به گزارش اکوایران، مقام های اوکراین اعلام کردند که علیرغم خروج روسیه از قرار داد غلات، توافقی که با میانجیگری سازمان ملل منعقد شده بود، دوازده کشتی حامل غلات روز دوشنبه بنادر دریای سیاه اوکراین را ترک کردند. الکساندر کوباکوف، وزیر زیر ساخت های اوکراین در این باره اعلام کرد که سازمان ملل و ترکیه کشتی ها را بازرسی خواهند کرد- روندی که در نزدیکی استانبول ترکیه انجام می شود. به گفته این مقام اوکراینی، روسیه نیز از این وضعیت آگاه است.

الکساندر کوبالکوف، با انتشار پیامی در توئیترش نوشت که 12 کشتی بندر اوکراین را ترک کردند. هیئت های سازمان ملل و ترکیه و ده تیم بازرسی برای بررسی 40 کشتی با هدف تحقق «طرح ابتکار غلات» دریای سیاه اعزام کردند. این طرح بازرسی توسط اوکراین پذیرفته شده است. او در ادامه نوشت: یکی از کشتی هایی با 40 هزار تن غله بارگیری شده راهی اتیوپی شد. وزیر نفت اوکراین نیز همزمان اعلام کرد که چهار کشتی پس ازبازرسی در تنگه بسفر توسط تیمی متشکل از نمایندگان سازمان ملل، ترکیه، اکوراین و روسیه خارج شدند.

photo_2022-10-31_16-02-09

کرملین روز شنبه اعلام کرده بود که مشارکت در قرار داد صادرات غلات با کی یف، به واسطه حمله های پهپادی اوکراین به شهر سواستوپل کریمه متوقف خواهد کرد. تصمیم روسیه مبنی بر خروج از توافق نگرانی ها در باب وضعیت برنامه جهانی غذا را افزایش داد؛ چرا که این رخداد می تواند ده ها میلیون نفر را به واسطه جنگ اوکراین در آستانه گرسنگی قرار دهد.

دور تازه حملات تلافی جویانه روس ها

همزمان در عرصه تحولات میدانی نبرد اوکراین نیز شهردار خارکف اعلام کرد که به واسطه حملات روس ها به دومین شهر بزرگ این کشور، دسترسی مردمان خارکف به آب و خدمات شهری چون  قطارها و متروها مختل شده است، این در حالی که روس ها همزمان زیرساخت های کلیدی اوکراین را بار دیگر هدف حملات موشکی شان قرار دادند.

به نوشته خبرگزاری‌های سی‌ان‌ان و الجزیره، شهردار این منطقه با انتشار پیامی در کانال تلگرامی اش نوشت که این حمله ضربه ای جدی به زیرساخت های حیاتی این منطقه وارد کرده و در نتیجه برق مترو و وسایل حمل و نقل برقی زمینی قطع است. او در ادامه گفت که فعلا یک خط مترو را راه اندازی کردیم و اتوبوس ها را جایگزین واگن های برقی و ترامواها کرده ایم.

b0a6faad-15ea-425c-be07-c3bce62f8c94

همزمان مهندسان فعال در خارکف در تلاش اند تا دسترسی ساکنان محلی به منابع آبی را هموار کنند. با این همه برخی از مقام های اوکراینی اعلام کردند که فارغ از حملات روس ها به زیرساخت های حیاتی این کشور، 80 درصد قطارها براساس برنامه های از پیش تعیین شده به فعالیتشان ادامه می دهند. راه آهن اوکراین گفته که قطارها از ذخیره دیزلی خودشان برای حرکت استفاده می کنند هرچند در برخی مسیرهای پایتخت حرکت وسایل نقلیه با تاخیر روبرو شده اند.

گفته می شود برخی مناطق مرکزی کی یف، چرکاسی، کیروووهراد، منطقه شرقی واقع در خارکف و زاپروژیا در جنوب شرق هدف حمله روس ها قرار گرفته اند.حمله های موشکی به سراسر اوکراین در شرایطی رخ داد که زلنسکی روز یکشنبه در نشست تلویزیونی روزانه اش گفت که نیروهای اوکراینی روز یکشنبه با حملات سریع، مواضع نظامیان روس را در شرق دونتسک در هم شکسته و آنها را به عقب نشینی واداشتند. به گفته رئیس جمهوری اوکراین، اوکراینی ها حملات شدید روس ها را متوقف کرده و دفع کردند.

نظامیان  روس ماه ها است تلاش دارند تا بخش های مهم استراتژیک شرق اوکراین از جمله باخموت را تصرف کنند از همین رو این مناطق شاهد شدیدترین درگیری ها از آغاز نبرد در اوکراین بوده است. رئیس اداره نظامی دونتسک در این باره گفت که پنج نفر در این منطقه کشته شدند و چهار نفر در باخموت جانشان را از دست دادند و دو نفر مجروح شدند.

کی یف در خاموشی

همزمان شهردار اوکراین با انتشار پیامی در کانال تلگرامی اش از حمله روس ها به کی یف، پایتخت اوکراین و تاسیساتی که انرژی 350 هزار واحد آپارتمان را تامین می کرد را هدف قرار داده است. به گفته او، کارکنان انرژی در تلاش برای بازگرداندن منبع تامین انرژی پس از آسیب جدی تاسیساتی حیاتی پایتخت هستند. همزمان گفته می شود که وضعیت در کی یف اضطراری اعلام شده و متخصصان دی تی ای کی، بزرگ ترین شرکت انرژی خصوصی اوکراین و اپراتور انرژی این کشور تمام تلاش خود را برای تثبیت وضعیت در سریع ترین زمان ممکن به انجام رسانده اند.به گزارش خبرگزاری سی ان ان، صدای انفجار در اوایل روز دوشنبه در کی یف شنیده شد و به دنبال آن برق پایتخت قطع شد. برخی از مقام های اوکراینی می گویند که تعمیر برق این منطقه ممکن است هفته ها به طول انجامد، از همین رو بخش های عمده ای از کی یف فعلا به آب و برق دسترسی ندارند.

0ca25e48-7169-429a-93e3-a0b70de6f3c9