به گزارش اکوایران، ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز دوشنبه به بلاروس می‌رود. این موضوع باعث نگرانی اوکراینی‌ها شده‌است که او قصد دارد متحد خود را برای پیوستن به دور  جدید حملات تحت فشار قرار دهد. بنا بر گزارشی از رویترز در روزهای اخیر نیز پهپادهای روسی در ادامه حملات خود به زیرساخت‌های اوکراین کی‌یف را هدف قرار دادند.

2

بلاروس از ابتدای جنگ اجازه داده بود که روسیه از قلمرو این کشور  برای تهاجم به اوکراین، درهمسایگی آن استفاده شود، اما مستقیماً به جنگ نپیوسته است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پس از نشست روز یکشنبه با فرماندهان ارشد نظامی گفت: «حفاظت از مرزهایمان، هم با روسیه و هم با بلاروس، اولویت دائمی ما است. ما برای تمام سناریوهای دفاعی ممکن آماده هستیم.»

لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس بارها گفته است که قصد ندارد نیروهای کشورش را به اوکراین بفرستد اما مقامات اوکراین بارها هشدار داده‌اند که بلاروس ممکن است دوباره به عنوان پایگاهی برای حمله زمینی به کی‌یف، پایتخت، عمل کند.

حملات هوایی

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور در 6 روز گذشته 30 پهپاد انفجاری روسیه به کی‌یف حمله کرده‌اند که از این تعداد 18 تا 23 عدد از آن‌ها را سرنگون کرده‌اند. ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، گفت که بر اساس اطلاعات اولیه در حملات به این شهر کسی کشته یا زخمی نشده است. پهپادهای انفجاری هواپیماهای بدون سرنشین یکبار مصرف و ارزان قیمتی هستند که با سرعت به سمت هدفشان پرواز می‌کنند و در زمان برخورد منفجر می شوند.

3

کلیچکو در کانال تلگرامش گفت: «در نتیجه حمله به پایتخت، تعدادی از تأسیسات زیرساختی حیاتی آسیب دیدند .مهندسان در حال تلاش برای تثبیت هر چه سریعتر وضعیت و تامین انرژی و گرما هستند.

 

کیسینجر خواستار مذاکره

پوتین «عملیات نظامی ویژه»اش در اوکراین را نقطه عطفی می‌داند که مسکو بالاخره در مقابل بلوک غرب به رهبری ایالات متحده ایستاد که به دنبال ادامه‌ی روند منجر به سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 و نابودی روسیه بودند. در مقابل، کی‌یف و غرب می‌گویند که این روایت مضحک است و اینکه پوتین هیچ توجیهی -برای آن‌چه آن‌ها جنگ امپریالیستی مسکو برای کشورگشایی می‌دانند- ندارد.

1878d9f7-6a47-4702-b4a7-ca133acc5f21

هنری کیسینجر، 99 ساله، معمار سیاست تنش زدایی جنگ سرد در مقابل اتحاد جماهیر شوروی و چین به عنوان وزیر امور خارجه ایالات متحده در دهه 1970، می‌گوید که زمان صلح با مذاکره در اوکراین فرا رسیده است. کیسینجر در مجله اسپکتیتور نوشت: «زمان آن رسیده است که بر اساس تغییرات استراتژیکی که تا به این‌جا انجام شده و ادغام آن‌ها در ساختارهای جدید برای دستیابی به صلح از طریق مذاکره اقدام کنیم.» اوکراین این صحبت‌ها را رد کرد و گفت که این پیشنهاد به منزله راضی کردن متجاوز است.

میخائیلو پودولیاک، دستیار رئیس جمهور اوکراین، گفت: «همه طرفداران راه حل‌های آسان باید این نکته را به خاطر بسپارند: هر گونه توافق با شیطان - صلح به قیمت تسلیم سرزمین‌های اوکراینی- یک پیروزی برای پوتین و یک دستور العمل برای موفقیت برای خودکامگان در سراسر جهان خواهد بود.» در حال حاضر هیچ گفتگوی صلحی در جریان نیست».