به گزارش اکوایران، روسیه روز شنبه اعلام کرد به طور فوری اجرای قرارداد غلات با اوکراین را متوقف می‌کند. این قراداد که با میانجیگری سازمان ملل ایجاد شده بود تضمین می‌کند که اوکراین بتواند برای کنترل قیمت غذا در دنیا غلات خود را صادر کند. اوکراین روسیه را متهّم کرده که می‌خواهد در دنیا بحران گرسنگی ایجاد کند.

بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت دفاع روسیه می‌گوید  دلیل این اقدام حمله‌ی پهباد اوکراینی به ناوگان کشتی‌های روسی پهلو گرفته در سواحل شبه جزیره کریمه است. اوکراین این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید تسلیحات خود روس‌ها عامل انفجار در کشتی‌ها بوده‌اند.

بیانیه روسیه یک روز پس از آن صادر شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از روسیه و اوکراین خواست قرارداد صادرات غلات را که قرار بود در 19 نوامبر منقضی شود، تمدید کنند. گوترش همچنین از سایر کشورها، عمدتاً در غرب، خواست تا رفع موانع صادرات غلات و کود روسیه را تسریع بخشند.

دبیرکل سازمان ملل در این رابطه گفته: «توافق غلات - که با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه در ماه ژوئیه انجام شد- به کاهش رنجی که بحران جهانی هزینه زندگی بر میلیاردها نفر وارد می کند کمک کرده است.»

photo_5978910706340313790_x

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش گفت: «این حیاتی است که همه طرف‌ها از هرگونه اقدامی که طرح غلات دریای سیاه را به خطر می‌اندازد، که یک تلاش بشردوستانه حیاتی است که به وضوح تأثیر مثبتی بر دسترسی میلیون‌ها نفر به غذا دارد، خودداری کنند».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اقدام روسیه را "قابل پیش بینی" خواند. او مسکو را به "محاصره" کشتی های حامل غلات از سپتامبر متهم کرد. وی گفت: «در حال حاضر 176 شناور در دریا سیاه متوقّف شده‌اند که بیش از 2 میلیون تن مواد غذایی را حمل می کنند.»

زلنسکی روز شنبه در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت: «این تلاشی واضح از سوی روسیه برای بازگرداندن خطر قحطی گسترده در آفریقا و آسیا است.» او خواستار واکنش سخت علیه روسیه از سوی نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل و گروه 20 شد.

در واشنگتن آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که این تعلیق باعث تأسف است و از همه طرف‌ها خواست تا به حفظ این ابتکار حیاتی و نجات‌بخش کمک کنند.

وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه متخصصان انگلیسی را به دست داشتن در حمله هواپیماهای بدون سرنشین به کشتی‌های روسیه در کریمه متهم کرد. وزارت دفاع بریتانیا به این اتهام پاسخی نداده است.

در بیانیه روسیه آمده است که: « در رابطه با اقدامات نیروهای مسلح اوکراین به رهبری متخصصان بریتانیایی از جمله علیه کشتی‌های روسی که عملکرد کریدور بشردوستانه مورد بحث را تضمین می‌کنند (که نمی‌توان آن را غیر از یک حمله تروریستی تلقی کرد)، روسیه نمی تواند ایمنی کشتی های باری غیرنظامی شرکت کننده در طرح دریای سیاه را تضمین کند و اجرای آن را از امروز برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق در می آورد.»

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده روسیه در سازمان ملل گفته که روسیه به دلیل حمله ادعایی به ناوگان دریای سیاه و امنیت کریدور غلات درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل کرده است.

photo_5978910706340313791_y

وزیر کشاورزی روسیه گفته که: « مسکو آماده است به طور کامل غلات اوکراین را جایگزین کند و محموله‌ها را با قیمت‌های مناسب به همه کشورهای علاقه مند تحویل دهد». دیمیتری پاتروشف در اظهاراتی که توسط شبکه تلویزیونی دولتی روسیه 24 منتشر شد گفت: «مسکو آماده است تا با کمک ترکیه 500 هزار تن غله را در چهار ماه آینده به فقیرترین کشورها به صورت رایگان عرضه کند.»

میخائیل رازووژیف، فرماندار منطقه سواستوپل در کریمه، مدعی شد که بندر این شهر شاهد یک "حمله گسترده" توسط هواپیماهای بدون سرنشین هوایی و دریایی بوده است. او هیچ مدرکی ارائه نکرد و گفت که تمام ویدیوها به دلایل امنیتی ضبط خواهد شد.

اما یکی از مشاوران وزارت کشور اوکراین مدعی شد که «بی دقّتی در استفاده از مواد منفجره» باعث انفجار در چهار کشتی جنگی روسیه شده است. آنتون گراشچنکو در تلگرام نوشت که این کشتی ها شامل یک ناوچه، یک کشتی فرود و یک کشتی حامل موشک های کروز مورد استفاده در حمله مرگبار ماه ژوئیه به یکی از شهرهای غرب اوکراین است.

در دیگر تحولات روز شنبه نیروهای روسی در حالی که برای بازپس گیری استان خرسون می جنگند، تعداد زیادی سرباز بیمار و مجروح را به بیمارستان های جنوب این منطقه منتقل کردند به طوری که تمام تجهیزات پزشکی این بیمارستان‌ها تمام شدند.

photo_5978910706340313788_y

زلنسکی گفت: «روس ها در حال از بین بردن کل سیستم درمانی و بهداشتی در خرسون و سایر مناطق اشغالی هستند. اشغالگران تصمیم گرفته اند همه موسسات پزشکی را در شهرها ببندند و تجهیزات، آمبولانس ها و عملاً همه چیز را از آن‌جا ببرند.»

خرسون یکی از چهار منطقه در اوکراین است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ماه گذشته به طور غیرقانونی آن را ضمیمه کرد و متعاقباً در آن حکومت نظامی اعلام کرد. بقیه این مناطق دونتسک، لوهانسک و زاپوریژژیا هستند.

همزمان که نیروهای کی‌یف به دنبال دستاوردهایی در جنوب هستند، روسیه به حملات موشکی و توپخانه‌ای خود در شرق این کشور ادامه می‌دهد. در تلاش سربازان روسی برای تصرف شهر باخموت، یک هدف مهم در تهاجم متوقف شده روسیه در شرق، سه غیرنظامی دیگر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

در آخرین تبادل زندانی نیز هر دو طرف گزارش کردند که 50 سرباز اوکراینی و 2 غیرنظامی با 50 سرباز روسی مبادله شده‌اند.