به گزارش اکو ایران، پژو پارس با موتور XU7P (پژو پارس سال) در نیمه دوم سال گذشته رشدی بیش از ۳۳ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد تا رکوردار بیشترین رشد قیمت در بازه زمانی مهر تا اسفند ۱۴۰۲ باشد.

این محصول پُرطرفدار آبی های جاده مخصوص در پایان اولین هفته از مهر سال گذشته با قیمت حول و حوش ۴۹۰ میلیون تومان در بازار قابل خریداری بود. اما مطالعه قیمت های هفته منتهی به ۲۴ اسفند پارسال نشان می دهد قیمت پژو پارس سال تا حوالی ۶۵۵ میلیون تومان بالا آمد.

بنابراین شاهد رشد قیمت نزدیک به۱۶۵ میلیون تومانی این خودرو طی ۶ ماه هستیم. این میزان رشد قیمت به زبان درصد بیشترین رشد را در میان محصولات پِرتقاضای بازار خودرو ثبت کرده است.

بررسی قیمت پژو پارس سال نشان می دهد این محصول استارت افزایش قیمت را از ۲۵ آبان زده و تا ۲۴ اسفند سال گذشته به روند افزایشی خود ادامه داده است. این بازه زمانی به آن معناست که قیمت پژو پارس سال، چهار ماه روی دور افزایش بوده است. البته در بازه ۱۸ هفته ای، تنها یک هفته آن هم در هفته منتهی به ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ یک اصلاح قیمت را تجربه کرد و ما بقی هفته ها در بازه چهار ماهه نمودار قیمتش صعودی بود.

اطلاعات قیمتی پژو پارس سال نشان می دهد قیمت این محصول ایران خودرو در بازه زمانی ۶ مهر تا ۲۵ آبان در محدوده ۴۹۰ میلیون تا ۵۱۰ میلیون تومان نوسان داشته است.

به نظر می رسد بخشی از افزایش قیمت پژو پارس سال مربوط به اخبار منتشر شده در ارتباط با توقف تولید این خودروی پُرطرفدار در سال گذشته باشد.

رییس سازمان ملی استاندارد از توقف تولید پژو پارس به دلیل اتمام مهلت مجوز استانداردی این خودرو خبر داد. اظهارات مهدی اسلام پناه چراغ اول را در بحث صعودی شدن نمودار قیمت پژو پارس روشن کرد. انتشار اخبار در ارتباط با نامه نگاری میان ایران خودرو و سازمان ملی استاندارد سوخت لازم برای رشد حرکت پژو پارس در جاده رشد قیمت را فراهم کرد. آبی های جاده مخصوص در چند نوبت محصول جایگزین برای متقاضیانی که از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودرو نسبت نام نویسی برای پژو پارس کرده بودند و موعد تحویل خودروی آن رسیده بود منتشر کردند اما به نظر می رسد فشار افکار عمومی به حدی بالا بود که معاون وزیر صمت از مطرح شدن چالش پژو پارس در هیات دولت نیز خبر داد. این اتفاق و مطالبه افکار عمومی در نهایت منجر به عقب نشینی از توقف تولید پژو پارس به صورت مقطعی شد.

براساس اخبار جدید منتشر شده از سوی ایران خودرویی ها این خودروساز با سفارش گذاری قطعات برای تولید پژو پارس در بهار ۱۴۰۳ این امکان را پیدا کرده تا همچنان این محصول را در سبد محصولاتی خود حفظ کند. البته از آنجایی که مدیران ایران خودرو چندان دلخوشی از تولید پژو پارس به دلیل تولید همراه با زیان آن ندارند به نظر می رسد بهار ۱۴۰۳ آخرین بازه زمانی برای تولید پژو پارس باشد.

یک گمانه نیز در ارتباط با تداوم تولید پژو پارس مطرح است و آن اینکه قیمت این خودرو در کارخانه به میزانی افزایش پیدا کند که آبی های جاده مخصوص زیانی را از ناحیه تولید آن متحمل نشوند در این شرایط احتمال دارد مدیران ایران خودرو به ادامه تولید پژو پارس فکر کنند.

پیش بینی می شود قیمت بازاری پژو پارس در سال ۱۴۰۳ پیش از هر چیز تحت تاثیر اخبار توقف تولید آن باشد. باید منتظر ماند و دید ایران خودرویی ها چه زمانی به طور رسمی توقف تولید را اعلام می کنند.

پژو پارس