به گزارش اکوایران، روسیه روز سه شنبه دور تازه ای از حملات موشکی اش را را آغاز کرد و مرکز اوکراین به کانون حملات تبدیل شد.ازمنظر تحلیلگران، حملات موشکی مرگبار به  کی یف و دیگر شهرهای بزرگ اوکراین در روزهای دوشنبه و سه شنبه پیامد منطقی تحولات اخیر میدان نبرد است؛ عقب نشینی نظامیان روس از مناطق شرقی و جنوب اوکراین بالاخص چهار منطقه ای که مسکو آنها را ضمیمه خود کرده بود در کنار انفجار پل استراتژیک کرچ که کریمه را به روسیه متصل می کند، کرملین را در موضع تدافعی قرار داده است.

آژیرها در سراسر اوکراین به صدا درامد

همزمان با آغاز دور تازه حملات موشکی روسیه به اوکراین، آژیرهای هوایی در سراسر این کشور به صدا درامد زیرا فرمانداران منطقه از انفجار در تاسیسات انرژی خبر دادند.ماکسیم کوزیتسکی، رئیس اداره نظامی منطقه لویو از وقوع دو انفجار در دو تاسیسات انرژی این منطقه خبر داد. همزمان مالک نیروگاهی واقع در شهر وینیتسیا در غرب نیز اعلام کرد که این تاسیسات هدف حمله «پهپادهای کامیکازه» قرار گرفته است. وزیر خارجه اوکراین هم تاکید کرد که نظامیان روس روز سه شنبه برخی از تاسیساتی را هدف قرار دادند که روز دوشنبه هدف حملاتشان بود. به باورش بمباران تاسیسات غیر نظامی؛ استراتژی عامدانه مسکو جهت دشوار کردن شرایط زندگی برای مردم غیر نظامی است؛ استراتژی که مسکو ماه ها است بدان متوسل شده است.

 سی ان ان به نقل از مقام های اوکراینی نوشت که این کشور روز سه شنبه 18 موشک کروز را در دو موج از حملات رهگیری کرده است. فرمانده نیروی هوایی این کشور اعلام کرد که چهار موشک پرتابی صبح سه شنبه و 14 موشک دیگر بین ساعت9.30 دقیقه صبح و 1 بعد از ظهر به وقت محلی منهدم شدند.همزمان زلسنکی از متحدان اوکراین خواست تا تجهیزات نظامی و دفاعی بیشتری را در اختیار این کشور قرار دهند. او بعداز تماس تلفنی اش با جو بایدن با انتشار پیامی در توئیترش نوشت: در حال حاضر دفاع هوایی اولویت شماره یک ما در عرصه همکاری دفاعی است.

با آغاز دور دوم حملات موشکی روسیه به اوکراین، ایالات متحده و کشورهای عضو گوه هفت قرار است نشست اضطراری برگزار کنند؛ نشستی که ولومیر زلنسکی نیز از طریق ویدئو کنفرانس در آن حضور خواهد داشت. به گفته ناظران حملات موشکی اخیر روسیه به سراسر اوکراین محور اصلی رایزنی های 7 کشور دنیا خواهد بود؛ حملاتی که از منظر کی یف نشان از ناامیدی فزاینده کرملین دارد و به ادعای روسیه اجرایی شدن هشداری است که پیشتر به اوکراینی ها و غرب درباب فعل و انفعال های میدان نبرد داده شده بود.

انفعال ماشین جنگی مسکو

به گفته بزرگ ترین اژانس جاسوسی بریتانیا روسیه در شرایط کنونی از دو مقوله در رنج است؛ نخست: کمبود مهمات و دیگری نیروهای نظامی کم.در همین راستا جرمی فلمینگ، رئیس واحد اطلاعات الکترونیکی سازمان اطلاعات و امنیت انگلیس (GCHQ)در برنامه رادیو 4 بی بی سی گفت: ما بر این باوریم که روسیه امروز هم با کمبود مهمات روبرو است و هم نداشتن دوست. او در ادامه با اشاره به ماحصل فرمان بسیج عمومی پوتین در این باره خاطر نشان کرد که مسکو با کمبود نیرو در میدان نبرد اوکراین نیز دست به گریبان است و بیش از همیشه نگران وضعیت ماشین نظامی اش می باشد.

 فلمینگ در پاسخ به این سوال که آیا کرملین در میدان نبرد اوکراین متزلزل شده است یا نه با اشاره به میزان ناامیدی در سطوح مختلف جامعه روسیه و داخل ماشین نظامی این کشور، این ادعا را تایید کرد. اظهارات فلمینگ پس از آن بیان شد که روسیه روز دوشنبه سراسر اوکراین را هدف موجی از حملات موشکی اش  قرار داد و به گفته مقام های اوکراینی خسارت های جدی را به زیرساخت های حیاتی وارد کرد. فلمینگ با اشاره به دوشنبه خونین اوکراین گفت که حملات روز دوشنبه اوکراین نشان از آن دارد که مسکو هنوز دارای یک ماشین نظامی توانا است؛ ماشینی که می تواند سلاح پرتاب کند، دارای ذخایر و تخصص عمیق است با این همه این ماشین نظامی در گستره اوکراین منفعل شده است.

محاسبات اشتباه؛ دستاوردهایی که بر باد رفت

رئیس واحد اطلاعات الکترونیکی سازمان اطلاعات و امنیت انگلیس همچنین در باب تهدید های هسته ای پوتین ضمن تایید ادعای مقام های آمریکایی مبنی بر این که هنوز شاهد فعل و انفعالی در کرملین مبنی بر استفاده از سلاح هسته ای نبوده، تاکید کرد که توسل به گزینه هسته ای می تواند معادلات را تغییر داده و جهان را در مسیر هولناکی قرار داده است.او درادامه با اشاره به افزایش موجی از انتقادهای داخلی در روسیه اعلام کرد که در شرایط کنونی روس ها هزینه های این نبرد را که بر آنها تحمیل شده در کنار شکست های پی در پی نظامیانشان در خاک اوکراین ارزیابی کرده و به این باور رسیده اند که محاسبات پوتین بسیار نادرست بوده است. از همین رو می توان گفت: پوتین به یک استراتژی  با ریسک بالا متوسل گشته و دراین مسیر اشتباه های بسیاری را هم مرتکب شده، به همین دلیل امروز شاهد معکوس شدن دستاوردهایی هستیم که پوتین پیش از آن وعده تحققشان را داده بود.