به گزارش اکو ایران، محبوبیت لیز تراس به شکلی بی سابقه کاهش یافته و به پایین تر از 47 درصد رسیده است. از همین رو می توان گفت تراس در این باره  گوی سبقت را از بوریس جانسون ربوده؛ قربانی رسوایی پارتی گیت که هم اعتبارش در حزب محافظه کار را از دست داد و هم ناچار شد تا ردای نخست وزیری را از تن در بیاورد. حملات محافظه کاران( حزب توری) به تراس بالاخص در جریان کنفرانس سالانه این حزب نشان از شکاف عریان حاکم بر این جناح دارد؛ شکافی که فرصتی جدیدی برای حزب کارگر است که از حالا برای پیروزی در کارزار پیش رو خیز برداشته. تاکید تراس و وزیر دارایی کابینه اش بر کاهش مالیات ها نه تنها دردی را از ساختار اقتصادی بریتانیا کم نکرد، بلکه موجب افزایش تورم شد و بازارهای مالی این کشور را درگیر هرج و مرج های بیشتر کرد. این مقوله هم نارضایتی های بریتانیایی ها را به دنبال داشت و هم موجب خشم حزب محافظه کار و اعضای کابینه تراس شد. با این همه گزارش ها نشان می دهد که محافظه کاران بالاخص وزاری تراس به واسطه هراس از پیامد شکاف ها به دنبال تعریف دوباره حزب محافظه کار هستند و از همین رو با تغییر ادبیات تلاش دارند تا توری ها را به شکلی منسجم کنار نخست وزیر قرار دهند تا بدینگونه راهی برای خروج از بحران بیابند.

فراخوان برای اتحاد

چهار نفر از وزرای دولت لیز تراس از هم حزبی های محافظه کار خود خواستند تا بعد از یک هفته چالش برانگیزی که برای نخست وزیری ایجاد کردند و موجب عریان شدن اختلاف های عمیق در حزب توری شدند، حالا کنار لیز ایستاده و بار دیگر از او حمایت کردند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، سوئلا براورمن، وزیر کشور، ندیم زاهاوی وزیر دارایی سابق، پنی موردانت، رهبر مجلس عوام و رانیل جایواردنا، وزیر محیط زیست، همگی با انتشار مقاله هایی که روز یکشنبه برای روزنامه ها نوشتند، هشدار دادند در صورتی که حزب متحد نشود، این احتمال بالا است که این کابینه در قالب یک اپوزسیون تعریف شود.وزیر کشور در روزنامه« سان» نوشت: کسانی که برای تضعیف نخست وزیر با حزب کارگر به شکلی ضمنی همکاری دارند، شانس پیروزی محافظه کاران در انتخابات بعدی را حقیقتا به خطر می اندازند. این وزیر کابینه در ادامه خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی تنها گزینه برای من و هم حزبی هایم، گزینه ساده ای است. آنها باید یا پشت لیز تراس قرار بگیرند یا در کنار کی یر استارمر، رهبر حزب کارگر تعریف شوند و یا با نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند دست همکاری دهند.

براورمن، جزو معدود وزرایی بود که در جریان سخنرانی اش در کنفرانس حزب محافظه کار برخلاف دستور العمل های تعریف شده در خیابان داونینگ رفتار کرد. زهاوی، وزیر پیشین دارایی هم در میل آن ساندی نوشت که دولت در بازگشایی سیاست های مالی خود مرتکب اشتباه هایی شده است؛ اشتباه هایی که زمینه را برای کاهش تحقیر آمیر نرخ مالیات بر درامد چهره های ثروتمند هموار کرد. با این همه به باور او امروز وقت آن رسیده که همه « توری  ها» پشت تراس بایستند. او همچنین هشدار داد که شورشیان علیه تراس به درستی نمی دانند که خطر ایجاد یک دولت تحت اختیار حزب کارگر با حمایت های حزب ملی اسکاتلند( اس ان پی) بسیار زیاد است.

نخست وزیر منفور

همزمان داده های نظر سنجی های اخیر نشان از کاهش محبوبیت تراس دارد. براساس نتایج نظرسنجی شرکت تحقیقاتی اپینیوم (Opinium)، رتبه تایید شخص تراس منفی 47 است. در همین راستا ساندی تایمز گزارش داد به عنوان نشانه ای از خطا پذیری تراس، برخی از وزرای کابینه اش به محافظه کاران و هم حزبی های خود پیوستند تا از نخست وزیر جدید بخواهند تا برنامه ها و طرح هایش را برای افزایش مزایا مطابق با دستمزدها و لحاظ کردن تورم مورد بازنگری قرار دهد.

همزمان موردانت، رقیب پیشین تراس که در کنفرانس حزب در باب این مقوله سخنرانی آتشینی داشت، امروز با توسل به متنی آشتی جویانه تلاش کرده تا پیامش را به شکلی سازکارانه منتقل کند. او در این باره نوشت: شما زمانی که در رینگ و فضای رقابت قرار می گیرید، رهبران را مورد ارزیابی قرار می دهید. این چهره سیاسی در ادامه مقاله اش خاطر نشان کرد: همه همکاران من در ارائه خدمات به مردم بریتانیا نقش دارند با این همه شکاف ها و حمایت از آن صرفا به نفع کسانی است که تلاش دارند کشورها را به سوی لبه پرتگاه ببرند. وزیر محیط زیست هم در ساندی اکسپرس نوشت که نمایندگان حزب محافظه کار باید از نخست وزیر حمایت کرده و پشتیبانش باشند چرا که در صورت انفعال در این باره، باید در انتظار قدرت نمایی کی یر استارکرد و جیب نیکولا استورجن باشیم.

استارمر متعهد شده است که با وزیر اول اسکاتلند که خواهان استقلال این منطقه از بریتانیا است، تعامل انتخاباتی نداشته باشد. به گفته رهبر حزب کارگر، این حزب ترجیح می دهد که دولت در اقلیت تشکیل دهد. با این همه فعلا برخی از چهره های محافظه کار از مواضع تند خود علیه تراس عقب نشینی نکردند. به عنوان نمونه نادین دوریس، وزیر پیشین فرهنگ یکی از محافظه کارانی است که دولت تراس را به چالش کشید و هشدار داد که نخست وزیر بریتانیا باید مسیر خود را در باب برخی از سیاست های کلیدی تغییر دهد یا شاهد بدتر شدن اعتبار حزبی اش باشند؛ اعتباری که در حال حاضر به میزان 30 امتیاز کم تر از حزب کارگراست. او روز یکشنبه به بی بی سی گفت: من از حامیان لیز هستم. با این همه تصور می کنم زمانش فرا رسیده تا در باب اشتباه هایی که رخ داده فکر کرده و به کسری اعتبارمان پایان دهیم.