به گزارش اکو ایران: داده‌های گمرک ایران نشان می‌دهد، در هفت ماهه نخست سال جاری حجم تجارت تهران و ایروان 229 میلیون و 845 هزار دلار بوده است. در این بین ایران  به هفدهمین شریک صادراتی خود 520 هزار و 288 تن کالا به ارزش 222 میلیون و241 هزار دلار صادر و درمقابل 3 هزار و 787 تن کالا به ارزش 7 میلیون و 604 هزار دلار وارد کرده است.

مرور آمار گمرک بیانگر این است، در هفت ماهه سال گذشته حجم تجارت دو کشور در سطح 195 میلیون دلار بوده است. یعنی در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حجم تجارت دو کشور حدود 18 درصد رشد کرده است. با این حال روز سه شنبه 10 آبان در تهران، رئیس دولت در نشست خبری مشترکی با نخست وزیر ارمنستان به نقل از  خبرگزاری ایسنا مطرح می‌کند، روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در چند ماهه اخیر 43 درصد رشد داشته است. همان زمان هم اعلام می‌کند، دو کشور بر سر توسعه مبادلات تجاری در سطح 3 میلیارد دلار به توافق رسیدند.

بدین ترتیب باید دو کشور تا پایان دولت رئیسی که سه سال از عمر آن باقی مانده است؛ حجم مبادلاتشان را حدود  900 درصد به نسبت امسال افزایش دهند. البته اگر  طبق پیش‌بینی‌ها به حجم تجارت دو کشور ، در 5 ماهه باقی مانده سال، حدود 150 میلیون دلار اضافه شود؛ همانطور که در  گذشته در بازه دوازده ماهه تجارت دو کشور 324 میلیون دلار شده بود؛ تا رسیدن به هدف مورد نظر مقامات ارشد دو کشور باید بالغ بر 2 میلیارد و 600 میلیون دلار  بر حجم تجارت ایران و ارمنستان اضافه شود.

 روند رشد تجارت دو کشور در سال‌های اخیر نشان می‌دهد؛ این رخداد بی‌شباهت به یک رویای شیرین نیست و رشدهای سال‌های اخیر با رشد مورد پیش‌بینی مقامات ارشد دو کشور فاصله بسیار زیادی دارد. 

در هفت ماهه نخست سال 1400 ایران  180 میلیون دلار کالا به ارمنستان صادر و 15 میلیون دلار کالا از این کشور وارد کرده بود؛ یعنی نسبت به دوره مشابه سال 1399 واردات 50 درصد و صادرات 59 نسبت به مدت مشابه سال 1399 درصد رشد داشته است. رشدی که گرچه قابل توجه است، اما فاصله بسیار زیادی با رشد حدود 900 درصدی مورد نظر دارد. آن هم در شرایطی که به باور کارشناسان سال‌هاست، موانع غیرتعرفه‌ای، هزینه‌های لجستیکی و حمل و نقلی از جمله موانع مهم تجارت دو کشور است. داده‌های موجود نشان می‌دهد، تجارت دو کشور در این سال‌های پیرامون 4 حوزه پتروشیمی و پایه نفتی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی و صنعت بوده است. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، تمدید تهاتر گاز و برق که در نشست روز سه شنبه ابراهیم رئیسی و نیکول پاشینیان مورد موافقت قرار گرفت و منتهی به یادداشت تفاهم شد؛ بخشی از اهداف تجاری دو طرف را تامین کند. تحریم‌های احتمالی ایران مسیر مبادلات را تغییر ندهد. چون مناقشات در قفقاز و رو برگردان ارمنستان از ترکیه و جایگزینی ایران، مبادلات تجاری را به نفع ایران تغییر داد.