به گزارش اکوایران، بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد صادرات ایران، در 1402 در قیاس با سال قبل از آن، با 14 کشور تفاوتی کمتر از یک درصد داشته است. این در حالی است که تنها 3 کشور شاهد رشد صادرات ملموس و 9 کشور شاهد کاهش‌های قابل‌توجه بوده‌اند.

صادرات به «اسپانیا» بیشترین افت را ثبت کرده است. داده‌های گمرک نشان دهنده آن است که صادرات به این کشور دربازه زمانی مورد بررسی افتی 54.6 درصدی داشته است؛ با این شرایط این کشور در قعر جدول مقاصد صادراتی ایران قرار داشته است.  

لهستان به عنوان دومین کشور در انتهای جدول کاهش صادراتی ایران، در مدت زمان مورد بررسی افتی 23.5 درصدی را ثبت کرده است. با توجه به داده‌‌های گمرک می‌توان گفت «بلژیک» سومین کشور در انتهای جدول صادراتی ایران است، صادرات به این کشور در سال 1402 نسبت به 1401 افتی 19.3 درصدی داشته است.  

هلند مقصد اول واردات کالای ایرانی

با توجه به ارزیابی صورت گرفته این نکته مطرح می‌شود که مقصد اول واردات کالا از ایران در میان کشورهای اروپایی، کدام کشور بوده است؟ داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد «هلند»، «ایتالیا» و «آلمان» سه کشور صدرنشین در جدول میزان تغییرات صادراتی ایران محسوب می‌شوند.

باتوجه به داده‌های گمرک می‌توان گفت روند صادرات ایران به «هلند» رشدی 6.8 درصدی داشته و این رشد برای کشور «ایتالیا» هم 6.1 درصد بوده است. اما صادرات ایران به «آلمان» که یکی از شرکای اصلی تجاری ایران در میان کشورهای اروپا محسوب می‌شود در این مدت رشدی 2.6 درصدی داشته است.

صادراااااااااااااااااااااات

روند مبادلات در ژانویه 2024

از سوی دیگر مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نخستین ماه سال جاری میلادی را بالغ بر ۳۸۰ میلیون یورو اعلام کرد.

براساس داده‌های اعلام شده حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در بازه زمانی مورد بررسی با افت ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. تجارت ایران و اروپا در ژانویه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴۲۴ میلیون یورو اعلام شده بود.

در ژانویه ۲۰۲۴ واردات اتحادیه اروپا از ایران با افت ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۶۹ میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در ماه نخست سال قبل ۸۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بودند.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران هم در ژانویه امسال ۹ درصد افت داشته و به ۳۱۱ میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در ماه نخست سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۳۴۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند.