسیه استفاده نیروهایش از پهپادهای ایرانی در اوکراین را تکذیب کرده و استدلال می‌کند که هیچ مأموریتی برای مقامات سازمان ملل برای سفر به کیف برای بررسی منشأ پهپادها را به رسمیت نمی شناسد. ایران نیز با وجود تائید ارسال پهپاد به مسکو، متذکر شده که این پهپادها قبل از حمله روسیه در ماه فوریه فرستاده شده و در جنگ اوکراین از آنها استفاده نشده است.

بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایالات متحده و اوکراین مدعیند که عرضه [ادعایی] پهپادهای ساخت ایران به روسیه ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 است که توافق هسته ای ایران را تضمین می کند. آنها از گوترش می خواهند که مقامات این سازمان را برای تحقیق به کیف بفرستد.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نشست شورای امنیت درباره قطعنامه توافق هسته ای ایران در سال 2015 گفت: «ما متاسفیم که سازمان ملل برای انجام تحقیقات عادی در مورد این نقض گزارش شده اقدام نکرده است». وود گفت: «ما از اینکه دبیرخانه ظاهراً در برابر تهدیدهای روسیه تسلیم شده و مامورانی برای تحقیق در این زمینه مشخص نکرده سرخورده شده ایم».

گوترش در گزارشی به شورای امنیت در اوایل ماه جاری گفت که مقامات سازمان ملل در حال بررسی اطلاعات موجود هستند و هرگونه یافته در زمان مناسب به شورا گزارش خواهد شد.

هنگامی که از گوترش روز دوشنبه در مورد فشارهایی که با آن مواجه شده پرسیده شد، او به خبرنگاران گفت: «اتهام غرب مبنی بر اینکه ایران هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده در اوکراین را به روسیه عرضه کرده، در تصویری گسترده‌تر از همه کارهایی که ما در چارچوب جنگ انجام می‌دهیم -از جمله تعیین اینکه آیا و چه زمانی باید مقامات را به کیف بفرستیم- بررسی می‌شود».

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، روز دوشنبه به شورای امنیت گفت که مقامات سازمان ملل نباید در برابر فشارهای کشورهای غربی سر فرود بیاورند و هر نتیجه ای از این شبه تحقیقات بی اعتبار است.

امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد هم گفت: ایران هیچ اقلامی را که از سوی شورای امنیت منع شده است به روسیه منتقل نکرده است. او همچنین گفت پهپادهای ایرانی که قبل از فوریه به روسیه تحویل داده شده بودند، توسط شورا ممنوع نشده و برای استفاده در درگیری‌های جاری در اوکراین منتقل نشده‌اند».

او این اتهامات را بی‌اساس توصیف کرد و آنها را تلاشی برای منحرف کردن توجه از انتقال مقادیر انبوه تسلیحات پیشرفته به اوکراین به منظور طولانی کردن درگیری توسط کشورهای غربی خواند.