به گزارش اکوایران، قانونگذاران بریتانیایی در تلاش هستند تا لیز تراس، نخست وزیر بریتانیا را برکنار کنند آن هم علیرغم هشدارهای داونینگ استریت مبنی بر این‌که این رخداد ممکن است موجب شود تا زمینه برای برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام هموار گردد. خبرگزاری رویترز که این خبر را به نقل از نشریه دیلی میل منتشر کرده در این باره نوشت که این روزنامه با استناد به داده های منابع ناشناس اعلام کرده که بیش از 100 نماینده پارلمان وابسته به حزب محافظه کار حاکم، آماده ارائه نامه عدم اعتماد به تراس به گراهام بردی، رئیس کمیته حزب محافظه کار اند؛ همانی که رقابت رهبری را سازماندهی می کند.

وقت پایان!

در شرایط کنونی بریتانیا درگیر بحران سیاسی عمیقی است؛ بحرانی که بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و وقوع برگزیت اوج گرفت و از آن زمان تاکنون سه نخست وزیر این کشور قربانی اش شدند. در گزارش دیلی میل آمده است که نمایندگان مجلس برادی را تشویق خواهند کرد تا به تراس بگوید که«زمانش به پایان رسیده است». البته این احتمال هم وجود دارد که با تغییر قوانین حزب امکان برگزاری نشست برای رای اعتماد فوری به تراس هموار گردد.

رویترز به نقل از دیلی میل نوشت: طبیعتا «بردی» در برابر تقاضای این گروه از نمایندگان مقاومت خواهد کرد و استدلال می کند که به همراه جرمی هانت، وزیر تازه منصوب شده دارایی، تراس شایسته داشتن فرصتی برای تعریف استراتژی اقتصادی در بودجه 31 اکتبر است. همزمان نشریه تایمز نیز به شکل جداگانه گزارش داد که برخی از قانونگذاران در باب جایگزینی تراس با یک رهبر جدید رایزنی های محرمانه ای داشتند.

نبرد برای بقا

تراس که پس از وعده کاهش مالیات ها رهبری حزب محافظه کار را عهده دار شد، امروز با کنار گذاشتن بخش های کلیدی برنامه اقتصادی اش که برای ساختار مالی بریتانیا پیامدهای منفی را به دنبال داشت، برای بقا می جنگد. هرج و مرج حاکم نارضایتی ها در حزب محافظه کار را افزایش داده و موجب شده تا توری ها در نظرسنجی ها از حزب رقیب یعنی حزب کارگر عقب بیافتند. به نوشته تحلیلگران، تراس در شرایطی برای بقای خود در میدان سیاست در حال مبارزه است که متحدانش می گویند که او تنها چند روز فرصت دارد تا فارغ از استراتژی اقتصادی که بدان متوسل شده و همچنین انتصاب چهره ای برجسته چون جرمی هانت، این عنوان را واگذار کند.

 از همین رو تراس تلاش دارد  تا با گردهم آوردن وزاری کابینه اش در خانه شماره ده و کلید زدن مجموعه ای جلسه ها با حضور نمایندگان مخالف «توری» قبل از تعریف بودجه در طول این دو هفته، به وضعیت رو به زوال خود پایان دهد. هانت بعد از گفتگوهای پرتنش در چکرز در باب طرح مالی جدیدشان با تراس،تاکید کرد که تراس علیرغم آن که در موقعیتی خطرناک قرار دارد اما همچنان مسئول است چرا که او پیشتر بر کاهش بیشتر هزینه های عمومی تاکید داشت اما نتوانست چرخشی را برای عبور از این فاجعه تعریف نماید.

 نقشه مرگ تراس 

 امروز هراس ها از برابری پوند با دلار و افزایش بازده اوراق قرضه که موجب  افزایش صعودی تورم بر نرخ مسکن می شود، افزایش یافته است.در چنین شرایطی رهبر حزب کارگر فشارها را بر تراس افزایش داد و از او خواسته تا روز دوشنبه بیانیه عمومی اضطراری منتشر کند. کی یر استارمر، رهبر حزب کارگر، با استناد به عبارت جرمی هانت لیز را مسئول قلمداد کرده، همانی که از منظر استارمر فاقد قدرت است. استارمر افزود: بازی تمام شده است. تراس برای حراست از قدرت نداشته اش تلاش می کند در حالی که محافظه کاران نقشه مرگش را می کشند.

همزمان توطئه ای در وست مینستر با گروهی از نمایندگان ارشد حزب محافظه کار در جریان است؛ چهره هایی که حامی ریشی سوناک هستند. کریسپین بلانت،، نماینده کهنه کار حزب محافظه کار به عنوان اولین کسی که خواهان کناره گیری تراس شد، گفت که تصور نمی کند نخست وزیر بتواند از بحران کنونی جان سالم به در ببرد. به گفته او، امروز بازی به پایان رسیده است و باید فکر کنیم که چگونه می توانیم جانشینی تراس را مدیریت نماییم.امروز خودی های داونینگ استریت اذعان داشتند که موقعیت نخست وزیر بسیار شکننده است و تصمیم اش برای آوردن جرمی صرفا  راهی بود برای خرید زمان.

 همزمان یکی از منابع داخلی دولت پیشنهاد کرد که تلاش نمایندگان محافظه کار برای برکناری نخست وزیر در حالی که جانشینی اشکار برای تصاحب این سمت وجود ندارد، دست زدن به قماری بد است.